Acasa Piata Auto Directorii din auto spun ca greul a trecut, dar admit ca supravietuirea va fi dificila in urmatorii ani

Directorii din auto spun ca greul a trecut, dar admit ca supravietuirea va fi dificila in urmatorii ani

de Adrian Mitrea

(sursa - 0-100.ro)

Directori reprezentativi din industria auto romaneasca spun ca perioada cea mai grea pentru piata locala a trecut, trendul fiind acum ascendent, dar admit ca trecerea cu brio prin urmatorii ani va fi dificila, cu atat mai mult cu cat acum incep sa se vada efectele neplacute ale Programului Rabla, reiese din sinteza unei mese rotunde cu tema auto organizata de Dan Vardie Consult.

Dintre principalalele concluzii ale dezbaterii se remarca:

  • vanzarile de masini noi se vor situa in jurul a 110.000-120.000 unitati in acest an (95.000 unitati in 2010 – n.r.);
  • peste 3-4 ani piata de autoturisme se va stabiliza in jurul a 150.000 unitati/an;
  • la nivelul anului 2020 Romania ar putea fi o piata de 300.000 autoturisme noi/an;
  • Programul Rabla a pus presiune exclusiv pe pret, demonetizand marca si scazand valoarea reziduala a masinilor;

„Cresterea din trecut a fost buna pentru ca importatorii si-au consolidat pozitia si au investit, marindu-si reteaua de dealeri. Putem afirma la acest moment ca in Romania exista unul dintre cele mai ridicate standarde ale retelelor din intreaga Europa. Dificultatile actuale nu reprezinta o surpriza, ci mai degraba dimensiunea dificultatilor. Astazi, prioritatea principala este sa asiguram profitabilitatea membrilor retelei de distributie. Ne confruntam cu vanzari mici, importuri second-hand, o mentalitate gresita a consumatorului si probleme cu asiguratorii”, a declarat directorul general executiv (CEO) al Porsche Romania, Brent Valmar, care ocupa si postul de vicepresedinte al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) din Romania.

Narcis Ghita, directorul general al Trust Motors, importatorul Peugeot, e mai pesimist: „Greul abia acum incepe pentru retelele autorizate. Dupa 40.000-50.000 de kilometri clientul se indreapta spre service-uri independente. Asta inseamna o scadere a veniturilor pentru dealeri, avand in vedere ca in cazul unei unitati integrate costul cu forta de munca este de aproximativ 60%”.

Directorul general al Automotive Trading Team (ATT), dealer Jaguar si Land Rover, Viorel Niculescu, este de parere ca dealerii au fost surprinsi de criza, iar acum supravietuirea este dificila.

„Nu am fost precauti in a face previziuni. In 2006-2007 era un avant foarte mare, plus ca standardele impuse de importatori erau ridicate. Criza a prins dealerii nepregatiti, dar este adevarat ca o mare parte din ceea ce se intampla este de natura psihologica. Din pacate clientii nu prea mai vin la service-urile autorizate, ori daca vin efectueaza lucrari de ordinul a cateva sute de euro, ba chiar in multe cazuri sub 100 de euro”, a spus Niculescu.

Viitorul este cu atat mai putin previzibil cu cat internetul transforma radical comertul cu masini.

„Niciun dealer nu a facut profit in ultimii trei ani sau a avut crestere zero, aceasta situatie conducand la un pericol pentru intreaga structura. Practic nu se mai pune problema dezvoltarii, plus ca mai nou showroom-ul poate functiona foarte bine pe internet, acoperind o arie mai mare, fara a fi nevoie de prezenta fizica intr-un anume oras. Cred ca aceasta este tendinta pentru urmatorii cinci ani”, este de parere Adrian Prodanel, directorul general al dealerului BMW Motor AG din Pitesti.

Efectele perverse ale Programului Rabla

Programul Rabla a dus, in timp, la o demonetizare a pietei, efectele sale pe termen lung nefiind cele pozitive scontate pentru o evolutie sanatoasa, cred directorii din auto.

„Daca 2009 a fost anul destocarii, in 2010 asteptam o repozitionare si nu o dependenta atat de mare de REMAT. Din pacate s-a creat o piata gri a cupoanelor pe care samsarii le-au vandut chiar si dealerilor. S-a plecat de la un cupon si acum s-a ajuns la trei, care pot fi transmisibile. Propunerea mea este revenirea la un singur cupon, netransmisibil, concomitent cu marirea valorii sale la aproximativ 1.200-1.500 de euro”, a declarat Narcis Ghita.

Potrivit acestuia, in acest fel, in viitor, s-ar putea renunta la Programul Rabla mai usor.

„In plus, in momentul de fata nici nu prea mai sunt autovehicule vechi de pana in 900 de euro pe care proprietarii ar fi dispusi sa le caseze. Mai rau este ca promotiile de anul trecut s-au facut numai pe pret, iar acum importatorilor si dealerilor le va fi greu sa sustina aceste preturi mici. Daca judecam la rece, eliminand din ecuatie vanzarile prin programul REMAT, vom ajunge la observatia ca piata reala, business to business, este de aproximativ 30.000 de unitati”, a explicat oficialul Trust Motors.

Programul Rabla nu numai ca a pus presiune pe preturi anul trecut, dar a si orientat clientii catre masini ieftine, la care prima de casare reprezinta un procent important din valoarea de achizitie. De aici si marje de profit reduse per unitate vanduta.

„Presiunea pe pret a distrus practic valoarea reziduala si sunt destul de ingrijorat asupra a ceea ce vor insemna brandurile in viitor. Practic, programul REMAT a concentrat 65-70% din vanzari catre modele sub 10.000 de euro, competitia mutandu-se acolo. In acest an probabil ca targetul va fi orientat catre segmentul middle-management, in companiile care s-au restructurat si acum au o evolutie financiara buna. De acolo speram ca va veni o crestere”, a declarat directorul Opel in Romania, Constantin Avromescu.

Chiar si reprezentantul unei marci cu performante bune in 2010 este rezervat.

„Anul 2010 a fost unul de conjunctura. Nu vad un 2011 la fel de optimist. Costurile standardelor ridicate sunt mari, iar asiguratorii aduc pierderi in service. Reteaua de dealeri va avea nevoie de finante pentru a tine stocuri”, a spus directorul Chevrolet in Romania, Catalin Manta.

Realismul fostilor oficiali guvernamentali

Sebastian Vladescu, fost ministru de Finante si membru in comisia care a adus Ford in Romania, crede ca o tinta de 150.000 de automobile/an pentru anii 2014 si 2015 este realista: „Cred ca in corelatia de piata trebuie tinut cont de raportul PIB/cap de locuitor. Romania are niste politici de recuperare fata de alte tari europene, dar cu exceptia unei anumite perioade cand aceasta a dat rezultate mari, nu a functionat asa cum trebuie. Asa ca o crestere de 5% a PIB-ului nu va duce la cresteri spectaculoase ale vanzarilor. Cred ca 150.000 de unitati ca target pentru 2014–2015 este realist pentru autoturisme. Posibilitatea de crestere economica este reala, dar anul acesta este limitata si fara rezultate efective in consumul populatiei si cu atat mai putin la auto. Veniturile potential viitoare din 2012 vor fi utilizate in continuare pentru a acoperi consumurile anticipate si de aceea nu vad de aici o sursa importanta de fonduri pentru piata auto”.

Fostul premier al Romaniei Calin Popescu Tariceanu, dealer Citroen si Ford, este de parere ca analizele si previziunile trebuie sa tina cont de evolutia economiei.

„O data cu reluarea cresterii economice va creste si consumul, dar ordinea ar fi ca mai intai sa creasca cererea pentru produse alimentare, apoi pentru bunuri de folosinta indelungata – asa numitele produse albe -, pe locul trei automobilele si apoi imobiliarele. Este posibil ca vanzarile sa evolueze mai accentuat decat ritmul de crestere economica”, a explicat Tariceanu.

Orizonturi deschise pentru anvelope

Cedric Binoit, director comercial Michelin pentru Romania, Bulgaria, Croatia si Serbia vede vremuri bune pentru vanzarile de anvelope.

„In 2011 piata de anvelope va creste, iar aceasta afirmatie este bazata pe doua idei de baza. In primul rand apreciez ca numarul automobilelor inscrise in circulatie va creste, iar obligativitatea utilizarii pneurilor de iarna va constitui, de asemenea, un factor pozitiv”, a declarat Binoit.

Masa rotunda cu directori de top din industria auto, organizata de Dan Vardie Consult, s-a aflat in 2011 la a 9-a editie.

Lasa un comentariu