Acasa Romania Problematica anvelopelor de iarna s-a lamurit, favorabil soferilor si sigurantei rutiere

Problematica anvelopelor de iarna s-a lamurit, favorabil soferilor si sigurantei rutiere

de Adrian Mitrea

Sava adapto (sursa - Sava)

Anvelopele de iarna devin obligatorii incepand cu iarna 2011-2012, insa doar in conditiile in care automobilul circula pe drumuri acoperite cu zapada, gheata si polei. Daca drumul este uscat sau ud si masina nu are anvelope de iarna, soferii nu vor fi amendati. In categoria anvelopelor de iarna intra si cele cu inscriptiile M+S (mud & snow, noroi si zapada) sau cu fulgul de nea gravat pe flancuri, reiese dintr-un proiect de act normativ al Guvernului (descarca fisierul de aici).

Amenzile pentru cei care incalca legea sunt cuprinse intre 2.500 si 4.000 lei.

„Sanctionarea cu amenda intre 2.500 si 4.000 lei pentru conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei fara ca acesta sa fie dotat cu anvelope de iarna – si definitia acestor anvelope este exact asa cum este data in directiva europeana. Fac specificatia ca ea include si cauciucurile all season, cele care au fost foarte des invocate in dezbaterile publice”, a declarat ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, scrie HotNews.ro.

Ea a precizat sanctiunile cuprinse intre 2.500 si 4.000 lei includ atat amenda propriu-zisa, precum si o suma pentru repararea drumurilor si pentru a face despagubiri in cazul unor eventuale pagube produse in urma accidentelor, ca urmare a nedotarii corespunzatoare a masinilor pentru iarna.

Ministrul sustine ca eventualele accidente provocate din cauza neechiparii corespunzatoare a masinilor costa foarte mult: „In ceea ce priveste costul unei ore de actionare, in perioada in care este zapada, degajarea carosabilului este de 10.050 de lei. Costurile implica atat activitatea de deszapezire, cat si alte activitati, ca eliberarea carosabilului, dislocarea autovehiculului, care, din nefericire, costa 5.000 de lei pe ora. Deci, cuantumul despagubirilor a fost calculat in functie de costurile pe care le are compania pentru a degaja drumul si pentru a disloca autovehiculul de pe carosabil”.

Ordonanta prevede sanctiuni si pentru cei care circula cu autoturisme dotate cu lanturi antiderapante pe drum uscat. Astfel de lanturi vor putea fi utilizate doar pe drumurile acoperite de zapada.

Autovehiculele cu masa totala maxima autorizata mai mare de 3,5 tone si al celor de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, trebuie sa fie echipate cu anvelope de iarna pe axele de tractiune si/sau sa aiba montate pe aceste roti lanturi sau alte echipamente antiderapante omologate.

Guvernul estimeaza ca va incasa 445 din TVA in urma vannzarii anvelopelor. Oficialii statului roman spun ca din cele 5,3 milioane de vehicule inmatriculate in Romania, circa 1,1 milioane nu au nevoie de anvelope de iarna (remorci, tractoare, troleibuze, mopede, etc…), insa 4,2 milioane de unitati ar trebui echipate cu anvelope de sezon.

Dintre cele 4,2 milioane de vehicule, 70.000 sunt ale institutiilor publice, iar pentru acestea ar fi nevoie de 28 milioane euro pentru a le echipa.

Socoteala Guvernului nu tine cont de faptul ca unii soferi si unele institutii publice au deja anvelope de iarna, all season sau M+S pentru masinile lor, astfel ca incasarile de TVA estimate vor fi mai mici.

Lasa un comentariu