Editia cu numarul 81 a Salonului Auto de la Geneva (1-13 martie) demonstreaza ca evenimentul elvetian este o referinta pentru ceea ce vom vedea pe strazi in anii care vin. Nu mai putin de 18 concepte de la 17 marci merita luate serios in seama. Skoda anunta schimbarea siglei si a stilului, Renault continua seria ideilor spectaculoase si Ford ne arata ce va produce la Craiova. Iata o sinteza a conceptelor care conteaza.
E greu de spus care concept este mai important, fiecare reprezentand o piatra de hotar pentru marca a carei sigla o arboreaza.
Hai sa incepem cu Ford.
Conceput in Germania, Ford B-Max, care va fi produs exclusiv la Craiova, poate fi incadrat in categoria monovolumelor de mici dimensiuni, avand ca principal rival Opel Meriva. Masina va fi disponibila pe piata, printre altele, cu o motorizare turbo pe benzina de 1 litru (EcoBoost), a carei putere nu a fost inca specificata. Interesant este ca motorizari din familia EcoBoost vor fi produse si la Craiova, din 2012.
Ca trasatura de design si constructiva speciala, B-Max nu are montant B (stalp central), la fel ca si conceptul Iosis Max din care se trage. Trebuie sa retii ca Ford B-Max din imagini este un concept, insa unul foarte apropiat de ce va iesi pe portile uzinei din Craiova la sfarsitul acestui an.
Ford vrea sa produca 150.000 unitati B-Max anual la Craiova. Chiar daca oficialii companiei au fost evazivi si au spus ca Ford B-Max va fi produs „intr-o uzina Ford”, in „perioada urmatoare”, e limpede ca masina va fi fabricata in Romania. Oricum, o urma de indoiala tot exista si probabil atmosfera de nisipuri miscatoare indusa de cei de la Ford constituie cadrul perfect pentru a mai obtine ceva facilitati de la stat.
Audi A3 Concept ne arata directia estetica pe care o va urma noua generatie a lui Audi A3, asteptata pe piata in 2012. Audi A3 Concept dispune de patru locuri si are aspectul unui sedan, insa capota portbagajului se deschide cu tot cu luneta, plasand masina in categoria notchback (precum Skoda Octavia si Audi A7 Sportback).
Avand in vedere utilizarea unui haion pentru acces la portbagaj, este posibil ca acest sedan-concept sa preia denumirea A3 Sportback din 2013, anul lansarii sale.
Dupa cum spuneam, inainte de A3 Sportback va debuta pe piata, in 2012, noul Audi A3 in varianta cu trei usi.
Conceptul viitorului A3 are 4,44 metri lungime, 1,84 metri latime, 1,39 metri inaltime si este propulsat de un motor turbo pe benzina, cu cinci cilindri, ce dezvolta, atentie!, 300 kW/408 Cai Putere (CP).
Motorul este cuplat la o transmisie automatizata S tronic si la un sistem de tractiune integrala quattro.
Conceptul Volkswagen Bulli, ce isi are trasaturile venite de la modelul original din anii ’50, reprezinta o interpretare moderna a celebrului „microbuz” Volkswagen ce a fost celebru in perioada hippie.
De aceasta data, acum in 2011, conceptul Bulii are propulsie electrica si poate parcurge pana la 300 km cu bateria complet incarcata.
Masina este pusa in miscare de un motor electric de 85 kW/115 Cai Putere (CP), ce dezvolta un cuplu maxim de 270 Newton-metru, si este alimentat de o baterie litiu-ion de 40 kWh.
Bulli electric accelereaza de la 0 la 100 km/h in 11,5 secunde.
Volkswagen spune ca modernul Bulli poate fi propulsat si de motoare turbo pe benzina de 1 litru si 1,4 litri pentru cei care nu doresc varianta electrica si prefera o autonomie mai mare.
Desi se afla la stadiul de concept, Volkswagen ia in calcul reinvierea modelul iconic Bulli.
Renault este singura marca frantuzeasca ce se remarca in mod deosebit la Geneva. Standul Renault gazduieste doua concepte complet noi, Renault Captur si Renault R-Space. Acestea sunt insotite de Renault DeZir, concept prezentat pentru prima data in toamna anului trecut, la Paris, ca primul concept realizat de Laurens van den Acker pentru Renault, de cand a parasit Mazda si a inceput sa lucreze pentru francezi (1 aprilie 2009).
Dincolo de a-si anunta intentiile pentru a lansa un rival pentru Nissan Juke, francezii vor sa arate, prin conceptul Renault Captur, si maiestrie tehnica. Astfel, masina are sub capota cea mai noua creatie a inginerilor Renault, un propulsor diesel de 1,6 litri, cu doua turbine, ce dezvolta 160 Cai Putere si un cuplu maxim de 380 Newton-metru (Nm) de la 1.750 rotatii pe minut (rpm). Daca ar intra in productie ar fi cel mai puternic motor turbo diesel de 1,6 litri. Propulsorul este cuplat la o transmisie robotizata EDC cu dublu ambreiaj si emite doar 100 de grame de dioxid de carbon pe kilometru. Aceasta combinatie de motor si transmisie i-ar permite masinii, in viata reala, sa atinga o viteza maxima 210 km/h si sa ajunga la 100 km/h in 8 secunde.
De asemenea, Captur dispune de sistemul RX2, care imbunatateste tractiunea la viteze mici. Daca una dintre cele doua roti motoare din fata piede aderenta, un diferential mecanic autoblocant, nou dezvoltat de Renault, trimite puterea la roata ce are mai multa aderenta. Pe langa asta, diferentialul asigura o tractiune mai buna pe viraje, facand masina mai agila.
Pe Captur debuteaza si Visio-system, o tehnologie care utilizeaza o camera video montata pe parbriz pentru a reda asa-numita realitate augmentata soferului, pe un ecran amplasat in bord. Renault Captur are 4.223 mm lungime, 1.950 mm latime, 1.586 mm inaltime, un ampatament de 2.624 mm si o garda la sol de 261 mm. Masina cantareste 1.300 kg.
Renault R-Space are 4,25 metri lungime si anticipeaza un monovolum de mici dimensiuni pe care Renault il va produce in urmatorii ani, probabil ca inlocuitor al lui Renault Modus.
Renault R-Space este propulsat de un motor turbo pe benzina de 900 centimetri cubi (cmc) ce dezvolta 110 Cai Putere si un cuplu maxim de 160 Newton-metru (Nm), cuplat la o transmisie robotizata cu dublu ambreiaj denumita EDC.
Odaca cu Renault R-Space, Renault da si primele detalii despre noile sale motorizari de mica cilindree.
Motorul de pe Renault R-Space ofera performantele unui propulsor aspirat (fara turbo) de 1,6 litri, avand avantajele unui consum mai mic si al unor taxe mai reduse. Noile mici motoare turbo pe benzina, denumite Enegy Tce, vor debuta in 2012.
MINI s-a pregatit pentru Geneva cu un concept ce pleaca de la originalul MINI din anii ’60 si anunta lansarea, in urmatorii ani, unui mic MINI ca tribut adus istoriei. Din anul 2000 incoace, de cand a fost cumparat de catre BMW, producatorul auto britanic MINI a lansat masini din ce in ce mai mari.
Conceptul MINI Rocketman e aici sa schimbe asta. Rocketman are trei usi si poate gazdui maximum trei pasageri. Conceptul are 3.419 mm lungime, fiind cu doar cativa centimetri mai mare decat modelul original lansat initial in 1959. Masina are 1.907 mm latime si 1.398 mm inaltime.
Anul 2011 este plin pentru MINI. Micul producator va lansa modelele Roadster si Coupe in acest an, precum si o motorizare turbo diesel de top. In 2012 este asteptata lansarea lui MINI Paceman, versiunea cu trei usi a crossover-ului Countryman.
Pentru Skoda, 2011 este anul schimbarii. Primul pas catre un nou design este facut prin conceptul Skoda Vision D, cel care arboreaza si noua sigla Skoda.
Dupa ce a avut cresteri succesive ale vanzarilor in ultimii 20 de ani si dupa ce a marcat in 2010 cel mai bun an din istoria companiei, din punct de vedere al numarului de masini livrate, Skoda si-a impus noi obiective, printre care si ambitia de a ajunge la un volum de vanzari de cel putin doua ori mai mare pana in 2018.
Conceptul Skoda Vision D ne arata directia estetica pe care o vor avea noile modele Skoda in anii urmatori si ar putea prefigura un viitor model hatchback al marcii, care sa rivalizeze cu masini Renault Megane si Chevrolet Cruze hatchback.
Noua sigla va fi adoptata din 2012 de modelele marcii. Logo-ul traditional al sagetii inaripate are un nou spectru de culori. Noul design corporate va fi adoptat in toate comunicarile Skoda, dar si de catre dealerii marcii. In acest scop, designul si configuratia showroom-urilor vor fi si ele modernizate substantial.
Mitsubishi ne arata cum va arata noul Mitsubishi Colt printr-un concept cu un nume neatragator: Mitsubishi Concept Global Small.
Noul Mitsubishi Colt ar trebui sa fie lansat in 2012. Mai presus de toate, noul Colt va fi mai mic decat modelul pe care-l inlocuieste, dupa cum arata conceptul. Pe langa trasaturile estetice, Mitsubishi Concept Global Small dezvaluie si tehnologia care va fi disponibila pe acest nou model.
Masina va avea sub capota un propulsor de 1 litru sau unul de 1,2 litri (ale caror specificatii detaliate nu au fost anuntate), sistem de franare cu recuperarea energiei la franare (un fel de dinam de bicicleta – n.r.), o transmisie cu variatie continua CVT de noua generatie si o aerodinamica care va reduce considerabil rezistenta la inaintare, potrivit Mitsubishi.
Avand in vedere denumirea conceptului, este de asteptat ca Mitsubishi sa renunte la numele Colt, insa producatorul auto nipon nu mentioneaza expres acest lucru. In anii urmatori vor veni si mai multe noutati interesante de la Mitsubishi, dupa cum a anuntat anterior compania.
Supranumit „lounge pe roti”, conceptul Opel Zafira Tourer ofera un interior aerisit si luminos, de calitate superioara.
Conceptul dispune de sapte locuri si anticipeaza designul celei de-a treia generatii a monovolumului Opel Zafira.
Incepand cu ultemele luni din acest an in showroom-urile Opel vor ajunge primele exemplare Opel Zafira din a treia generatie. Prima generatie a Zafira a fost lansata in 1999, iar cea de-a doua in 2005.
In pofida tachinarilor dintre Fiat si Volkswagen, Alfa Romeo isi vede mai departe de drum prin conceptul Alfa Romeo 4C. Spre deosebire de alte marci si alte concepte, 4C chiar va deveni realitate in 2012, dupa spusele oficialilor grupului mama, Fiat.
Alfa Romeo 4C este o masina sport veritabila, compacta, proiectata dupa formula clasica a unui coupe italian: tractiune spate, doua locuri, motor in pozitie centrala, 4 metri lungime, ampatament sub 2,4 metri si spirit sportiv.
Inspirat din designul a doua dintre cele mai exclusiviste modele Alfa Romeo, 8C Competizione si 8C Spider, 4C dispune de o serie de materiale si caracteristici tehnice specifice masinilor sport moderne: fibra de carbon si aluminiu.
Conceptul este echipat cu un motor turbo pe benzina de 1.750 centimetri cubi (cmc) ce dezvolta peste 200 Cai Putere, cuplat la o transmisie automatizata cu dublu ambreiaj (denumita TCT) si gestionat de selectorul DNA ce permite soferului sa aleaga intre 3 moduri de condus.
Aceste specificatii ii asigura masinii agilitate si performante ridicate. Avand o greutate de mai putin de 850 kg, 4C accelereaza de la 0 la 100 km/h in mai putin de 5 secunde si si poate depasi pragul de 250 de km/h. Distributia maselor este de 40% pe fata si 60% pe spate, ca la masinile de competitie Alfa Romeo.
Marca suedeza Saab, salvata anul trecut de la trecerea in nefiinta de catre Spyker, si-a reluat locul pe care-l merita in randul marilor branduri auto si expune la Salonul Auto de la Geneva conceptul PhoeniX.
Saab PhoeniX este echipat cu sisteme precum IQon (infotainment) si eXWD (tractiune integrala), prefigurand astfel echipamentele pe care le vom regasi in viitoarele automobile Saab, in special pe noul Saab 9-3 ce va fi lansat anul viitor, spun cei de la Saab.
Conceptul are sub capota un motor turbo pe benzina de 1,6 litri ce dezvolta 200 Cai Putere. Acesta este ajutat de un propulsor electric de 34 Cai Putere ce actioneaza rotile din spate. Multumita propulsiei hibride, consumul mediu de carburant declarat de producator este de 5 litri de benzina/100 km, iar emisiile de dioxid de carbon pe kilometru masoara 119 grame.
Soferul are posibilitatea de a opta intre trei moduri de condus: Eco, Sport si Traction. Primul utilizeaza cat mai eficient si mai des posibil motorul electric pentru a reduce sarcina celui pe benzina, al doilea livreaza maximum de putere pentru a obtine performante de top, iar cel de-al treilea gestioneaza motoarele in asa fel incat sa usureze plecarea de pe loc in conditii de aderenta scazuta.
Si Seat incearca sa-si gaseasca drumul. Marca iberica cea mai neglijata de grupul mama Volkswagen pare ca va intra in lumea SUV-urilor de oras. Cel putin conceptul Seat IBX asta sugereaza. Fiindca aproape oricarui nou concept ii sta bine cu propulsie electrica, IBX nu face exceptie. Totusi, Seat spune ca modelul poate fi echipat si cu motorizari conventionale diesel si pe benzina.
Masina are 4,26 metri lungime, 1,8 metri latime si 1,62 metri inaltime. Daca proportiile se vor pastra si la un eventual automobil de serie derivat din acest concept, principalul rival al micului SUV Seat va fi Nissan Juke si masina de serie ce va lua nastere din Renault Captur.
De asemenea, conceptul Seat IBX ne arata ce linii vor avea noile modele Seat in urmatorii ani. Sa nu uitam ca modelul Seat Leon (a doua generatie) se afla pe piata din 2005 si va trebui inlocuit curand.
Dintre toate marcile, BMW se remarca prin cea mai conectata masina. Desi nu prefigureaza un model nou, conceptul BMW Vision ConnectedDrive este o platforma de prezentare a noilor tehnologii si perspectiva evolutiei acestora in viziunea BMW.
Confortul, siguranta si experienta de infotainment in automobil sunt redefinite printr-o serie extinsa de solutii inovatoare. Noile tehnologii si concepte de design sunt utilizate pentru a adauga si mai multe fatete placerii de a conduce despre care BMW vorbeste atat de des.
Definitoriu pentru BMW Vision ConnectedDrive este ca reprezinta un element mobil intr-o lume conectata. Automobilul foloseste informatii primite de la alte masini (tehnologia Car2Car Communication), de la elemente de infrastructura precum spatii de parcare sau semafoare (tehnologia Car2Infrastructure) si de la sistemul de navigatie, pentru a asista conducatorul auto in alegerea traseului optim.
In acest scenariu, automobilul poate propune parcari in apropierea destinatiei, solutii alternative care pot include, ca alternativa de deplasare catre destinatie, si transportul in comun. Prin apelarea serviciului BMW Assist Information Service (deja disponibil in anumite tari) un operator poate oferi asistenta completa pentru orientare in oras. Exista inclusiv posibilitatea de a recomanda restaurante, de exemplu, urmand ca adresa sa fie apoi trimisa automat in sistemul de navigatie.
BMW demonstreaz,a prin acest prototip, nivelul avansat de cercetare in care se afla si dezvoltarile pe care le poate avea tehnologia generic numita BMW ConnectedDrive.
Mazda vrea sa joace si in segmentul SUV-urilor de oras, astfel ca prezinta conceptul Mazda Minagi. El da primele indicii despre cum va arata SUV-ul CX-5. Acesta ar urma sa fie pozitionat sub CX-7, ca rival pentru masini precum Volkswagen Tiguan si Nissan Qashqai.
Minagi pastreaza fidel noua linie de design a Mazda, inaugurata in vara anului 2010 pe conceptul Shinari. In vara anului trecut, prin Shinari, Mazda si-a schimbat filosofia de design, cunoscuta pana atunci sub numele de „Nagare”, care in japoneza inseamna „curgere”, dupa implementarea ei doar pe un singur model, noua Mazda5, ce va fi lansata in 2011.
Noul curent stilistic de la Mazda se numeste kodo, care inseamna „sufletul miscarii”.
Limbajul de design Nagare a fost abandonat dupa ce directorul de design al Mazda, Laurens Van den Acker, cel care a stat la baza acestuia, s-a mutat la Renault, dupa trei ani petrecuti la Mazda.
Ramanem in Asia, pentru ca Nissan si marca sa premium Infiniti au doua concepte spectaculoase.
Dupa ce a lansat autoturismul compact cu propulsie electrica Leaf, Nissan se gandeste si la un model sport. Astfel, la Geneva, Nissan expune conceptul Nissan ESFLOW, ce pare un 370Z intrat la apa si care dispune de propulsie electrica.
Nissan ESFLOW, un coupe de doua locuri, cu tractiune pe rotile din spate, are doua motoare, cate unul pentru fiecare roata. Masina poate ajunge de la 0 la 100 km/h in mai putin de 5 secunde, potrivit Nissan.
In pofida performantelor dinamice ridicate, Nissan ESFLOW poate parcurge pana la 240 de kilometri cu energia stocata in baterii, considerabil mai mult fata de 160 km cat poate parcurge Leaf cu tehnologia actuala in materie de propulsie electrica.
Masina este o provocare tehnologica pentru ca presupune un nou mod de a construi caroseria. Nissan ESFLOW nu are legatura mecanica intre pedale, volan si partile masinii pe care acestea le controleaza (motorul si directia), comenzile realizandu-se pe cale electrica (tehnologia fly-by-wire).
In ceea ce priveste Infiniti, producatorul japonez a creat conceptul compact Etherea. Acesta ne dezvaluie cum ar arata un viitor model de serie care ar urma sa devina cel mai mic automobil al marcii.
Liniile conceptului Infiniti Etherea amintesc de un monovolum, insa lungimea de 4,4 metri plaseaza masina la granita dintre automobilele de oras si cele compacte (deci intre segmentele B si C).
Desi este deocamdata doar un concept despre care Infiniti n-a dar prea multe informatii, Etherea anticipeaza ambitiile japonezilor de a se lupta cu masini precum Lexus CT200h, Alfa Romeo Giulietta, BMW Seria 1 si Audi A3.
Marca de nisa smart reia ideea modelului crossblade prin conceptul smart forspeed. Acesta afiseaza noi detalii estetice pe care le vom regasi pe noua generatie smart fortwo, asteptata pe piata in urmatorii ani.
Conceptul smart forspeed nu are geamuri laterale, iar parbrizul este minimal, la fel ca la modelul crossblade produs in 2002 intr-un numar limitat de exemplare. Potrivit constructorului, masina este capabila sa accelereze de la 0 la 60 km/h in 5,5 secunde, avand o viteza maxima de 120 km/h.
Automobilul este propulsat de un motor electric cu o putere de 30 kW/40 Cai Putere (CP), alimentat de la o baterie litiu-ion de 16,5 kWh, reincarcabila de la 0 la 80% in 45 de minute la o priza standard de 220 V.
Desi este departe de a ajunge in productia de serie si pe strazi, smart spune ca forspeed este un automobil dedicat celor care apreciaza condusul aer liber cu adevarat. Pentru cazurile in care ploua, masina dispune de huse ce se prinde cu chingi de caroserie si care au fermoare ce le permite soferului si pasagerului sa stea pe scaune. Chiar daca ar patrunde apa in interiorul masinii, n-ar exista pagube pentru ca masina a fost conceputa pentru a fi rezistenta la apa, din materiale impermeabile, asemenea motocicletelor si scuterelor.
In fine, cel mai putin concept dintre toate, Suzuki S-CONCEPT, prefigureaza cum va arata versiunea sportiva de serie a micului Swift.
Constructorul auto nipon nu a dat inca detalii despre ce va pune sub capota masinii, insa caroseria mai lata cu 60 mm fata de a unui Swift obisnuit si eleronul de pe concept sugereaza ca noul Swift Sport va beneficia de o motorizare puternica, de peste 120 de Cai Putere (CP).
Noul Suzuki Swift Sport are si o garda la sol cu 30 mm mai redusa.
Aceasta varianta mai dinamica a modelului Swift, lansat in 2010, este asteptata pe piata pana la sfarsitul acestui an, cel mai probabil in toamna.