Volvo XC60 a fost lansat in 2008, insa chiar daca are vechime pe piata a reusit sa ramana proaspat atat prin design, cat si prin dotarile de top cu care este echipat. In plus, pentru 2011, XC60 a primit un mic facelift interior si tehnologic. Prin asta Volvo demonstreaza ca trecerea sub patronatul chinezilor de la Geely, la jumatatea lui 2010, a fost de bun augur. Micile imbunatatiri aduse lui XC60 nu sunt intamplatoare. BMW a lansat recent impresionanta noua generatie a lui X3 si Volvo trebuia sa aiba un raspuns. Astfel, XC60 a primit interiorul si tehnologiile celui mai nou model Volvo, S60.
Design
La exterior nu s-a schimbat nimic de la lansare si pana in prezent. Au aparut doar noi culori pentru caroserie si noi tipuri de jante.
click aici pentru galeria foto
In schimb, interiorul elegant si relaxant al lui XC60, cel mai bine vandut model Volvo in Romania si la nivel mondial, este acum si mai prietenos. Consola centrala a primit noi butoane si un nou afisaj color de inalta rezolutie, cu grafica moderna, la fel ca cel de pe Volvo S60.
Tehnologie, confort si dotari
Fiindca Volvo este si vrea sa ramana o marca sinonima cu siguranta, XC60 vine echipat standard cu sistemul City Safety. O camera video si niste senzori laser montati pe parbriz, in spatele oglinzii centrale, determina franarea masinii, pana la oprirea ei, daca in fata se afla un alt autovehicul si soferul din XC60 nu reactioneaza. In situatia in care viteza relativa fata de vehiculul din fata este de pana in 15 km/h, coliziunea este evitata in totalitate. La diferente de viteza mai mari sunt reduse consecintele accidentului.
Noutatea adusa de anul 2011 consta in faptul ca XC60 poate fi acum echipat, optional, cu un sistem ce detecteaza pietonii, denumit Pedestrian Detection, putand astfel evita un impact cu acestia printr-un principiu similar cu cel al City Safety din echiparea standard. Pedestrian Detection vine la pachet cu un sistem de avertizare in caz de coliziune (Collision Warning) si pilot automat adaptiv (ACC).
Collision Warning scoate un sunet specific si proiecteaza pe parbriz o lumina rosie, iar pilotul automat adaptiv pastreaza o distanta prestabilita in raport cu vehiculul din fata. Sistemul mimeaza intocmai miscarea masinii pe care o urmareste. Astfel XC60 poate opri si porni de pe loc automat, fara ca soferul sa apese pedalele sau vreun buton.
Daca ACC pare de incredere si iti lasa oricum timp sa reactionezi si sa eviti un posibil accident, chiar si in cazul in care tehnologia s-ar defecta, sistemul City Safety si extensia sa ce „vede” si pietonii sunt calibrate pentru a interveni foarte tarziu. Astfel, atunci cand vrei sa incerci sistemul in mod voluntar primul instinct este apesi frana inainte sa o actioneze automat masina. Practic, sistemele de siguranta intervin mai tarziu de cat ar interveni soferul, tocmai pentru a nu fi intruzive. Oricum, experimentele ar trebui evitate pentru ca o eroare a soferului sau a sistemelor masinii s-ar putea transforma imediat intr-un accident. City Safety si Pedestrian Detection sunt ca niste airbag-uri: e bine sa le ai, dar nu e indicat sa le testezi sa vezi cum functioneaza si cu atat mai mult nu trebuie sa te bazezi pe ele ca iti vor salva viata.
In rest, Volvo XC60 a ramas aceeasi masina de familie spatioasa, confortabila si practica.
Pe sosea
Specifica pentru Volvo este motorizarea turbo diesel D5, care are cinci cilindri. Acest propulsor de 2,4 litri are un sunet inconfundabil si reuseste sa imprime masinii un temperament usor sportiv.
Cei 205 Cai Putere si cuplul de 450 Newton-metru reusesc sa trimita XC60 pana la 100 km/h in 8,9 secunde.
Acest Volvo este mai lent cu aproape jumatate de secunda decat cel mai important rival al sau, BMW X3. Modelul BMW reuseste sa fie mai rapid chiar daca are un motor mai mic, de 2 litri.
Masina din test e chipata cu sasiu dinamic si compromite confortul de dragul unei tinute de drum mai bune. Chiar si asa, garda la sol mare, de 23 de centimetri, face ca ruliul sa fie destul de pronuntat. Intr-un fel, Volvo XC60 confirma imbatabilele legi ale fizicii, insa iti da senzatia ca inginerii puteau face mai mult pentru un sentiment de siguranta mai accentuat.
Concurenti
Cel mai redutabil rival al lui Volvo XC 60 este noul BMW X3, urmat de Mercedes-Benz GLK si Audi Q5. In comparatie cu aceste trei modele, modelul Volvo este cel mai vechi pe piata, dar nu-si arata varsta. Unele echipamente de pe Volvo, cum sunt City Safety si Pedestrian Detection, nu sunt disponibile la concurenta. Pe de alta parte, BMW X3 si Mercedes-Benz GLK reusesc sa scoata performante mai bune din propulsoare mai mici, avand si un comportament rutier mai agil. Pe lista modelelor rivale ar mai putea intra si Land Rover Freelander si Infiniti EX – doua SUV-uri mai putin titrate in acest segment, pe nedrept.
Concluzii
La un pret de 56.200 de euro, inclusiv TVA, pentru varianta testata, Volvo XC60 vine cu tehnologii unice in segmentul lui. Din pacate pretul e cam piperat si prea apropiat de cel al rivalilor germani, care, la aceeasi bani, ofera motorizari mai mici si mai performante (X3, GLK), dar si un comportament rutier superior. Pe de alta parte, Volvo puncteaza la imagine, iar designul interior al acestei masini, simplu si modern, nu poate fi regasit la un alt SUV din segment.