Acasa Foto In garajul nostru: Mitsubishi i-MiEV

In garajul nostru: Mitsubishi i-MiEV

de Adrian Mitrea
Mitsubishi i-MiEV (sursa - 0-100.ro)
Mitsubishi i-MiEV (sursa - 0-100.ro)

Mitsubishi i-MiEV este primul automobil electric de serie care a inceput sa circule deja pe strazile Romaniei si prima astfel de masina care intra in garajul nostru. Exista multe controverse legate de masinile electrice, insa dupa ce conduci una fascinatia ajunge sa invinga teoriile conspirationiste. Noi, la 0-100.ro, am mai testat masini electrice precum Tesla Roadster, Renault Fluence Z.E.Nissan Leaf si Renault Kangoo Z.E.. Cu niciuna insa nu am petrecut atat de mult timp si nu am parcurs atat de multi kilometri, cum am facut cu Mitsubishi i-MiEV.

Concept

Putini stiu ca acest Mitsubishi nu a fost conceput din prima ca o masina electrica. In Japonia se vinde de mai multi ani Mitsubishi i, care arata ca masina de mai sus, doar ca in loc de motor electric are un mic propulsor pe benzina de 659 de centimetri cubi.

click aici pentru galeria foto

Indiferent daca vorbim de i-MiEV sau de i, motorul este amplasat in spate si tractiunea este tot pe rotile din spate. Deci pornind de la arhitectura unei masini deja existente a fost conceput primul automobil electric Mitsubishi destinat pietei globale. La fel a facut si Renault, prin adaptarea modelelor Fluence si Kangoo la propulsie electrica.

Inca un detaliu: Mitsubishi i-MiEV sta la baza lui Citroen C-Zero si a lui Peugeot iOn, cele trei masini fiind identice, doar ca arboreaza sigle diferite.

Tehnologie, confort si dotari

Daca te astepti ca Mitsubishi i-MiEV sa fie vreun OZN, masina iti va demonstra contrariul aproape de fiecare data. Are aceleasi dotari ca un automobil conventional si se conduce practic la fel. Daca te apuci sa diseci tehnologia vei constata ca diferentele sunt enorme intre un automobil electric si unul cu motor cu ardere interna, insa din punctul de vedere al utilizatorului distanta nu e asa de evidenta.

i-MiEV este echipat cu sase airbag-uri, ABS, controlul tractiunii si stabilitatii, oglinzi reglabile si rabatabile electric, aer conditionat cu reglare manuala, geamuri electrice si volan si schimbator imbracate in piele.

Interior Mitsubishi i-MiEV (sursa - 0-100.ro)
Interior Mitsubishi i-MiEV (sursa - 0-100.ro)
De la volan percepi masina ca pe una automata. Asta pentru ca nu trebuie sa schimbi vitezele. Nici n-ai avea ce, pentru ca exista o singura treapta.

Totusi, levierul schimbatorului de viteze poate fi pus in mai multe pozitii: P (treapta de parcare, ca la orice cutie de viteze automata), R (marsarier), N (netru – scos din viteza), D (Drive, rulare spre inainte), B (Braking – frana de motor mai puternica, pentru a utiliza cat mai putin frana de serviciu si pentru a recupera cat mai multa energie in baterie) si C (City – reducerea puterii motorului si eficientizarea consumului de energie electrica).

De retinut ca nu trebuie neaparat sa faci uz de toate cele trei pozitii pentru mers inainte (D, B si C), dar folosirea lor corespunzatoare poate maximiza numarul de kilometri pe care il poti parcurge cu un plin de baterie.

Pe sosea

Motorul electric dezvolta o putere maxima de 49 kW/66 Cai Putere intre 2.500 si 8.000 de rotatii pe minut si are un cuplu maxim de 180 de Newton-metru (Nm) intre 0 si 2.000 de rotatii pe minut.

Aceste performante ii asigura masinii un sprint de la 0 la 100 kilometri pe ora in 15,9 secunde. Valoarea nu e impresionanta, dar unul dintre mirajele propulsiei electrice este tractiunea continua si cuplul ridicat iti lasa impresia ca masina e mai rapida de cat e de fapt in realitate.

Bord Mitsubishi i-MiEV (sursa - 0-100.ro)
Bord Mitsubishi i-MiEV (sursa - 0-100.ro)
La asta se adauga si sunetul incantator de mic avion cu reactie.

De fiecare data cand mergi economic, indicatorul din bord va sta in pozitia eco, iar atunci cand accelerezi mai tare urca spre pozitia Power.

In frana de motor, propulsorul electric devine un fel de dinam si incarca bateriile. Frana de motor poate deveni mai puternica si incarcarea mai eficienta daca muti schimbatorul in pozitia B de care vorbeam mai devreme.

Mitsubishi spune ca masina are o autonomie de pana la 150 de kilometri, insa in viata reala poti parcurge intre 70 si 100 de kilometri cu un plin de baterie. Utilizarea aerului conditionat sau a instalatiei de incalzire si a farurilor poate scadea dramatic autonomia. Am facut un mic experiment si am pornit aerul conditionat si ventilatia la maximum (pentru dezaburire) cand autonomia era de 18 km. Rezultatul? Numarul de kilometri care mai puteau fi parcursi a scazut la 8 km.

Concurenti

Fiindca sunt putine automobile electrice pe piata, ai fi tentat sa le bagi pe toate in aceeasi oala si sa le compari intre ele indiferent de dimensiuni si alte criterii obiective. Probabil ar prima autonomia si pretul de achizitie. E un punct de vedere rational, dar de dragul rigorii vad drept concurenti pentru Mitsubishi i-MiEV chiar masinile care deriva din el: Citroen C-Zero si Peugeot iOn. In rest, nu exista (inca) pe piata o masina electrica de dimensiuni si performante similare.

Concluzii

Dupa 90 de kilometri parcursi prin Bucuresti, fara aer conditionat si alti consumatori porniti, bateria si testul nostru cu Mitsubishi i-MiEV ajung la final. Masina trebuie sa stea in priza 6-8 ore inainte sa fie gata sa parcurga iar 90 de kilometri. „Plinul” costa cam 1 euro si jumatate (6-7 lei).

Pretul de 36.640 euro, inclusiv TVA, e prohibitiv, dar poate deveni un pic mai accesibil prin ajutoarele acordate de stat. Chiar si asa, automobilul electric e ca un smartphone. Adica deocamdata e o fita, e scump, trebuie reincarcat in fiecare seara, adesea ti se pare inutil, dar are un farmec aparte care te face sa-ti doresti unul!

caracteristici tehnice si specificatii ale modelului testat

Mitsubishi i-MiEV (sursa - 0-100.ro)
Mitsubishi i-MiEV (sursa - 0-100.ro)

Lasa un comentariu

avatar
  Subscribe  
Notifica-ma despre