BMW a obisnuit clientii si presa din Romania cu evenimente specifice prin care vrea sa demonstreze superioritatea anumitor sisteme de pe masinile sale. De aceasta data parcarea complexului expozitional Romexpo a fost asediata timp de cateva zile pentru ca BMW sa ne arata de ce e in stare sistemul sau de tractiune integrala xDrive. Totodata, BMW sarbatoreste 25 de ani de xDrive si faptul ca acest sistem a devenit tot mai popular. Fiecare al patrulea automobil BMW vandut in lume este echipat cu xDrive.
Si pentru ca Romania este o piata atipica, cele mai bine vandute modele BMW pe plan local sunt BMW X5 si BMW X6, motiv pentru care ponderea masinilor BMW cu xDrive livrate intr-un an in Romania este de 75%.
Motive suficiente pentru a organiza o sesiune de teste ca la carte in Romania, nu-i asa? Au fost alese doua orase cheie, Bucuresti si Sibiu.
click aici pentru a vedea cum a fost la BMW xDrive Live in Bucuresti
In total au fost patru situatii de testare: Dynamics, Agility, Traction si Joy. Pentru spectacol maxim, proba Joy i-a fost rezervata pilotului Claudiu David care i-a luat la scurte plimbari pline de adrenalina pe doritori, iar reactiile celor din masina au fost transmise live pentru deliciul spectatorilor din cort.
xDrive in cifre. Scurt istoric
In prezent, BMW ofera xDrive pe 53 de modele (de la familia BMW X pana la BMW Seria 3 si BMW Seria 5, precum si la familia de limuzine BMW Seria 7) si circa 700 de clienti, jurnalisti si fani BMW din Romania au avut posibilitatea de a testa masini echipate cu xDrive, culese din mai multe tari si plimbate prin toata Europa, parte a unei serii de evenimente similare.
Anul 1985 a fost cel in care tractiunea integrala a fost disponibila in premiera la BMW Seria 3. In prezent, BMW utilizeaza transferul puterii catre cele doua punti nu doar pentru a optimiza tractiunea pe suprafete cu aderenta scazuta si in conditii meteo dificile, ci si pentru a imbunatati performantele dinamice in viraje. Distributia variabila a cuplului cu pana la 100% pe oricare dintre punti poate sa corecteze orice tendinta sub-viratoare sau supra-viratoare aparuta in abordarea unui viraj.
Combinarea sistemului de tractiune integrala cu Integrated Chassis Management (ICM – gestiune integrata a sasiului) inseamna ca orice situatie de pe sosea poate fi recunoscuta si evaluata pentru a permite ca interventiile de control necesare sa fie executate proactiv, inainte ca automobilul sa piarda aderenta. Acestea pot fi exercitate fie doar prin intermediul xDrive, fie prin combinarea sistemului cu Dynamic Stability Control (DSC – Controlul Dinamic al Stabilitatii) sau Performance Control (disponibil optional pentru BMW X1 si BMW X3).
BMW spune ca, spre deosebire de alti producatori care folosesc transmisia integrala in special pentru a combate deficitul de aderenta al modelelor cu tractiune fata, regleaza sistemul xDrive astfel incat sa furnizeze agilitatea specifica tractiunii spate.
De-a lungul ultimilor 25 de ani, tractiunea integrala BMW s-a dezvoltat de la o optiune, initial limitata doar la anumite modele, la un element care se regaseste aproape pentru intreaga gama. La momentul cand a fost lansata, odata cu a doua generatie a gamei BMW Seria 3, tractiunea integrala era oferita exclusiv in combinatie cu motorul pe benzina, cu sase cilindri dispusi in linie (capacitate 2,5 litri), care producea 126 kW/171 CP. Astazi, sistemul xDrive poate fi comandat pentru BMW Seria 3 impreuna cu cinci versiuni de motorizari de 4 si 6 cilindri, diesel sau benzina.
Primul BMW cu xDrive
Lansat in 1985, modelul BMW 325ix dispunea de tractiune integrala permanenta si transfera puterea motorului catre puntea fata si cea spate intr-un raport fix de 37:63. Cu incepere din 1988, clientii puteau comanda si o varianta Touring a modelului BMW 325ix. In total, pana in 1993, au fost vandute peste 30.000 de unitati echipate cu acest sistem.
Trei ani mai tarziu s-a consemnat introducerea tractiunii integrale si in gama BMW Seria 5, alaturi de lansarea sistemelor electronice de control care gestionau distributia puterii. Sistemul nou dezvoltat dispunea de ambreiaje multidisc care puteau fi controlate automat si in mod continuu pentru a varia distributia cuplului intre cele doua punti. In conditii ideale acest raport era de 36:64 intre puntea fata si cea spate. Initial, un ambreiaj multidisc controlat hidraulic a fost folosit la puntea spate, dar acesta a fost inlocuit ulterior de sistemul de franare cu control electronic. Atunci cand analiza situatia de condus, unitatea de control a sistemului de tractiune integrala lua in calcul semnalele transmise de ABS cu privire la viteza rotilor, turatia motorului si starea franelor.
click aici pentru a vedea in imagini istoria BMW X
Inca de la inceput, sistemul de tractiune integrala ce echipa BMW 525ix (model ce dispunea de un motor pe benzina, cu sase cilindri in linie care atingea 141 kW/192 CP) a dovedit ca este un concept superior celor existente la concurenta. Sistemul controlat electronic a permis reactii foarte rapide si precise care au dus la un comportament neutru si sigur in conditii dificile pe drumuri ude sau acoperite de zapada. Prima gama BMW Seria 5 cu tractiune integrala a fost disponibila in variantele Sedan si Touring si a fost vanduta in aproximativ 10.000 de exemplare.
Crearea segmentului Sports Activity Vehicle (SAV), sau mai simplu spus SUV, a deschis noi dimensiuni pentru transmisia integrala. BMW a inregistrat un succes nesperat in 1999 cand a lansat ceea ce este considerat primul SAV din lume. BMW X5 din acele vremuri a atras atentia clientilor printr-un nivel de performante dinamice care nu mai fusese atins de vreun alt automobil din segmentul off-road. Caracteristicile sistemului de tractiune integrala BMW indeplineau si aceste prioritati. Puterea motorului era distribuita intr-un raport fix de 38:62 intre puntea fata si cea spate prin intermediul unui angrenaj planetar, in timp sistemele Dynamic Stability Control (DSC – Controlul Dinamic al Stabilitatii), Automatic Differential Brake (ADB-X) si Hill Descent Control (HDC – Controlul Coborarii in Panta), aflate in dotarea standard, echipau BMW X5 atat pentru un condus sportiv, cat si pentru provocarile in regim off-road.
Tractiunea integrala a devenit disponibila inca o data, cu incepere din anul 2000, pentru BMW Seria 3 – de aceasta data in combinatie cu doua motoare pe benzina si o versiune diesel.
Noua dezvoltare a sistemului xDrive, care debuta pe BMW X3 in 2004 si odata cu acesta si pe BMW X5, dispunea de un diferential central cu ambreiaj multidisc controlat electronic, conectat cu sistemul de control al stabilitatii DSC. In premiera, situatia de condus putea fi analizata pe baza vitezei rotilor, dar si prin utilizarea datelor oferite de sistemul DSC (sistemul de control al stabilitatii care masoara parametrii precum acceleratia, unghiul directiei sau acceleratiile laterale).
Spre deosebire de sistemele conventionale de transmisie integrala, care mai degraba reactioneaza la roti ce patineaza deja, xDrive poate identifica, inca din faza incipienta, orice tendinta de comportament sub-virator sau supra-virator si sa contracareze prin reglarea automata a distributiei tractiunii.
Cu incepere din 2005, variante de tractiune integrala au fost introduse atat pe cea de-a cincea generatie a gamei BMW Seria 3, cat si pe cea de-a cincea generatie a gamei BMW Seria 5, lansata cu putin timp inainte.
Peste 600.000 de unitati din prima generatie a modelului BMW X3 au fost vandute in lumea intreaga, inainte de a se preda stafeta noului model in 2010. Cu putin timp inainte, BMW X5, ajuns la a doua generatie (ce debuta in 2006), a trecut de pragul de un milion de unitati.
Noi segmente au fost inca o data deschise cu BMW X6 (2008) si BMW X1 (2009). La BMW X1 si noua generatie BMW X3, xDrive poate fi comandat in combinatie cu Performance Control, sistem care imbunatateste suplimentar agilitatea automobilului. Pentru a asigura o virare rapida si precisa, impulsuri de franare bine calculate sunt trimise rotii spate de pe interiorul curbei, exercitiu combinat cu o crestere simultana a puterii motorului. BMW X6 este echipat standard cu Dynamic Performance Control (Controlul Dinamic al Performantelor), sistem care ofera o posibilitate si mai mare de ajustare a distributiei cuplului.
Interactiunea dintre xDrive si Dynamic Performance Control poate fi experimentata la superlativ pe BMW X5 M si BMW X6 M (disponibile cu un motor M TwinPower Tubo, V8, de 555 Cai Putere).
Lista de modele cu tractiune integrala s-a extins considerabil pentru intreaga gama. Acum, sistemul xDrive este disponibil pentru versiunile Sedan, Touring si Coupe de la BMW Seria 3, pentru un total de 15 variante de motorizari. Toate modelele BMW Seria 5 Gran Turismo pot fi comandate cu sistemul xDrive, in timp ce trei versiuni BMW Seria 7 sunt disponibile cu tractiune integrala: BMW 750i xDrive, BMW 750Li xDrive si BMW 740d xDrive. Sistemul se regaseste si la BMW Seria 5 Sedan si Touring, de asemenea pentru trei variante de motorizari: 530d xDrive, 535i xDrive (disponibil numai pentru Sedan) si 550i xDrive.