Amenzile mari, opritorile dese, limitarile importante de viteza si obligarea soferilor sa asiste la cursuri costisitoare daca sunt prinsi bauti sunt cateva din metodele prin care Olanda reuseste sa aiba printre cele mai sigure drumuri din Europa, In timp ce in Romania si-au pierdut viata peste 2.300 de oameni pe sosele anul trecut, in Olanda, tara apropiata ca numar de locuitori, numarul de victime a fost de patru ori mai mic.
In primul rand drumurile nationale importante evita pe cat posibil localitatile mici, astfel ca exista un risc redus ca un sofer care opreste la un magazin pe marginea drumului sa fie acrosat, explica Ad Vonk, vicepresedinte al Federatiei de Turism din Olanda, citat de AFP.
Apoi s-a marit numarul zonelor unde viteza este limitata la 30 km/h dar a crescut si numarul de praguri limitatoare de viteza numite popular „politisti culcati”. Olanda are o politica stricta si in ceea ce priveste amenzile de circulatie: acorda foarte multe, iar pentru exces de viteza se ajunge la 1.500 – 2.000 euro, suma mare si pentru o tara cu un nivel bun de trai.
Pentru a descuraja consumul de alcool la volan autoritatile pot obliga soferii prinsi cu alcoolemie mare sa asiste la un curs de trei zile care nu numai ca le detaliaza efectele nocive ale alcoolului asupra organismului, insa ii costa si 800 de euro.
In Olanda, tara de aproape 17 milioane de locuitori, au murit anul trecut 640 de persoane in accidente rutiere, iar scopul e reducerea numarului la 500 pana la finele deceniului. Practic, raportat la populatie sunt 41 de victime/un milion de locuitori in Olanda, in timp ce in Suedia si Marea Britanie sunt 43, in Germania 53, iar in Romania, peste 100.
Autoritatile se gandesc in mod serios la instalarea unor airbag-uri exterioare pe masini, pentru a atenua ranile provocate ciclistilor in caz de impact si se vorbeste si de instalarea unor sisteme care sa nu permita demarajul masinilor daca soferii sunt bauti. Ambele solutii au fost testate de ani buni in industria auto, insa nu se afla pe multe masini.
Trebuie spus ca Olanda este ajutata si de relieful de campie (cel mai inalt punct e la 321 m la nivelul marii), astfel ca e vizibilitate mai buna pe sosele. In plus, exista mii de kilometri de piste de biciclete si numai in Amsterdam exista peste jumatate de milion de biciclete.