Acasa Foto Prima impresie: MINI E

Prima impresie: MINI E

de Adrian Mitrea

MINI E (sursa - 0-100.ro)

MINI E este primul automobil electric dezvoltat de marca britanica MINI, detinuta de BMW, si este inca o masina experimentala. In total exista doar vreo 650 de astfel de exemplare in lume si sunt rezervate unor teste cu clienti atent selectionati din cateva tari. Masina cu numarul 421 a poposit in Romania timp de trei zile, pentru teste, si am condus-o. E cel putin la fel de placuta in reactii ca o versiune de top MINI Cooper S, doar ca sunetul puternic de esapament e inlocuit cu succes de cel de… masina de spalat de inalta performanta. E mai putin practica decat un MINI conventional si, cel mai important, trebuie sa fii foarte atent cu volanul pentru ca motorul electric puternic te poate scoate imediat de pe sosea.

Desi nu putem vorbi despre o piata pentru masini electrice in Romania, tara noastra, ca intotdeauna, tine pasul cu moda in materie de automobile. Am asistat la introducerea pe piata a primelor automobile electrice, Mitsubishi i-MiEV si Citroen C-Zero, Renault a venit in tara cu o flota de teste sa ne arate ce masini electrice va lansa in toamna, am fost martorii inaugurarii primei statii de reincarcare, iar acum a venit randul unui eveniment dedicat masinilor eco, Green Car Event, tinut in perioada 24-26 iunie la AFI Palace.

click aici pentru galeria foto

Modelul MINI E nu are inca un pret si nu-l poti cumpara. Totusi, clienti atent selectionati de BMW din SUA, Marea Britanie, Germania, Franta, China si Japonia l-au putut conduce timp de mai multe luni pentru a furniza date pretioase in rezolvarea dilemei momentului: Cum trecem la propulsie electrica?

MINI E (sursa - MINI)MINI E nu are teava de esapament si este propulsat exclusiv electric, de un motor ce dezvolta 204 Cai Putere (CP) si un cuplu maxim de 220 Newton-metru (Nm). Puterea si cuplul sunt mai mult decat suficiente pentru performante demne de invidiat. Masina atinge suta in circa 8,5 secunde si o viteza maxima de putin peste 150 de kilometri pe ora.

Cel mai important e ca MINI E nu pierde nimic din farmecul unui Cooper S de 184 CP (1,6 litri turbo benzina). Manevrabilitatea e deosebita, tipica unui kart si masinilor MINI, iar sunetul puternic de esapament e inlocuit cu succes de cel de… masina de spalat de inalta performanta.

Exista totusi si un minus, motorul puternic are tendinta sa-ti fure repede volanul din maini (fenomen numit torque steering – n.r.), asa ca trebuie sa fii foarte atent si sa tii volanul bine in maini. Cuplul de 220 Nm este disponibil instant si nu e de joaca. Probabil ca pe versiunea electrica de serie, asteptata undeva prin 2013, inginerii vor mai lucra ca acel torque steering sa devina mai putin violent.

Indicator nivel baterie MINI E (sursa - MINI)Bateria litiu-ion are un total 5.088 de celule, o capacitate de 35 kWh (29 kWH efectiv) si cantareste, impreuna cu motorul, circa 260 de kilograme. Acest acumulator asigura masinii o autonomie de pana la 180 de kilometri, in conditii ideale de condus. Bateriile sunt produse de acelasi furnizor care echipeaza si Tesla, AC Propulsion.

Instructorul de la MINI care m-a insotit pe durata testului sustine ca in regim de test drive bateria tine circa 100 km, iar daca o conduci ca pe masina ta de zi cu zi poti parcurge lejer 150 km cu un plin. Un client din Germania a rulat chiar 248 de kilometri, potrivit instructorului. Tind sa-l cred avand in vedere ca indicatorul din bord arata autonomie 100 de kilometri cu un nivel de incarcare a bateriei de 70-75%.

Am condus masini electrice precum Tesla Roadster, Nissan Leaf, Renault Fluence Z.E., Mitsubishi i-MiEV, Citroen C-Zero si Renault Kangoo Z.E., iar dintre toate acest MINI electric mi se pare cel mai incantator. E mult mai silentios, mai putin spartan si mai practic decat Tesla Roadster, chiar daca are tot doua locuri, si e mai performant decat Leaf, Fluence Z.E. si i-MiEV/C-Zero.

Din pacate, acest MINI e cel mai departe de a ajunge in showroom-uri si nu are un pret oficial, asa ca e posibil ca pretul sa fie descurajant, de peste 30.000 euro. Totusi, spun oficialii BMW, motivul pentru care inca nu poti cumpara un MINI E tine tocmai de o analiza serioasa a pretului, a modului prin care intri in posesia masinii si a tuturor serviciilor conexe. Adica are sens sa vinzi o masina electrica la un pret cu peste 20-50% mai mare decat un echivalent pe benzina al ei? Care e cea mai viabila forma pentru ca oamenii sa ajunga sa conduca o astfel de masina? Leasing? Credit? Inchiriere? Altceva? Ramane de vazut daca nemtii vor rezolva aceasta ecuatie complicata.

Oricum, automobilul electric, in general, pare ca un smartphone deocamdata. Inca e scump, doar putini si-l pot permite, trebuie reincarcat mult mai des decat ai face plinul cu benzina sau motorina si adesea ti se pare inutil.

Cu toate astea, costul pe kilometru e de cateva ori mai mic in comparatie cu o masina cu motor cu ardere interna, iar incarcarea dureaza maximum 8-10 ore (230 V, 16A), dar se poate face si in 2-3 ore la curent de voltaj si amperaj mai mari. In plus, masina electrica are un farmec aparte si experienta de la volan e incantatoare, astfel ca te face sa-ti doresti una!

MINI E (sursa - 0-100.ro)

Lasa un comentariu