Acasa BMW INTERVIU: Conectivitatea masinilor de maine in viziunea lui Diederichs Henning de la BMW

INTERVIU: Conectivitatea masinilor de maine in viziunea lui Diederichs Henning de la BMW

de Adrian Mitrea

Diederichs Henning (sursa - 0-100.ro)

Comunicarea dintre automobile si mediul inconjurator, cu celelalte vehicule si cu infrastructura sunt doar cateva dintre directiile de dezvoltare a tehnologiilor de pe masinile de maine, in contextul in care functiile de infotainment ale automobilelor au trecut, in 15 ani, de la radio-casetofon la radio prin internet si Bluetooth. Progresul tehnologiei din masini este condus de terminalele mobile, iar in urmatorii ani putem asista la o explozie a streaming-ului video in automobile, prin raspandirea la scara larga a conexiunilor 3G, spune directorul de marketing BMW ConnectedDrive, Diederichs Henning, intr-un interviu acordat 0-100.ro.

Adrian Mitrea: Acum 15 ani aveam masini dotate cu radio si casetofon, standard sau optional. Acum avem in masini Bluetooth, radio prin internet si asa mai departe. Care este limita?

Diederichs Henning: Nu exista o limita. Dezvoltarea este condusa de terminalele mobile. Ce poti face cu un iPhone, de exemplu, conduce la dezvoltarea sistemelor de infotainment. Limita ar putea fi atunci cand avem facilitati care distrag prea mult soferul. Ar putea fi periculos, dar cand vorbim de ConnectedDrive nu ne referim doar la sofer, ci si la pasageri.

Conceptul Vision ConnectedDrive este primul BMW care are un afisaj pentru pasagerul din dreapta. Deci cand vorbim despre conectivitate nu ne referim doar la sofer, ci din ce in ce mai mult la pasageri.

Adrian Mitrea: Dar noile sisteme si posibilitatile practic nelimitate de conectare cu exteriorul nu sunt prea periculoase pentru sofer?

Diederichs Henning: Desigur ca exista discutia despre cat de mult distrag soferul aceste echipamente si functii. Aceste aspecte sunt chiar reglementate prin lege in anumite tari. Spre exemplu, oferim serviciul BMW Online, care iti livreaza pe ecranul masinii starea vremii, stiri. In Germania ai voie sa citesti toate acestea in timp ce conduci, iar in Marea Britanie nu. Ai voie doar atunci cand stai pe loc.

In alte tari nu ai voie sa introduci o adresa in sistemul de navigatie in timpul rularii, iar in altele este permis acest lucru. Deci depinde de la tara la tara ce este considerat periculos si ce nu. Noi incercam sa demonstram ca sistemele implementate de noi nu sunt periculoase si ne adaptam produsele la fiecare piata.

Adrian Mitrea: Deci aceasta e strategia… sa aveti o multime de oferit in termeni de conectivitate si sa le adaptati in functie de piata…

Diederichs Henning: Da, asta e. Exista preferinte si pentru culori, in functie de piata. Deci intotdeauna incercam sa intelegem specificul pietei si sa vedem ce putem oferi noi ca producator auto.

Adrian Mitrea: Cate dintre masinile BMW pe care le-ati vandut in 2010 au avut echipare peste medie in ceea ce priveste tehnologiile si conectivitatea?

BMW Head Up Display (sursa - 0-100.ro)Diederichs Henning: N-am cifre concrete, pentru ca depinde de multi factori. Depinde de segment… Masinile BMW Seria 5 sunt cele mai echipate de regula pentru ca cei care cumpara aceste masini conduc mult si au nevoie de sisteme precum Lane Departure Warning (avertizare la parasirea nedorita a benzii de circulatie – n.r.) si Head Up Display (holograma cu informatii esentiale, cum ar fi viteza, proiectata pe parbriz pentru ca soferul sa nu-si ia ochii de la drum – n.r.).

BMW Seria 5 e de departe cea mai echipata!

Adrian Mitrea: In ce orizont de timp putem vedea tehnologii de pe conceptul Vision ConnectedDrive in serie?

Diederichs Henning: Este totusi un concept. (…) In viitor masinile vor comunica cu alte masini, cu infrastructura. Orizontul de timp depinde de o multime de factori, cum ar fi negocierile dintre noi si autoritati pentru a putea utiliza asemenea tehnologii si ce frecvente avem voie sa folosim pentru ele.

Passenger Information Display (PIS, ecran dedicat exclusiv pasagerului din dreapta) este un studiu pur. Nu avem de gand sa-l introducem in serie deocamdata. PIS e operat prin atingere. Nici asta nu avem de gand sa introducem pe masinile noastre deocamdata.

Controller BMW iDrive (sursa - 0-100.ro)Ne gandim in schimb sa imbunatatim iDrive (sistem de control integrat al comenzilor masinii – n.r.). Vrem sa adaugam o functie tactila butonului iDrive. Nu pe ecran, pe buton. Suprafata butonului va avea un touchpad pe care vor putea fi scrise litere.

Adrian Mitrea: Dar de ce nu pe ecran, asa cum au unii producatori auto?

Diederichs Henning: Din diverse motive. In primul rand e mai putin periculos pentru ca nu trebuie sa te apleci inainte ca sa scrii pe ecran. Cand folosesti iDrive, e perfect ergonomic. Noi credem ca aceasta abordare e mai aproape de modul in care utilizezi un calculator.

Stiu ca tot mai multe PC-uri sunt operate tactil si cred ca oamenii se obisnuiesc tot mai mult sa utilizeze sisteme touch. Totusi, in masina cea mai buna situatie este cea in care nu trebuie sa te misti in vreun fel pentru a opera sistemul.

Adrian Mitrea: Dupa cum spuneam la inceput, tehnologia din masini a evoluat mult in ultimii 10-15 ani si unele idei care pareau utopice au devenit realitate. Ce idei utopice din prezent ar putea deveni realitate peste zece ani?

Diederichs Henning: Multe facilitati de infotainment difera in functie de latimea de banda a conexiunilor mobile de internet. Deci o evolutie a acestora ar atrage dupa sine posibilitatea de a avea streaming video in masina. Evident, asta nu neaparat pentru sofer, ci pentru pasageri. Deci video streaming-ul va fi mult mai raspandit.

Adrian Mitrea: Imi mai puteti da un exemplu?

Diederichs Henning: Sa fiu sincer, nu am ceva concret. Noi avem o multime de proiecte de cercetare. Cred ca o tendinta este aceea de a avea infotainment individualizat in masina pentru ca stim ca clientii vor asta.

Ar mai fi comunicarea intre masini (Car2Car Communication, prin care, de exemplu, o masina aflata dupa colt transmite alteia ca pe asfalt exista un obstacol, un accident) care ar imbunatati siguranta semnificativ.

Putem vorbi si de conducere automatizata in anumite situatii. Chiar daca BMW e „the ultimate driving machine”, cum spunem noi, in unele situatii am fi usurati sa delegam atributii masinii. De exemplu, in ambuteiaje, i-am putea spune masinii „fa tu opriri si porniri in locul meu”.

Chiar si parcarea complet automatizata le-ar placea clientilor nostri. Pentru asta e nevoie de senzori avansati in jurul masinii. Am imbunatatit si Head Up Diplay, acum spectrul de culori e mai mare.

Adrian Mitrea: Dintre functiile avansate ale masinilor, care sunt cele pe care le considerati periculoase sau despre care credeti ca au fost idei proaste?

Diederichs Henning: N-as spune ca sunt periculoase sau ca au fost idei proaste pentru ca inainte de a lansa ceva facem multa cercetare.

Adrian Mitrea: Dar din punct de vedere economic? E clar ca unele echipamente nu sunt cumparate…

Diederichs Henning: As spune ca Nigh Vision nu are o rata prea mare de cumparare. Un alt exemplu este sistemul SOS. Sunt sisteme de care e bine sa n-ai nevoie niciodata, dar atunci cand le-ai folosit o data spui „wow, ce idee buna a fost sa cumpar astea”. Uneori e important ca oamenii sa inteleaga ce valoare are acel echipament.

Night Vision si sistemul SOS pot salva vieti. Noi incercam sa le explicam asta clientilor prin campaniile de informare si comunicare. Si consilierii de vanzari au un rol foarte important.

Adrian Mitrea: Raspandirea slaba e o problema de pret sau de disponibilitatea pe o anumita piata? E clar ca in Romania nu poti folosi SOS, dar in Germania da…

Diederichs Henning: Tine de cat de mult clientul crede ca valoreaza acel echipament. Unora li se pare ca Nigh Vision nu e util.

Adrian Mitrea: Vorbind strict de Night Vision… va deveni acest sistem mai ieftin?

Diederichs Henning: Din cate stiu eu, nu. Exista un ciclu de viata pentru un anumit echipament si evident ca pretul acestuia e legat de volumul de vanzari. Pretul pe care-l cerem e justificat si trebuie sa tineti cont ca acestea sunt preturile pe care le cere implementarea unei tehnologii mai repede decat majoritatea marcilor de pe piata.

Adrian Mitrea: In ce mod este „legata” conectivitatea de masinile electrice?

Diederichs Henning: Masinilor electrice li se aplica aceleasi tehnologii si sisteme, insa si unele suplimentare. Spre exemplu, ma refer la posibilitatea de a vedea nivelul de incarcare a bateriei pe telefon. Se va dezvolta ideea de a sta in contact cu masina prin conexiuni mobile de internet.

Adrian Mitrea: In ce fel va evolua iDrive, in contextul in care competitori precum Audi folosesc iconite, iar BMW mult text?

Diederichs Henning: Va pot spune ca functia touch ar putea fi implementata pe butonul iDrive. Apoi ar mai fi vorba de control vocal al functiilor.

Viziunea BMW in ceea ce priveste tehnologiile viitoare de pe masini este prezentata pe conceptul Vision ConnectedDrive, prezentat in premiera mondiala la Salonul Auto de la Geneva (1-13 martie).

Lasa un comentariu