Grupul Renault a luat in ultimii ani hotarari decisive in ceea ce priveste operatiunile sale mondiale, iar Romania pare sa nu mai fie la fel de atractiva ca pe vremuri pentru francezi. Desi mesajele din partea conducerii Renault suna linistitor pentru angajatii romani si pentru economia locala, Romania a pierdut sansa de a atrage o investitie colosala marca Renault.
Chiar daca nordul Africii este marcat in prezent de tensiuni sociale si proteste de strada, iar saracia se afla la cote ridicate, Grupul Renault a gasit in Maroc un mediu politic favorabil, mana de lucru ieftina si logistica buna. Acestea sunt principalele motive pentru care Romania a pierdut o investitie Renault de aproape un miliard de euro.
„Uzina de la Pitesti este la capacitate maxima. Sunt doua noi modele care vor intra in productie anul viitor la uzina din Tanger, Maroc. Renault va avea nevoie in curand de o uzina foarte competitiva. Am ales Tanger acum trei ani pentru mai multe avantaje. In primul rand era vorba de un climat politic care ne-a ajutat, costul mainii de lucru si partea logistica. (…) Cand am decis sa facem fabrica in Maroc a fost in primul rand un raspuns la solicitarea Guvernului marocan. Dezvoltarea industriei auto este una dintre prioritatile autoritatatilor. (…) Pozitionarea in apropierea portului si mana de lucru ieftina a facut sa alegem acest sit”, a declarat presedintele Consiliului de Administratie al Dacia, Jacques Chauvet, intr-o intalnire restransa cu presa, la Salonul Auto de la Geneva (1-13 martie).
Chiar si asa, mesajele catre cei 17.600 de angajati pe care Grupul Renault ii are in Romania, dintre care 15.000 la Automobile Dacia, sunt linistitoare. Uzina de la Mioveni produce la capacitate maxima (1.377 autovehicule/zi de la 1 ianuarie 2011 – n.r.) si nu exista motive serioase de ingrijorare pentru urmatorii ani. Romania este a doua tara ca importanta pentru activitatile Renault, dupa Franta, si nu s-a pus niciodata problema de a alege intre Romania si Maroc, potrivit lui Chauvet.
El a spus ca fabrica Dacia din judetul Arges este una dintre cele mai competitive uzine auto din Europa si chiar daca numarul de roboti este mic si multe operatiuni se fac manual, calitatea asigurata de angajatii romani si performantele economice nu justifica investitii in roboti.
„Nu consider ca este neaparat necesar acest pas. Chiar daca nivelul de automatizare este redus, precum in alte situri de productie de-ale noastre, cum ar fi Turcia, consideram ca performanta economica este foarte ridicata. Am fost candva director la uzina din Turcia si am avut aceeasi dilema. Asta nu inseamna ca nu am investit, dar nu este un scop al nostru sa automatizam totul”, a explicat Chauvet.
Fara a da detalii, el a adaugat ca Renault va continua sa investeasca in Romania pentru a produce noi generatii de motoare si cutii de viteze.
„Vom investi si pentru restilizarea si inlocuirea gamei Dacia”, a adaugat oficialul Dacia.
De la preluarea Dacia, in 1999, Grupul Renault a investit aproape doua miliarde euro in Romania.
Intrebat daca nu cumva Renault incearca sa nu se concentreze sau sa nu se expuna prea mult intr-o anume zona geografica, Chauvet a evitat un raspuns clar, dar a reluat ideea ca Maroc ofera conditii avantajoase pentru companie.
Pe langa uzina moderna din Tanger pe care Renault o va inaugura in Maroc la inceputul anului viitor, Grupul mai are o fabrica, la Casablanca, unde produce masini marca Dacia din 2005 incoace. Incepand cu aceasta luna la uzina din Casablanca se va lucra in trei schimburi.
Incepand cu 2012 Renault va construi in Maroc doua noi modele Dacia, un monovolum mai mare decat Logan MCV si o furgoneta mai moderna si mai spatioasa decat Logan VAN.
Productia Logan VAN va fi oprita la anul, astfel ca la Mioveni vor fi produse cinci in loc de sase modele de vehicule. Iesirea din productie a Logan VAN va lasa loc de crestere a cadentei pentru celelalte modele Dacia, in special pentru Duster.
1 comentariu
Pacat ca in Romania rolul infrastructurii inca nu este luat in serios. Renault nu e nici prima si nici ultima companie care a strambat putin din nas cand s-a gandit la o extindere in Romania. Avantajele unei extinderi sau noi fabrici se vede acum la Craiova. Din pacate n-avem sosele, n-avem transport feroviar. Ce frumos ar fi ca portul Constanta sa fie conectat cu Dacia, Ford si alte puncte strategice din Romania asa cum se cuvine. Din fabrica ar sari masinile direct pe barca si de acolo in toata lumea…
Faptul ca Renault nu investeste in roboti la Mioveni poate indica si faptul ca viitorul inca nu e sigur. Oamenii implica o mai mare flexibilitate atat pt linia de productie cat si in termeni de capacitate.