Acasa Piata Auto OPINIE: Epopeea taxei auto – Deciziile neclare continua, iar propunerea de extindere baga mai mult in ceata situatia

OPINIE: Epopeea taxei auto – Deciziile neclare continua, iar propunerea de extindere baga mai mult in ceata situatia

de Vlad Barza

(sursa 0-100.ro)

Taxa auto s-a modificat atat de des in ultimii ani incat putini mai tin pasul cu schimbarile, insa alte schimbari cruciale apar la orizont, iar omul de rand nu are motive sa respire usurat. Acum doi ani, noua formula a taxei supara multi oameni, insa se parea ca UE este de acord cu ea si schimbarile iau sfarsit. Recenta hotarare a Curtii de Justitie Europena a obligat guvernul sa modifice iarasi taxa, autoritatile au anuntat ca o vor micsora, insa au venit cu propunerea ca pentru toate masinile inscrise in tara inainte de 2007 sa se plateasca taxa auto, la revanzare. Intra in material pentru a vedea la ce ne putem astepta sa se intample in piata ca urmare a schimbarilor.

In primul rand desele schimbari ale taxei au tinut piata auto mai mult pe pozitia de asteptare in ultimii ani. In mai multe randuri oamenii au asteptat, sperand ca schimbarile ii vor ajuta sa-si ia masina dorita, platind o taxa mai mica. Perioadele de asteptare au facut mult rau pietei, luni intregi vanzarile au fost la limita supravietuirii, iar criza a completat si ea un tablou plin de incertitudini.

Au fost, ce-i drept, si perioade in care oamenii s-au inghesuit sa-si ia masini, stiind ca taxa va creste, astfel ca s-a ajuns la peste 40.000 de masini second-hand lunar, in timp ce in aprilie nu s-au inmatriculat nici 5.000 de masini. Nici la masinile noi cifrele nu arata bine: inainte de 2008 se depaseau lejer 20.000 de unitati lunar, acum e minune daca se trece de 10.000.

Cum remarcau cativa cititorii la comentariile stirii despre ultimele modificari, propunerea ca la revanzarea unei masini inscrise in tara inainte de 1 ianuarie 2007 sa se plateasca taxa, va da multe lucruri peste cap si va starni mania unor oameni care atunci cand si-au luat  nu s-ar fi gandit niciodata ca vor fi pusi la plata in momentul cand o vor vinde prima data. La a doua vanzare nu se va mai plati taxa

Si apoi, dupa ce ani de zile ni s-a tot spus ca e gresit sa aducem rable poluante din Germania sau alte tari, numarul de masini second-hand care circula in tara a ajuns destul de mare incat sa poata sa existe o piata interna de tranzactii second-hand. Ei bine, acum, multi dintre cei care vor dori sa cumpere o masina second-hand inmatriculata in tara vor fi pusi in fata unui nou obstacol: noua taxa care vident ca va afecta pretul masinii. Iar in aceste conditii s-ar putea ca multi sa aleaga sa-si aduca o masina „din afara”, daca tot trebuie achitata o taxa de poluare, sau cum se va numi…

Autoritatile au spus, atat oficial, cat si neoficial, dupa decizia Curtii Europene care spunea ca taxa e discriminatorie, ca aceasta decizie se referea la taxa care era in vigoare in 2008, dar care a fost apoi modificata sub supraveghera UE si deci e conforma. Iata insa ca au iesit la iveala documente care arata ca juristii de la Ministerul Justitiei atrageau atentia ca si versiunea modificata este neconforma cu legislatia UE si ca vor trebui facute iarasi modificari. Ce sa mai inteleaga omul de rand..

Am ajuns din nou in perioada modificarilor, dar si aici autoritatile sovaie. Schimbarile sunt anuntate „cu jumatate de gura”, nimic nu e clar si asta lasa loc la interpretari si dezbateri nesfarsite care lasa tuturor un gust amar pentru ca nu exista consecventa, iar cuantumul taxei ramane mare in raport cu pretul masinii.

Se parea acum un an si ceva ca aceasta controversata taxa auto, denunita de prima inamtriculare, de poluare sau de mediu va fi inlocuita de un impozit anual care sa tina cont intr-adevar si de efectul masinii asupra mediului. Acum, aceasta perspectiva care parea sa rezolve multe dintre neintelegeri, pare destul de indepartata, iar taxa auto va ramane in continuare subiect de discutii pesimiste.

Lasa un comentariu