Scandalul de spionaj industrial care a tinut prima pagina a ziarelor franceze inca din ianuarie a luat o turnura neasteptata, fiind posibil ca toata povestea sa fie o manipulare interna realizata cu scopul de a frauda compania, potrivit directorului operational al Renault, Patrick Pelata, citat de Le Figaro.
Cu alte cuvinte, sunt sanse mari ca Renault sa fi fost dus in eroare in in mod deliberat sa creada ca e vorba despre spionaj.
Potrivit lui Pelata, exista doua ipoteze.
Prima ar fi ca exista intr-adevar un caz de spionaj industrial, insa nu au fost gasite inca dovezi incriminatoare solide, iar a doua este ca toata povestea a fost de fapt o intoxicare interna gandita pentru a frauda Renault.
La inceputul lunii ianuarie din acest an, trei directori din cadrul Renault au fost suspendati din functie pentru spionaj industrial. Producatorul auto a depus pe 13 ianuarie o plangere pentru acte privind constituirea unei retele organizate de spionaj industrial, coruptie, abuz de incredere, furt si tainuire.
Unul dintre cei trei directori, Jean-Michel Balthazard, era director al diviziei de proiecte viitoare si lucra pentru Renault din 1980. Printre altele, el a fost responsabil pentru proiectul Laguna 3. Un altul, Bertrand Rochette, a fost un adjunct de-al lui Balthazard, iar al treilea, Matthieu Tenenbaum, a fost adjunctul directorului proiectului de vehicule electrice.
Potrivit relatarilor din presa franceza, cei trei ar fi vandut chinezilor informatii despre baterii, motoare si inventii pe care Renault nu le-a brevetat inca. In schimbul informatiilor, cei trei ar fi primit 600.000 euro in conturi din Elvetia si Lichtenstein de la gigantul energetic China Power Grid Corporation.
La cateva zile dupa izbucnirea scandalului, un oficial al ministerului chinez de Externe a calificat drept „nefondate si iresponsabile” acuzatiile aduse Chinei.
In caz ca totul a fost o manipulare, cei trei directori demisi vor fi repusi in functii si vor primi compensatii pentru a repara greseala, iar Patrick Pelata ar putea demisiona.