Cand te gandesti la Franta iti vin in minte parfumuri, moda, gust, si poate mai apoi masini. Renault Megane R.S., ajuns la a doua generatie, combina toate acestea cu stil, pastrand un pret rezonabil.
Concept
De ce spun asta? Pentru ca Megane R.S. e o masina adevarata, miroase adesea a cauciuc ars, are prestanta si iti poate provoca o stare de rau combinata cu un gust amar in gura daca vrei sa profiti la maximum de toti cei 250 de Cai Putere.
click aici pentru galeria foto
Generatia pe care o inlocuieste a fost laudata pentru orientarea sa sportiva extrema si pentru performantele pe circuit, insa o marca populara ca Renault nu-si poate permite sa vanda masini doar pentru cei care se duc pe circuit, ci pentru un public mai larg. Astfel, noul Megane R.S. promite sa fie mai docil, mai polivalent si mai atragator decat stramosul sau.
Design
Estetic vorbind, Megane R.S. se diferentiaza foarte clar de versiunile cu trei usi cu motorizari mai slabe, fiind un pic mai lung (+4 mm), mai lat (+40 mm) si mai putin inalt (-48 mm). Jantele speciale de 19 inch (optionale) si evacuarea imensa tradeaza agresivitea masinii.
Tehnologie, confort si dotari
Chiar daca Megane R.S. este o masina compacta extrema ce ajunge la 100 de kilometri pe ora in 6,1 secunde, confortul e nesperat de bun. Adica acest Megane se poate comporta ca o masina normala si poate fi utilizat in viata de zi cu zi fara probleme. Scaunele mari, confortabile, cu sustinere laterala exemplara, precum si comenzile preluate integral de pe versiunile mai cuminti ale Megane sunt cateva trasaturi ce subliniaza polivalenta acestei masini.
Un rol deosebit in toata povestea asta il are electronica. Meniul complex si sistemul de telemetrie optional transforma afisajul central intr-un fel de computer al mecanicilor de pe masinile de curse.
Poti regla raspunsul pedalei de acceleratie in functie de preferinte si de conditiile meteo. Exista cinci optiuni: snow, progresive, linear, sport si extreme. Cea mai placuta si utilizabila in orice tip de trafic este optiunea sport, in timp ce snow iti lasa impresia ca jumatate dintre Caii Putere s-au dus la culcare. De cealalta parte, modul extreme smuceste prea puternic in oras si poate fi utilizat doar in extraurban. Chiar si sunetul esapamentului se modifica in functie de raspunsul ales pentru acceleratie.
De asemenea, ecranul central poate afisa presiunea din turbina, cat de mult este apasata acceleratia (in procente), cuplul si puterea disponibile chiar in acel moment, dar si temperatura uleiului, a aerului din galeria de admisie si presiunea din frane.
Cronometrul masoara in cat timp ajungi la 100 de kilometri pe ora si de cate secunde ai nevoie pentru a parcurge 400 de metri.
De parca golul din stomac n-ar fi un indicator destul de bun, exista si un mod in care poti vedea cum actioneaza forta G asupra masinii si a ta.
Pe sosea
Lasand toata electronica la o parte, motorul, cutia de viteze si directia sunt fara cusur. Fiecare miscare scurta a volanului se traduce intr-o virare precisa a rotilor si motorul e tot timpul prezent la picioarele tale in asa fel incat sa-i simti resursele impresionante de putere.
Evident, avand doar tractiune fata, 250 de Cai Putere sub capota si un cuplu de 340 Newton-metru, Megane R.S. e genul de masina care te poate arunca repejor de pe drum, dar nu e chiar atat periculoasa incat sa ai senzatie de frica la orice manevra mai aventuroasa. Sistemul electronic de control al stabilitatii (ESP) are trei moduri (Normal, Sport si Dezactivat) pentru a permite celui de la volan sa-si muleze mai bine setarile masinii in functie de propriile gusturi si experienta la volan, subliniind inca o data polivalenta. Modul Sport este suficient de permisiv incat sa-ti permita sa te joci cu mici derapaje mai mult sau mai putin controlate, iar optiunea extrema (Off, Dezactivat) ar fi recomandata doar pe circuit.
Senzatia din Megane R.S. e comparabila cu leapsa. Adrenalina creste pe masura ce senzatia de control deplin o au, pe rand, tu sau masina. Distractia asta nu costa foarte mult, pentru ca media de consum obtinuta pe traseul Bucuresti – Sinaia si retur a fost de 9,6 litri / 100 km. In oras (Bucuresti) consumul rar trece de 17 litri / 100 km.
Din pacate, franele de pe Megane R.S. iti lasa impresia ca sunt ineficiente si ca fac eforturi sa controleze cum trebuie masina. Deci chiar daca scrie Brembo pe ele, nu inseamna ca sunt dimensionate corespunzator pentru cerintele acestei sportive.
Concurenti
Singurul rival pentru Megane R.S. pe piata romaneasca este Volkswagen Scirocco R (265 CP), insa ar putea intra la categoria competitori si Volkswagen Golf GTI (211 CP) si Volkswagen Golf R (271 CP). Teoretic si Ford ofera o alternativa, prin Focus ST (225 CP) si Focus RS (305 CP), insa aceste masini sunt la final de cariera si noul Focus nu are (cel putin deocamdata) si variante cu trei usi. Cam aceeasi situatie se regaseste si la Opel, care a saracit oferta de motorizari pentru GTC, fiind asteptata pe piata noua generatie a masinii. Cu alte cuvinte, toate conditiile de piata sunt favorabile lui Megane R.S. si lui Scirocco R.
Concluzii
Megane R.S. are un pret de pornire 23.600 euro in Romania, inclusiv TVA, fiind imbatabil in segmentul sau prin prisma raportului pret-prestatii. Fiindca are cateva optionale scumpe, masina din test costa circa 30.000 euro.
Chiar si asa pretul e corect pentru tehnologie si performante, insa Megane R.S. si-ar fi meritat laudele si banii din plin daca ar fi avut niste frane mai bune si un interior care sa inspire mai multa calitate.
caracteristici tehnice si specificatii ale modelului testat