Constructorul olandez de masini sport de lux Spyker, care a cumparat Saab de la General Motors (GM) anul trecut, este in negocieri cu o companie controlata de miliardarul rus Vladimir Antonov pentru a vinde o mare parte din activele proprii, pentru a se concentra pe Saab, scrie Automotive News.
Spyker vrea sa vanda active in valoare de 32 milioane euro companiei CPP Global Holdings din Marea Britanie, pentru a reduce datoriile. Victor Muller, directorul general executiv (CEO) al Spyker Cars si presedinte al Saab, a spus ca va separa structura capitalului Spyker si Saab.
„Fara Spyker noi nu am fi putut cumpara Saab Automobile anul trecut, insa afacerea Spyker va deveni curand un peste mic intr-o balta mare”, a precizat Muller.
Spyker vrea sa vanda anul acesta 80.000 masini Saab si 120.000 unitati in 2012, in contextul in care anul trecut vanzarile Saab s-au cifrat la 31.696 de masini in 2010.
CPP Global Holdings va cumpara brandul de masini sport Spyker pentru 15 milioane euro. La aceasta suma se vor adauga alte 17 milioane euro in urmatorii sase ani.
Spyker a dat anul trecut GM 400 milioane dolari pentru Saab.
Istoria Spiker
In 1988, fratii Jacobus si Hendrik-Jan Spijker, producatori de caroserii din Amsterdam, Olanda, au construit primul lor automobil, cu o motorizare Benz. In acelasi an, cei doi frati au construit diligenta care a transportat-o pe regina Wilhelmina a Olandei (31 August 1880 – 28 November 1962) atunci cand a fost incoronata.
Tot atunci, cei doi frati au decis sa faca o afacere din construirea de masini, iar numele Spijker a fost transformat in Spiker, pentru a fi mai usor de acceptat si recunoscut pe alte piete decat cea olandeza.
In 1903 Spiker a lansat prima masina cu un motor cu sase cilindri, care dispunea si de tractiune integrala si de frane pe toate cele patru roti. In aceeasi perioada, Spiker a patentat un sasiu special proiectat ca masina sa nu ridice praf atunci cand merge pe drumuri nepavate. Acest lucru era posibil prin directionarea unui flux de aer sub autovehicul.
In perioada de dinaintea Primului Razboi Mondial, criza a lovit piata masinilor de lux, iar Spiker a fuzionat cu Dutch Aircraft Factory (Fabrica de Avioane Olandeza) si a inceput sa construiasca avioane de vanatoare.
Dupa Primul Razboi Mondial, Spiker s-a reintors la fabricarea de masini, lansand seria C4, care a reusit sa stabileasca recorduri cum ar fi rularea continua timp de 36 de zile si parcurgerea a 30.000 de kilometri in acest timp.
Din octombrie 2000, cand Spiker a prezentat modelul C8 Spyder, producatorul olandez si-a consolidat pozitia pe piata masinilor de lux exclusiviste si a dus la un nivel superior imaginea de producator auto care fabrica masinile manual.
Din mai 2004 compania a fost listata la Bursa din Amsterdam (cu simbolul SPYKR).
In noiembrie 2005, compania olandeza a semnat un parteneriat strategic cu Mubadala Development Company din Abu Dhabi.
Un an mai tarziu, Spiker a cumparat echipa de Formula 1 Midland (Midland F1 Racing Team sau MF1 Racing), care a concurat tot sezonul 2007 sub numele Spiker MF1 Racing.
In 2008 echipa a fost vanduta miliardarului indian Vijav Mallya.