La o saptamana de la izbucnirea scandalului de spionaj industrial de la Renault, constructorul auto francez anunta oficial ca a depus o plangere impotriva „unor persoane necunoscute”. Trei directori ai companiei raman in continuare suspendati, iar principalul presupus beneficiar al informatiilor sustrase, China, se delimiteaza.
„Renault a depus azi o plangere impotriva unor persoane necunoscute pentru acte privind constituirea unei retele organizate de spionaj industrial, coruptie, abuz de incredere, furt, tainuire. Plangerea vine ca urmare a descoperirii unor serioase actiuni indreptate impotriva companiei, in special impotriva strategiei, tehnologiei si proprietatii intelectuale”, se arata intr-un comunicat al Renault.
Plangerea a fost trimisa procurorului-sef din Paris.
La inceputul acestei luni, trei directori din cadrul Renault, al caror nume nu a fost oficial dezvaluit, au fost suspendati din functie pentru spionaj industrial, potrivit presei franceze, care mai noteaza ca beneficiarul informatiilor furate ar fi fost China.
Surse apropiate Renault au comunicat pentru Le Figaro si numele celor trei directori Renault: Jean-Michel Balthazard (director divizia de proiecte viitoare, angajat al Renault din 1980, responsabil pentru proiectul Laguna 3), Bertrand Rochette (un adjunct de-al primului) si Matthieu Tenenbaum (adjunctul directorului proiectului de vehicule electrice). Ei ar fi vandut chinezilor informatii despre baterii, motoare si inventii pe care producatorul auto francez nu le-a brevetat inca. In schimbul informatiilor, ei ar fi primit 600.000 euro in conturi din Elvetia si Lichtenstein de la gigantul energetic China Power Grid Corporation.
La cateva zile dupa izbucnirea scandalului, un oficial al ministerului chinez de Externe a calificat drept „nefondate si iresponsabile” acuzatiile aduse Chinei.
Situatia este grava deoarece alianta Renault-Nissan are un proiect de investitii de patru miliarde euro in masini electrice si estimeaza ca aceste tipuri de vehicule vor fi din ce in ce mai cerute pe piata in viitor. Practic, masina electrica este pariul Renault pentru viitor.
Pe vehicule electrice mizeaza insa si majoritatea constructorilor auto chinezi, circa 16 companii, in mare parte controlate de stat.