Laguna Coupe e dovada vie ca Renault a ramas singura marca de volum care mai ofera lumii auto un coupe veritabil, care respecta toate dogmele. Masina are stil, prestanta, se conduce neasteptat de bine, insa francezii au cam dat cu bata in balta la cateva mici detalii. Asemenea greseli sunt nepermise in liga masinilor de 30.000 de euro in care joaca Laguna Coupe si nu e de mirare ca acest model nu face vanzari spectaculoase. Chiar si asa, masina aceasta merita atentie maxima, cu atat mai mult cu cat coupe-urile veritabile sunt pe cale de disparitie.
Concept
Liniile acestui model au fost anticipate inca din 2004 de conceptul Fluence, iar aparitia pe piata a coupe-ului a avut loc in 2007.
click aici pentru galeria foto
Asadar, Laguna Coupe are multi ani in spate de cand a fost lansata, dar Renault s-a gandit sa-i adauge acum, pe final de cariera, un element care sa o faca mai atractiva: directie si pe rotile din spate.
Secolul XXI a pervertit orice valoare. Am ajuns sa numim coupe orice masina cu trei usi si sedanuri cu patru portiere, plafon curbat si geamuri laterale inguste.
Laguna Coupe este un bun prilej sa ne reamintim ce inseamna cu adevarat un coupe: masina in trei volume, adica una care are trei compartimente vizibil delimitate – motor, habitaclu si portbagaj.
Design
Indraznesc sa spun ca Laguna Coupe este singurul automobil cu adevarat frumos creat de Renault in ultimii 20 de ani.
Privita din spate, aceasta masina pare un mic Aston Martin, iar din fata zici ca e o nava extraterestra venita sa cerceteze rapid si agresiv cele mai frumoase drumuri ale pamantenilor.
Interiorul e ca o gura de apa de izvor pe care o bei dupa zece ani in care ai servit doar apa de la robinet.
Cu alte cuvinte, tehnologic si estetic vorbind, habitaclul nu rupe tiparele prin nimic, dar este expresia unui interior desenat ca la carte, in care iti face placere sa fii pentru ca totul este asa cum ar trebui sa fie.
Tehnologie, confort si dotari
Scaunele au sustinere laterala foarte buna, sunt comode si usor carnoase. Pozitia de condus e potrivita, usor sportiva, dar si confortabila, iar ceasurile de bord cu cadrane albe si ace rosii sunt de mare efect.
Cele doua locuri pentru pasagerii din spate asigura spatiu foarte generos la cap si picioare daca vorbim de oameni mai scunzi de 1,80 metri inaltime. Si portbagajul e generos: 393 de litri.
Laguna Coupe propune o lista scurta cu dotari optionale, astfel ca versiunea standard e foarte bine echipata. Pentru dotari precum tapiterie din piele, jante din aliaj, aer conditionat cu reglare automata (+senzor de toxicitate) si cruise control nu trebuie sa scoti bani in plus din buzunar.
Instalatia audio Bose Premium, cu 10 difuzoare, nu vine standard, dar are un pret decent de putin peste 400 euro cu tot cu TVA. Desi suna cristalin, fidel, in afara localitatilor abia reusesti sa utilizezi radioul din cauza incapacitatii sistemului de a receptiona cum trebuie semnalul radio. Noroc ca sistemul citeste MP3…
Instalatia Bluetooth e decenta si aduce un plus de confort in utilizarea telefonului in masina, asta daca nu te deranjeaza ca si pasagerii sa asculte ce vorbesti cu cel de la celalalt capat al „firului”.
Pe sosea
In mod surprinzator pentru o masina frantuzeasca, Laguna Coupe 4Control se conduce foarte bine. Directia raspunde prompt la comenzi si e grea, asa cum ii sta bine unui coupe, iar suspensia e mai apropiata de ceea ce intalnim la automobilele de provenienta germana. Ca senzatie, alaturi de Megane, Laguna Coupe 4Control este cel mai nemtesc Renault pe care l-am condus vreodata.
Directia si pe rotile din spate are o contributie directa in toata aceasta poveste. De aici vine eticheta 4Control. Concret, la viteze de pana in 60 de kilometri pe ora, rotile din spate vireaza contrar celor din fata. Astfel, raza de bracaj scade si masina are o traiectorie mai precisa, executand o miscare ampla la cea mai mica actionare a volanului. La viteze mai mari de 60 de kilometri pe ora, rotile din spate vireaza in aceeasi directie cu cele din fata, iar masina se inscrie mai bine pe viraje. Pe larg despre cum functioneaza sistemul 4Control poti citi aici, in documentul atasat.
Am mai testat masini cu directie pe rotile din spate, cum ar fi BMW Seria 5 GT si Infiniti G37S Coupe. Sistemul de pe BMW ofera de departe cel mai bun raspuns pe viraje, insa cel de pe Laguna este, ca senzatie, la egalitate cu cel de pe Infiniti.
Motorizarea turbo diesel de 2 litri, ce dezvolta 180 de Cai Putere si un cuplu maxim de 400 Newton-metru, contribuie mult la senzatia generala de rapiditate si agilitate pe care ti-o lasa Laguna Coupe 4Control.
Masina atinge 100 km/h in 8,5 secunde si o viteza maxima 223 de kilometri pe ora. Pentru aceste performante motorul se multumeste cu un consum mediu real de circa 7-8 litri pentru 100 de kilometri parcursi.
Din pacate pentru Laguna Coupe, laudele se opresc aici.
Bordul vibreaza ca la camioane la turatie de ralanti si unele componente din plastic din habitaclu scot mici sunete enervane pe drumuri mai proaste.
La viteze mai mari de 110 kilometri pe ora se aude un suierat de la geamurile laterale. Tehnologia portierelor, fara rama, necesita o calitate a fabricatiei pe care se pare ca Renault nu a reusit sa o atinga.
N-ar fi stricat nici mai mult lipici pentru urnamentele cromate de pe praguri, care s-au desprins, probabil, la spalatorie.
Concurenti
Pentru o scurta perioada, Renault Laguna Coupe avea un rival in „persoana” modelului Peugeot 407 Coupe, dar productia acestuia a incetat dupa nici trei ani de comercializare. Modelul Peugeot nu a fost un succes comercial, cum nici Laguna Coupe nu este.
Probabil ca lipsa de interes a clientilor pentru coupe-uri produse de marci de volum va ucide si Laguna Coupe cat de curand.
Oricum, pana atunci, Renault se poate mandri ca este singura marca accesibila care detine un coupe de clasa medie in oferta.
Concluzii
Sa faci un coupe ca Laguna nu e lucru usor. E nevoie de mare experienta, traditie, si, mai presus de orice, imagine. Marcii Renault ii lipsesc toate acestea, dar chiar si asa a reusit sa faca un coupe traditional adevarat. Masina ar fi fost excelenta fara micile scapari jenante pentru aceasta clasa, cu atat mai mult cu cat Laguna Coupe 4Control este un model de imagine si costa circa 30.000 de euro cu TVA inclusa.