Comisia Europeana (CE) doreste introducerea obligatorie a sistemului de franare ce previne blocarea rotilor, denumit (ABS – Antilock Braking System), pe motocicletele cu o capacitate cilindrica de peste 125 centimetri cubi (cc).
Aceasta recomandare urmeaza momentan traseul legislativ prevazut de legislatia Uniunii Europene (UE), urmand sa fie adoptata, cel mai probabil, anul viitor, pentru a putea fi implementata incepand cu 2017.
In 2008, numarul motociclistilor implicati in accidente fatale in Uniunea Europeana a fost de 5.520, reprezentand 14% din totalul celor care si-au pierdut viata in accidente rutiere.
Totodata, numarul accidentelor in care au fost implicate masini a scazut semnificativ, in aceeasi perioada, cu 49%, potrivit unei analize desfasurata in 17 tari din Europa.
Riscul implicarii intr-un accident mortal este de 18 ori mai ridicat in cazul motociclistilor, fata de cel al soferilor, potrivit Consiliului pentru Siguranta Transportului in Europa.
Astfel, desi primul sistem ABS a fost montat pe o motocicleta inca din 1988, numai 16% din motocicletele nou produse in Europa dispun de un asemenea dispozitiv, adica aproape una din sase motociclete, in comparatie cu automobilele, caz in care ABS-ul a devenit obligatoriu incepand cu anul 2004.
O analiza a beneficiilor rezultate din implementarea propunerii Comisiei Europene ar duce la reducerea accidentelor fatale cu peste 5.000, intr-o perioada de zece ani.
Montarea unui sistem ABS pe motociclete impiedica blocarea rotilor la actionarea violenta a franelor, evitandu-se astfel situatia in care motociclistul ar putea sa cada si sa se accidenteze.