Acasa Siguranta Auto Soselele cu o banda sunt ucigasii Europei, iar masinile nu pot fi sigure din cauza proastei semnalizari rutiere, avertizeaza Euro NCAP si EuroRAP

Soselele cu o banda sunt ucigasii Europei, iar masinile nu pot fi sigure din cauza proastei semnalizari rutiere, avertizeaza Euro NCAP si EuroRAP

de Adrian Mitrea

(sursa - 0-100.ro)

Cele mai multe accidente mortale din Europa au loc pe drumuri cu o banda pe sens, iar pe langa infrastructura insuficient dezvoltata o mare problema o constituie proasta semnalizare rutiera, cu marcaje sterse si semne de circulatie obstructionate, avertizeaza cele mai putenice organizatii privind siguranta rutiera si a automobilelor, EuroRAP si Euro NCAP. Totodata acestea propun ca autoritatile responsabile de starea drumurilor si semnalizarii rutiere din fiecare tara si companiile auto sa colaboreze mai strans, iar ca obiectiv pentru aceasta decada s-a stabilit imbunatatirea cu 10% ca calitatii semnalisticii rutiere.

„Sume uriase au fost investite pentru a dezvolta tehnologii care revolutioneaza securitatea oferita de automobilele noastre. S-a acordat putina atentie calitatii semnelor de baza si marcajelor pe care soferii le intalnesc in mod uzual. Nicio tara nu masoara sistematic starea semnelor si marcajelor. La 100 de ani de la inventarea ochiului de pisica, tehnologia conduce regandirea modului in care drumul sa poata fi citit in siguranta. Ideea de baza este ca ca este bun pentru oameni este util si masinariilor”, a declarat presedinte EuroRAP John Dawson.

Intr-un document comun semnat de EuroRAP si Euro NCAP, denumit Drumuri pe care Masinile sa le poata Citi (Roads that Cars can Read), se arata ca starea drumurilor si a semnalizarii rutiere ar putea reprezenta cele mai mari bariere in utlizarea la maximum a tehnologiilor create pentru a salva vieti.

Potrivit documentului, se asteapta ca aceste sisteme noi si tehnologii avansate sa salveze mii de vieti in Europa, pe masura ce intra in echiparea tot mai multor masini noi.

Este vorba de sisteme care utilizeaza camere video pentru a „citi” semne rutiere de baza (limite de viteza, depasirea interzisa, etc…) al caror mesaj il afiseaza in bordul masinii, pentru ca soferul sa-l vada chiar daca a ratat semnul initial. De asemenea, tehnologiile la care fac referire cele doua organizatii includ si sisteme precum avertizare la parasirea neintentionata a benzii de circulatie (LDW – Lande Departure Warning) prin mesaj sonor si/sau vibratie a volanului. Utiland senzori si/sau camere video, masina monitorizeaza pozitia sa intre marcajele care delimiteaza benzile de circulatie si avertizeaza soferul in cazul in care trece peste acestea fara a actiona semnalizarea, considerand astfel ca parasirea benzii a fost neintentionata. Exista si o extensie a LSW, numita LDP (Lane Departure Prevention) , care si corecteaza usor pozitia volanului astfel incat masina sa mentina o pozitie corecta pe drum, chiar daca soferul atipeste la volan sau nu este atent.

„Majoritatea accidentelor din Europa in care mor oameni se petrec pe drumuri nationale si drumuri regionale din apropierea micilor orase. Soselele cu o singura banda pe sens sunt zonele ucigase ale Europei. Ne concentram in aceasta decada pe a asigura calitatea semnalizarii rutiere pe aceste drumuri aglomerate, fie ca tehnologia are sau nu are nevoie de asta”, a spus Dawson.

Potrivit EuroRAP si Euro NCAP, circa 2.000 de vieti pot fi salvate anual doar prin avertizarea soferului cand paraseste neintentionat banda de circulatie.

„Numarul tot mai mare de senzori si camere ajuta autovehiculele sa reactioneze din timp daca soferul este pe cale sa intre intr-o situatie periculoasa. Chiar si asa, semnele de circulatie obstructionate si marcajele sterse sunt greu de descifrat atat de om, cu ochiul liber, cat si de camerele de luat vederi”, avertizeaza organizatiile.

Acestea recomanda ca in aceasta decada (2010-2020 – n.r.) sa se faca eforturi pentru a imbunatati semnalizarea rutiera cu 10%.

„Acum avem nevoie de studii prin care sa vedem la ce calitate se afla semnalizarea rutiera si sa definim tolerantele de lucru acceptate pentru fiecare tara”, potrivit lui Dawson.

Romania este tara UE in care numarul deceselor din accidente rutiere s-a redus cel mai putin deceniul trecut. Detalii poti citi in acest articol.

Lasa un comentariu