Citroen C4 a ajuns la a doua generatie si privindu-l ai zice ca si-a pierdut identitatea. Designul nu mai e controversat, interiorul a devenit conventional si practic, iar cutia de viteze pilotata nu stie ce e aia performanta. Atunci concluzia logica ar fi ca Citroen a reusit sa construiasca o banala masina noua. Din fericire nu e asa, iar francezii dau dovada de acea maestrie fina care te surprinde exact atunci cand te astepti mai putin. In cazul lui C4, modelul original a fost inlocuit cu un nou original.
Concept
Citroen a vrut sa faca din noul C4 un mic C5, spre surpriza, indignarea si revolta fanilor primei generatii. In liga masinilor compacte niciun constructor auto nu-si permite sa fie prea extravagant, si dupa ce a vazut ca „s-a fript” un pic cu primul model la vanzari, Citroen a apelat la o reteta clasica, dar cu condimente de inalta calitate.
click aici pentru galeria foto
Aceasta este, poate, cea mai placuta surpriza pe care ti-o rezerva masina. Odata ce treci peste pragul psihologic ca „e altceva”, incepi sa descoperi acea parte nepeiorativa a expresiei „inginerie frantuzeasca”.
Design
Estetic vorbind, fata noului C4 aminteste putin de noul Opel Astra, iar spatele e clar preluat de la fratele mai mic Citroen C3.
Capota are un mic bombeu pe centru si se imbina delicat cu sigla restilizata, iar usile au muchii ascutite in partea superioara, pentru ca designul sa para musculos, dar fin.
Masina are atat de multe detalii pe care poti zabovi cu privirea incat ai spune ca un designer nebun si-a facut de cap si a bagat in fabricatie toate inflexiunile condeiului sau, indiferent cat de greu ar fi de realizat pe linia de productie.
Tehnologie, confort si dotari
Daca esti un nostalgic care suspina dupa vechiul model, atunci vei plange de-a binelea cand vei pasi in noul C4. Durerea va fi cu atat mai mare cu cat interiorul nonconformist cu volan cu butuc fix si afisaj principal pe centrul bordului au fost inlocuite cu o tema de interior clasica, iar materialele au sarit considerabil in sus in ceea ce priveste calitatea. Deci Citroen a luat fanilor ceva, dar a venit cu valoare adaugata pentru noul concept de interior adoptat pentru acest model.
Confortul e la un nivel foarte ridicat multumita scaunelor mari, taiate patratos, si a pozitiei ergonomice de condus. Bordul e desenat in asa fel incat sa maximizeze spatiul pentru picioare, iar textura cu granulatie mare a tapiteriei aminteste de masinile din anii ’90.
In plus, masina are cateva dotari pe care nu le gasesti in alta parte.
Varianta cu transmisie robotizata, cum e cea din test, are o grota frigorifica imensa in consola centrala. Poti pune acolo vreo 4-5 sticle de 0,5 litri sau mancare pentru un pranz in doi. Alte gadget-uri ar fi priza de 230 de volti (120 W, 50 Hz) din cotiera centrala, torpedoul refrigerat, posibilitatea de a schimba sunetul releului de semnalizare si culorile ceasurilor din bord (cinci culori in total si orice combinatie intre ele, separat, pentru cele doua ceasuri din lateralele indicatorului principal si acesta).
O dotare exotica este posibilitatea de a stinge iluminarea tuturor instrumentelor de bord, mai putin cea a vitezometrului, pentru ca ochii soferului si ai pasagerilor sa nu oboseasca pe timp de noapte. Functia aceasta nu este insa exclusiv intalnita la Citroen, ci si la Saab, de exemplu.
Cateva detalii optionale precum plafonul vitrat si monitorizarea unghiurilor moarte (BSD – Blind Spot Detection) duc aceasta masina tot mai aproape de segmentul premium spre care tinteste Citroen.
Afisajul central, cel pe care-l utilizeaza si sistemul de navigatie, are doua teme de design, schimbabile, ce dau o nota suplimentara de modernism masinii. Din pacate harta nu include toate orasele mari din tara (Buzau lipseste, spre exemplu), iar conectivitatea telefonului prin Bluetooth cu masina are un mare minus: nu recunoaste numele contactelor in lista cu ultimele apeluri (deci afiseaza doar numerele de telefon) si nu recunoaste intrari din agenda memorate cu prefixul de tara cu +40. Macar calitatea sunetului si a conexiunii propriu-zise e ridicata…
Instalatia audio Denon e excelenta. Reda foarte fidel semnalul radio si CD-uri.
In portbagajul generos de 408 litri se gasesc o priza de 12 V si trei carlige pentru plase. Prin toate aceste detalii Citroen C4 se dovedeste un companion deosebit de placut la drum lung, dar din pacate are si niste minusuri considerabile.
Pe sosea
Tot ceea ce inseamna placerea de a conduce, in sensul pur al expresiei, e sub asteptari la C4. Spre exemplu, directia e artificiala si cand accelerezi dupa ce ai luat un viraj la viteza mica volanul nu are acea tendinta fireasca sa revina la pozitia initiala. Deci trebuie se fii foarte atent cu directia si trebuie mereu sa corectezi traiectoria pe care masina ar trebui sa o urmeze in mod natural.
Un alt minus vine de la cutia de viteze manuala, dar robotizata. Adica e perceputa de sofer ca automata. Aceasta schimba vitezele greoi si fiecare trecere dintr-o treapta in alta e insotita de o intarziere, de parca s-ar afla un incepator la volanul unei masini cu transmisie manuala.
Pe de alta parte, daca stai sa te uiti pe cifre, aceasta cutie pilotata cu sase trepte e chiar cu o zecime de secunda mai rapida fata de o masina similara, dar echipata cu transmisie manuala. Concret, Citroen C4 din acest test atinge 100 km/h in 11,2 secunde.
Performantele sunt chiar bune si cel mai mare merit il are excelentul motor turbo diesel de 1,6 litri. Acesta livreaza 110 Cai Putere si un cuplu maxim de 270 Newton-metru. E neasteptat de vioi si economic, iar sunetul e foarte placut: un suierat fin generat de injectoare si turbina, desprins parca din filme cu masinile ale viitorului.
Consumul mediu este de circa 6 litri de motorina pentru 100 km parcursi, iar consumul extraurban poate fi chiar de 4 litri/100 km daca mergi regulamentar, cu 100 km/h, pe drum drept. In oras cifrele nu sar foarte mult in sus, media e sub 7,5 litri/100 km, datorita tehnologiei micro-hibride e-HDI. Aceasta opreste automat motorul cand masina stationeaza in trafic (la semafor, in coloana) si il reporneste la eliberarea pedalei de frana, detectand astfel ca soferul vrea sa puna masina in miscare. Deci emisiile cand masina sta pe loc sunt zero. Desigur, sistemul poate fi dezactivat prin apasarea unui simplu buton amplasat pe bord, in dreptul manetei de semnalizare (ECO off).
Am parcurs 600 de kilometri cu trei sferturi de rezervor (60 litri), iar acestea sunt niste cifre care incanta mintea si buzunarul oricui.
Concurenti
In batalia din clasa compacta (segmentul C), in care C4 concureaza, cutitele sunt foarte ascutite si rivalii foarte puternici. Aproape fiecare marca are un competitor in aceasta liga: Opel Astra, Volkswagen Golf, Ford Focus, Hyundai i30, Mitsubishi Lancer Sportback, Subaru Impreza, Renault Megane, Peugeot 308, Fiat Bravo, Honda Civic, Mazda3, Nissan Tiida, Seat Leon, Kia Cee’d si Toyota Auris.
Concluzii
La un pret de aproape 24.000 de euro cu TVA pentru varianta testata, Citroen C4 este de departe automobilul compact cel mai pretabil unei familii si calatoriilor. Daca suspensia ar fi fost ceva mai ferma si cutia pilotata un pic mai rapida, masina si-ar fi meritat cu adevarat banii.