Prima statie de reincarcare pentru masini electice din Romania a fost inaugurata miercuri, 22 iunie, la sediul Companiei Nationale de Transport al Energiei Electrice – Transelectrica. Proiectul este dezvoltat de mai multi parteneri si are rol demonstrativ, insa important e ca au inceput sa iasa la lumina si primele planuri ale autoritatilor. Primaria Sectorului 2 din Bucuresti pare sa fie prima care vrea sa dezvolte o retea, dar si orase precum Arad si Piatra Neamt sunt interesate. Costul unei reincarcari complete (6-8 ore) este de 3-6 lei, iar identificarea celui care acceseaza priza se face prin cartela sau cod de acces (PIN).
Statia este dotata cu doua puncte de incarcare de nivel 1, avand urmatorii parametri: alimentare monofazata cu tensiune de 230 V si intensitatea curentului de 16 A. Accesul la prize se face prin intermediul unui card personalizat pentru utilizatorul automobilului electric. Plata energiei consumate pentru incarcare se va face cu ajutorul contoarelor inteligente, punand la dispozitie mai multe modalitati de plata, astfel incat sa devina accesibile tuturor utilizatorilor: abonament, plata cu card, factura la sfarsitul lunii sau prin cartela pre-pay. Cu ocazia inaugurarii statiei, Comitetul National Roman CIGRE a devenit primul proprietar oficial de masina electrica din Romania, achizionand un Mitsubishi i-MiEV ce are o valoare de catalog de 36.640 euro cu TVA inclusa.
Trebuie retinut faptul ca proiectul este demonstrativ si la priza au acces doar angajatii Transelectrica si membrii ONG-ului CIGRE.
click aici pentru galeria foto
„Cred ca asistam la un moment istoric. Este prima statie, este primul pas in dezvoltarea acestei infrastructuri”, a declarat Daniel Antor, directorul executiv al M Car Trading, importatorul Mitsubishi in Romania.
In curand vom avea retea in Sectorul 2 din Bucuresti, mall-uri si hipermaket-uri
Nimeni nu poate avansa termene limita, dar cei dornici sa dezvolte infrastructura par sa fie gata sa reactioneze daca se va crea o piata pentru masini electrice in Romania.
„Noi am facut o oferta si altor entitati, companiilor electrice, am facut o adresa catre cele mai multe lanturi de hipermarket-uri, si o sa avem o intalnire cat de curand ca sa vedem cum facem. Vom analiza, prin Administratia Fondului pentru Mediu (AFM), in cazul in care vor mai fi asemenea initiative sa le putem sprijini”, a declarat pentru 0-100.ro ministrul Mediului Laszlo Borbely.
In plus, el a spus ca ar trebui acordate si mai multe facilitati decat cele care exista pentru cei care cumpara masini hibride si electrice: „Pe langa faptul ca acordam aceste facilitati, ne vom gandi si la altele. Nu platesc taxa de prima inmatriculare, e clar, aceste masini, dar trebuie sa ne gandim si la alte posibilitati de a facilita si de fi avantajos pentru cetatean sa cumpere asemenea masini”.
Dintre toate primariile de sector din Bucuresti, Primaria Sector 2 este cea mai dornica sa creeze infrastructura pentru masini electrice.
„Am discutat cu domnul primar Ontanu, prin relatii personale am ajuns la dansul, si s-a aratat extraordinar de deschis si incercam sa-i ajutam astfel incat sa introduca statiile de incarcare in raza Sectorului 2. (…) Avem toata deschiderea fata de oricine vrea sa vina la noi sa-i ajutam. Noi i-am facut o propunere de protocol de colaborare si a urmat ca dansul sa-l dea la compartimentele de acolo (din Primarie – n.r.) astfel incat sa dam drumul la acest protocol, noi ajutandu-i pe partea de amplasare, analiza a retelei electrice. Sigur ca, daca va exista o comanda mai mare, vom cauta si pe cineva care sa le fabrice. Eu as prefera sa se fabrice in Romania. Nu este o chestie complicata”, a spus pentru 0-100.ro Ciprian Diaconu, director adjunct la divizia de management tehnic in cadrul Transelectrica si lider al CIGRE.
Potrivit acestuia, discutii cu alte primarii nu au avut loc: „Nu am ajuns la alte primarii. La Primaria Sector 3 am fost pentru autorizatii, pentru ca trebuie asa ceva, la Primaria Capitalei nu am ajuns pentru ca nu ne-am propus sa plecam direct cu un proiect foarte mare. Este un proiect prin care vreau ca lumea sa vada ca exista si ca se poate”.
In tara exista orase precum Arad si Piatra Neamt interesate sa dezvolte o infrastructura pentru automobile electrice.
„In perioada urmatoare vom estima, in functie de reactia pietii la aceasta provocare, care va fi planul de strategie pentru urmatorii cinci ani. Am inceput discutiile cu Primaria Sectorului 2. Ei vor fi pionierii si vom continua cu toate entitatile care vor dori sa incurajeze aceste parteneriate. Suntem foarte deschisi la acest lucru. Din cate stiu municipalitatea din Arad este interesata, Piatra Neamt… Asociatia CIGRE e deschisa, la fel si Transelectrica. Daca noi suntem transportatorul la nivel national, nu putem decat sa fim deschisi catre cine vine spre noi”, a declarat pentru 0-100.ro directorul general al Transelectrica, Horia Hahaianu. El a adaugat ca dintre companiile auto de pe piata locala, de o luna de cand a fost numit director general, a avut discutii doar cu Mitsubishi.
O statie costa 400-1.000 de euro, iar reincarcarea cativa lei
„O statie ca aceasta, hai sa spunem pentru uz intern, al celor care lucreaza intr-o institutie si accesul este limitat, poate sa ajunga pe la 400-600 euro, estimativ”, potrivit lui Diaconu.
Oficialul CIGRE si Transelectrica isi doreste ca statiile sa fie fabricate in Romania, cu atat mai mult cu cat nu sunt echipamente complicate. Totusi, spune el, mai intai trebuie sa existe deschidere din partea celor care detin puterea.
„Exista mai multi fabricanti de statii de incarcare, dar exista si societati comerciale care au in obiectul de activitate distributia si furnizarea energiei electrice. In principiu, fara acesti distribuitori si furnizori de energie electrica nu se poate merge mai departe. Autoturisme electrice in piata exista sau urmeaza sa apara, preturile sunt deocamdata cam prohibitive pentru cetateanul de rand. (…) Statia are prize de 220 V 16A. Este o chestie uzuala, nu presupune prea multa tehnologie. Partea de comunicatii este ceva mai complicata. (…) Am reusit sa facem totul cu forte proprii, uneori si cu bani de acasa. E un proiect demonstrativ, fara conotatii comerciale absolut deloc. Este realizat de membri ai CIGRE impreuna cu simpatizanti care au cuplat la aceasta idee. Vreau sa pun in evidenta ca este o contributie romaneasca, atat din punctul de vedere al conceptiei, cat si din punctul de vedere al realizarii. Este un proiect scalabil, poate sa fie dezvoltat. (…) In alte locuri, in principiu, n-ar trebui sa fie mai mult de dublu ca pret. Asta este o socoteala facuta de ingineri. In momentul in care te duci pe model de business vorbim de alte marje, se discuta de profit, de alte lucruri…”, a explicat Ciprian Diaconu.
In interiorul statiei exista un sistem de contorizare si un sistem de transmitere a informatiilor la distanta. Acestea pot ajunge mai departe intr-un server de unde sa poate fi gestionata toata informatia. Statia este gandita ca un sistem foarte simplu si poate fi dezvoltata la nivel de sistem care sa poata fi amplasat in zone publice. Accesul se face printr-un sistem electronic, fie prin cartela, fie prin coduri. Poate fi dezvoltat pentru acasa, pentru zone de parcari publice, pentru zone aferente institutiilor.
Reincarcarea completa a unei baterii de masina electrica dureaza circa 6-8 ore si costa 5-6 lei ziua, cand electricitatea este mai scumpa, si circa 3 lei noaptea, cand e mai ieftina, potrivit lui Diaconu.
El a spus ca statia inaugurata miercuri a fost facuta de colegi de la CIGRE si Transelectrica: „Este o chestie pur si simplu voluntara, din pasiune facuta”.
Potrivit oficialului CIGRE si Transelectrica, dintre marcile auto, doar Mitsubishi s-a aratat interesat de proiect, desi a mai avut discutii si cu alte companii.
„Am mai avut tratative. Am fost tratati cu raspunsuri de genul acum nu e momentul. Am discutat cu foarte multi dintre ei. Din pacate singura oferta reala de colaborare a fost a celor de la Mitsubishi. Cu regret trebuie sa spun lucrul asta… am discutat si cu alte companii din domeniul retelor electrice si m-am lovit de aceeasi bariera. M-am dus acolo si in calitate de reprezentant al Transelectrica, dar si ca reprezentant al unei asociatii profesionale (CIGRE – n.r.). Nici Transelectrica nu face un business din asa ceva, nici ONG-ul nu face. Probabil ca fiecare dintre ei are undeva niste planuri in sertar… Au fost de regula niste raspunsuri elegante, dar probabil ca treptat se va debloca situatia”, a spus Diaconu.
CIGRE spera sa devina o voce din ce in ce mai puternica a societatii civile din Romania si nu numai. Organizatia are 31 membri colectivi si 155 membri individuali, majoritatea energeticieni.