Acasa Industrie Mostenitorii Renault cer despagubiri statului francez pentru nationalizarea companiei in 1945

Mostenitorii Renault cer despagubiri statului francez pentru nationalizarea companiei in 1945

de Vlad Barza

Sigla Renault (sursa - 0-100.ro)

Mostenitorii fondatorului grupului auto francez Renault cer in instanta despagubiri statului francez pentru ca in 1945 compania a fost nationalizata, fiind acuzata ca a colaborat cu nazistii. Avocatii spun ca decizia statului care acum 66 de ani a confiscat toate bunurile Renault a fost contrara declaratiei drepturilor omului. Renault a intrat sub control german in 1940 si a produs vehicule pentru armata germana, iar Louis Renault a murit in inchisoare in 1944, asteptand sa fie judecat.

Mostenitorii Renault s-au adresat unui tribunal parizian pentru a contesta nationalizarea companiei in 1945 si daca vor avea castig de cauza, statul trebuie sa ii despagubeasca si ar putea fi vorba chiar de sute de milioane de euro. Confiscarea tuturor bunurilor de catre stat e contrarie declaratiei drepturilor omului, spune un avocat al urmasilor lui Louis Renault.

Avocatii sustin ca ordonanta prin care Renault a fost nationalizata in 1945 este neconstitutionala, dar actiunile companiei din acea perioada sunt inca subiect de mari controverse. Astfel, Renault a intrat in 1940 sub control german si a produs pentru Werhmacht material militar, astfel ca dupa victoria aliaitilor a fost singura companie franceza mare penalizata prin nationalizare pentru colaborationism.

Urmasii lui Louis Renault au declansat de ceva vreme o campanie de reabilitare a sa si, spre exemplu, anul trecut au obtinut in justitie retragerea dintr-o expozitie a unei fotografii in care Louis Renault era alaturi de Hitler si Goring la salonul auto de la Berlin in 1939.

Louis Renault s-a nascut in 1877 si a realizat la 21 de ani prima masina. A murit intr-o inchisoare franceza in 1944, asteptand sa fie judecat pentru colaborarea cu nazistii.

Al Doilea Razboi Mondial are inca efect si asupra altor mari companii franceze. Spre exemplu compania feroviara SNCF a admis la final de 2010, dupa multi ani de negare, ca a contribuit la transportul a 75.000 de evrei catre camerele de gazare in Al Doilea Razboi Mondial. Francezii si-au exprimat oficial regretul pentru cele intamplate acum aproape sapte decenii fiindca daca nu, riscau sa piarda contracte lucrative in piata americana.

Lasa un comentariu