Acasa Dacia Care este de fapt miza protestului angajatilor Dacia

Care este de fapt miza protestului angajatilor Dacia

de Adrian Mitrea

Angajat Dacia (sursa - 0-100.ro)

Ziua de 25 ianuarie 2011 a marcat o premiera in Romania. Mii de angajati ai celui mai mare exportator al tarii, Automobile Dacia, companie privata, au iesit in strada sa isi arate nemultumirea fata de modificarea Codului Muncii, dar si fata de scumpirea carburantilor. Unii comentatori de pe la televizor au spus ca e un pic de manipulare PSD-ista la mijloc, altii ca e un semn de normalitate intr-o democratie. Care e de fapt miza?

Un pic de istorie

Protestul din 25 ianuarie 2011 este al doilea pe care angajatii Dacia il fac impotriva masurilor luate sau pe care vrea sa le ia formula de conducere a tarii Basescu-Boc. In ianuarie 2009, circa 7.000 de sindicalisti, majoritatea angajati Dacia, au iesit in strada sa ceara mentinerea taxei pe poluare auto si pastrarea locurilor de munca. In ianuarie 2009 lucrurile erau mai serioase. Cu cateva zile inainte de protestul de atunci fusesera anuntate cifre ingrijoratoare: importurile de masini la mana a doua din strainatate se dublasera in 2008, fata de 2007, in timp ce vanzarile de masini noi din Romania scazusera cu mai mult de jumatate.

Teama angajatilor ca isi vor pierde locurile de munca, dar si ingrijorarea Dacia ca masinile sale nu mai au cerere pe piata de acasa au condus la fraternizarea sindicalistilor cu conducerea fabricii.

Un protest modern

In 2011 avem de-a face cu un protest modern, tot cu circa 7.000 de sindicalisti, majoritatea angajati Dacia. Protestul de disperare din 2009 s-a transformat, in 2011, intr-o manifestatie evoluata, mai mult principiala. Angajatii unei companii puternice dintr-o tara nu sunt de acord cu ce vrea sa faca Guvernul si ies in strada. Nobil si modern, nu-i asa?

Desigur, raman de lamurit niste intrebari de bun simt:

  • De ce doar angajatii Dacia sunt singurii ai unei companii private care au protestat atat de vizibil?
  • A avut opozitia vreo implicare?
  • Cate masini ar fi trebuit produse pe 25 ianuarie si care au iesit pe linia de fabricatie de fapt? Ce parere are conducerea Dacia despre asta?

Publicand Contractul Colectiv de Munca (CCM) al angajatilor de la Dacia si grilele de salarizare, HotNews.ro a lansat si o dezbatere: Cat de indreptatit este protestul de la „Dacia”?

Adevarata miza

La Dacia au inceput deja negocierile pentru noul CCM, valabil un an, au declarat pentru 0-100.ro oficialii Dacia. Saptamana trecuta au avut deja doua intalniri intre conducere si Sindicat pe aceasta tema. Deci CCM se innoieste anual, iar negocierile pentru cel pe 2011-2012 au loc in climatul instabil generat de un nou Cod al Muncii. Parca lucrurile devin mai clare, nu-i asa?

„Modificarile Codului Muncii vor afecta nu numai angajatii Dacia, ci orice salariat din Romania care este beneficiarul unui contract de munca. Modificarile acestea se vor simti in 2-3 ani„, a declarat pentru Wall-Street.ro Ion Iordache, viceliderul Sindicatului Automobile Dacia (SAD).

Cadenta de productie zilnica a Dacia este de 1.377 unitati pe zi de la 3 ianuarie 2011, potrivit oficialilor companiei. Intrebati de 0-100.ro daca Administratia Dacia aproba sau dezaproba actiunea de protest a angajatilor din 25 ianuarie si cate masini au iesit de pe linia de asamblare in acea zi, oficialii companiei au un singur raspuns: Nu comentam.

Explicatia? Cativa angajati ai Dacia au declarat pentru 0-100.ro ca protestul din 25 ianuarie a avut girul conducerii si ca o mare parte dintre oamenii care trebuiau sa produca masini marti, 25 ianuarie, s-au aflat in strada. Unii spun ca la Dacia au fost produse marti cu peste 50% mai putine masini decat intr-o zi obisnuita de lucru.

Noul Cod al Muncii e inca o enigma pentru multi. In presa au aparut cateva prevederi din ultima varianta a acestuia, insa nimic nu e inca foarte clar. Cert este ca ceea ce ar trebui sa fie o dezbatere transparenta pare ascunsa vadit de ochii celor multi pe care ii vizeaza.

Proiectul de lege privind modificarea Codului muncii pe care Ministerul Muncii l-a supus dezbaterii publice in decembrie 2010 prevedea abrogarea articolului 72, potrivit caruia “angajatorul care a dispus concedieri colective nu poate face noi incadrari pe locurile de munca ale salariatilor concediati timp de 9 luni de la data concedierii acestora”.

In ultima varianta a proiectului de modificare a Codului muncii, obtinuta de MEDIAFAX, Ministerul Muncii a renuntat la abrogarea articolului 72, propunand in schimb modificarea acestuia, in sensul in care prevederile referitoare la concedierile colective, cuprinse in articolele 68 – 71, sa nu se aplice salariatilor din institutiile si autoritatile publice sau in cazul contractelor individuale de munca incheiate pe durata determinata, cu exceptia cazurilor in care aceste concedieri au loc inainte de data expirarii contractelor.

Totodata, in documentul obtinut de MEDIAFAX este prevazut si ca, pe durata sau la sfarsitul perioadei de proba, contractul individual de munca poate inceta numai printr-o notificare scrisa, fara preaviz, la initiativa oricareia dintre parti, fara a fi necesara motivarea acesteia, insa, in aceasta perioada, salariatul beneficiaza de toate drepturile si are toate obligatiile prevazute in legislatia muncii, in contractul colectiv de munca aplicabil, in regulamentul intern, precum si in contractul individual de munca.

Ultima varianta a proiectului de modificare a Codului muncii vizeaza si articolul 157, alineatul 1, potrivit caruia salariile se stabilesc prin negocieri individuale sau/si colective intre angajator si salariati sau reprezentanti ai acestora”.

Lasa un comentariu