Acasa Foto Prima impresie: Renault Kangoo Z.E.

Prima impresie: Renault Kangoo Z.E.

de Adrian Mitrea

Renault Kangoo Z.E. (sursa – Renault)

Primul vehicul comercial usor cu propulsie electrica de la Renault, Kangoo Express Z.E., a ajuns si pe strazile din Romania, experimental, pentru a fi condus de jurnalisti, potentiali clienti si reprezentanti ai autoritatilor locale. Vehiculul costa in Franta 20.000 euro, fara TVA, pret pe care il va avea si in Romania in toamna, atunci cand va incepe sa fie comercializat. La prima impresie, mica utilitara pare sa fie ideala pentru distributie urbana, dar costul exploatarii e delicat precum cifrul unui seif.

Aceasta prima utilitara electrica Renault dispune de un motor electric de 44kW/60 Cai Putere, ce dezvolta un cuplu maxim de 226 Newton-metru (Nm), alimentat de la o baterie litiu-ion cu o capacitate de 25 kWh. Autovehiculul are o viteza maxima de 130 km/h si poate parcurge pana la 160-175 km cu bateria complet incarcata. Spatiul de incarcare are un volum de 3,5 metri cubi, iar greutatea incarcaturii suportata este de maximum 650 kilograme.

click aici pentru galeria foto cu Renault Kangoo Z.E.

Kangoo Express Z.E. are 4.213 mm lungime, 1.829 mm latime, 1.818 mm inaltime (la gol), un ampatament de 2.697 mm si o garda la sol de 186 mm/143 mm (gol/incarcat).

Masina dispune de strictul necesar in materie de dotari, ca orice alta masina (ABS, inchidere centralizata cu telecomanda, airbag pentru sofer, computer de bord, oglinzi reglabile electric, servodirectie electrica si volan reglabil pe inaltime). Dotari neobisnuite pana acum sunt computer de bord special Z.E. (informeaza soferul despre starea bateriei), preincalzirea sau racirea cabinei in timp ce masina este conectata la priza si un cablu de alimentare de 10/16A.

Pana aici Renault Kangoo Z.E. nu e cu mult diferit fata de o utilitara echivalenta, diesel sau pe benzina. Costul exploatarii este cheia reusitei sau esecului acestei masini, la fel ca in cazul oricareia de la Renault. Asta pentru ca pretul masinii nu include si bateria, aceasta urmand sa fie inchiriata, cu plata lunara.

Deci pe langa o eventuala rata lunara pentru automobil, bateria va constitui un cost suplimentar. Potrivit Renault, o masina electrica este rentabila daca parcurge minimum 15.000 kilometri pe an. Asta n-ar fi o problema, pentru ca o masina de distributie urbana parcurge oricum cel putin dublul acestui numar de kilometri.

Renault spune ca pentru 72 euro/luna (12 luni x 72 euro = 864 euro/an) masina poate parcurge 15.000 km anual, cost la care se mai adauga desigur si pretul fiecarei realimentari cu energie electrica (circa 1,5 euro/incarcare, suficienta pentru pana la 175 km). Cu alte cuvinte, daca pragul de amortizare ideal de 15.000 km este depasit, este automat trecuta si bariera privind numarul maxim de kilometri ce poate fi parcurs cu un contract lunar de 72 euro pentru baterie.

Desigur, exista scheme de inchiriere a bateriei care sa permita un numar mai mare de kilometri lunar/anual, dar si chiria este mai mare. Preturile nu au fost inca anuntate. Asadar, potrivirea numarului de kilometri anual parcurs cu tipul de abonament pentru baterie reprezinta o chestiune delicata precum cifrul unui seif. Evident, cine reuseste sa faca asta si gaseste viabila propulsia electrica are garantia ca Renault se va ocupa de tot ce inseamna baterie, de la asigurarea ca functioneaza in parametri normali pana la reciclare la sfarsitul vietii.

O alta situatie cu care soferul unei astfel de masini electrice trebuie sa se confrunte este reincarcarea. Aceasta poate fi facuta la o priza conventionala, dar Renault nu recomanda asa ceva pentru ca instalatia electrica furnizoare se poate degrada in timp. Prin urmare este recomandata montarea unui wall-box in garaj – o „cutie” care ridica amperajul curentului electric furnizat. Acest wall-box are un pret ce poate fi cuprins intre cateva sute de euro si 1.000 de euro, in functie de furnizor si alte criterii.

Si wall-box-ul e doar prima metoda de reincarcare. Mai exista alte doua variante:

  • la o priza de mare capacitate (32A, 400V), in 30 de minute;
  • prin sistemul Quickdrop (soferul duce masina la o statie special amenajata, ca o benzinarie, unde bateria consumata este inlocuita in maximum 3 minute cu una complet incarcata)

Renault a adus in Romania modelele electrice Kangoo Z.E. si Fluence Z.E., parte a unui Roadshow organizat intre 18 si 22 aprilie. Un test drive similar cu cel mai sus, dar cu Fluence Z.E. (realizat in octombrie 2010) poti citi pe larg aici sau poti urmari doar clipul mai jos.

click aici pentru galeria foto de la Renault Z.E. Roadshow din Bucuresti, Romania

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Notifica-ma despre
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments