Cei mai mari distribuitori de piese auto din Romania, Ad Auto Total, Autonet Import si Augsburg International Impex au infiintat Asociatia Distribuitorilor de Piese Auto din Romania (ADPAR), avand ca scop apararea intereselor industriei si informarea clientilor final despre drepturile pe care le au in relatiile cu unitatile de service.
Pe langa cei trei membri fondatori, organizatia, al carei presedinte este Milan Tudor, mai are alti 17 membri. In mod concret si ideal, activitatea ADPAR ar trebui sa duca la preturi mai competitive pentru piesele de schimb, in favoarea clientilor finali, si un mediu de afaceri mai corect in domeniul pieselor auto.
Poate deveni membru al ADPAR orice companie implicata in domeniul pieselor auto (producatori, distribuitori).
Cum si de ce a luat fiinta ADPAR
„A fost vorba in principal de aparitia clientilor rau platnici. Odata cu venirea crizei, ca si in alte domenii, au aparut clienti (service-uri, magazine de piese auto) care astazi cumpara marfa de la un distribuitor, nu platesc, apoi se muta la un alt distribuitor si tot asa”, a declarat Milan Tudor, intr-o discutie restransa cu presa, dupa evenimentul de lansare a ADPAR.
Un alt motiv este simplificarea procedurilor de certificarea a produselor (pieselor) de catre RAR.
„Practic RAR solicita distribuitorului niste informatii, distribuitorul contacteaza apoi importatorul produsului respectiv, el la randul sau contacteaza responsabilul pentru Romania de la producator, care este un vanzator, el merge mai departe la departamentul tehnic si cere datele pe care le vrea RAR. Ulterior, lantul porneste in sens invers. Este evident ca, fiind atat de complex procesul, lucrurile merg foarte greu. Noi, impreuna cu RAR, am convenit ca ideal ar fi sa aducem producatorii in treaba asta si el sa realizeze certificarile. Pana la urma este un interes si al lui pentru ca distribuitorii de aici vand produsele lui. Asa s-ar rezolva cele mai multe dintre probleme”, a explicat Tudor.
Producatorii, distribuitorii de piese auto si in final consumatorii se confrunta cu o alta problema, generata de existenta protectiei designului pentru elementele vizibile ale masinilor (elemente de caroserie, faruri, stopuri, capace de roti).
„Mai exact, in Romania sunt probleme cauzate de caroseria de Dacia Logan. Practic, Dacia a obtinut un certificat de protectie a designului pe caroseria de Logan si orice alta piesa aftermarket, cum o numim noi, pentru exteriorul Logan este considerata contrafacuta, chiar daca nivelul de calitate este similar. Atunci noi vedem asta ca pe o situatie de tip monopol, limitarea concurentei. Sa zicem ca o bara de protectie de Logan costa 400-500 lei si exista o alta care costa 150 lei… Faptul ca se dau la o parte produsele mai ieftine nu va duce decat la cresterea preturilor pentru ca acea bara care costa acum 400 de lei maine poate costa 800 de lei fara ca cineva sa poata zice nimic”, a declarat Milan Tudor.
Cei de la FIGIEFA (Federatia Internationala a Distribuitorilor de Piese Auto Aftermarket – International Federation of Automotive Aftermarket Distributors) au aratat forurilor europene ca o piesa originala in Franta, unde exista protectia designului, costa 190 euro si aceeasi piesa, tot originala, costa 140 euro in Belgia, unde este o piata libera, potrivit lui Tudor, care este de parere ca scaderea pretului este generata de competitia generata de sectorul aftermarket.
Cine este Milan Tudor
Milan Tudor si-a inceput cariera in industria pieselor auto acum noua ani, ca angajat al Augsburg.
„Am inceput de jos. Am facut trei luni de scolarizare la ei. Am lucrat apoi trei luni in identificarea pieselor de Mercedes, dupa aceea am lucrat ca agent de vanzari, tot cam trei luni. Aveam un smart, ca pe vremea aceea agentii de vanzari de la Augsburg aveau smart”, povesteste Tudor.
Mai tarziu, cand Augsburg a deschis magazinul de pe bulevardul Titulescu, care acum nu mai exista, Milan Tudor a fost ales sa faca parte din echipa care intra in contact cu clientii. Atunci era vorba de un concept nou de vanzare a pieselor auto, prin care clientii puteau discuta cu un consilier, cam asa cum se intampla in showroom-urile auto.
„Am plecat apoi, prin 2004, si am lucrat cu un prieten la o firma de tuning. Se chema, si exista si azi, Pit Stop Tuning. A fost o experienta foarte familiala pe care n-am s-o uit prea curand”, spune Tudor.
Din 2007 si pana in februarie 2010 a lucrat ca sef al departamentului de Product Management in cadrul distribuitorului de piese auto Elit Romania.
Mai multe detalii despre ADPAR
Un alt motiv pentru care s-a format ADPAR este promovarea, de un organism independent, a prevederilor Block Excemption Regulation, care spune ca un posesor de masina aflata in garantie nu mai este obligat sa-si faca intretinerea masinii in asa-zisele reprezentante. Porprietarii de masini isi pot intretine in orice service auto licentiat RAR pentru activitatile pe care le desfasoara, fara ca garantia sa fie afectata.
Ca obiective, ADPAR si-a propus sa monitorizeze procesul vanzare angro, a importului si a exportului de piese auto si accesorii, publicarea in mod constant si adecvat a rezultatelor si studiilor asociatiei, mentinerea competitiei libere pe piata pieselor auto, service-urilor, precum si prevenirea actiunilor monopoliste.
Un alt tel este monitorizarea procesului legislativ romanesc si european, respectiv initierea, crearea, schimbarea sau completarea proiectelor de acte normative care au sau ar putea avea un impact asupra activitatii de distributie a pieselor auto, cu scopul de a mentine competitia pe piata si de a garanta dreptul posesorilor de autovehicule de a li se asigura activitatea de intretinere, service si reparatie la orice atelier si oricand doresc, la calitate echivalenta.
ADPAR este o asociatie apolitica, independente si neguvernamentala, infiintata pentru a reprezenta si promova interesele companiilor care activeaza in industria de profil. De asemenea, ADPAR este o persoana juridica de drept privat, fara scop patrimonial, non-profit. ADPAR si-a propus sa adere la FIGIEFA in urmatoarele luni. Cererea de aderare a fost depusa in luna octombrie din acest an, insa o decizie va fi luata in februarie 2011.
Piata pieselor auto, estimata la un miliard de euro
Cei mai mari trei distribuitori auto au avut afaceri de 225 milioane euro in 2009, potrivit lui Milan Tudor. La nivel de piata nu exista cifre exacte, insa estimarile indica o piata de piese auto originale si aftermarket (de calitate echivalenta) de un miliard de euro. Piesele aftermarket reprezinta cam 50%.
Milan Tudor spune ca cel mai bun an pentru distribuitorii de piese auto a fost 2008, cand afacerile cu trecut cu 5-10% de un miliard de euro, dar ca in 2009 si 2010 s-a simtit o usoara scadere, de o cifra.
„In piese auto criza se simte in mod categoric mai putin decat la importatorii de masini”, a declarat Tudor.
4 comentarii
M-ar interesa sa aprovizionez un magazin
Bună ziua m-ar interesa sa deschid o afacere cu pese auto sunteți distribuitor
Bună ziua
Doresc o colaborare pentru aprovizionarea unui magazin in județul Constanța comuna Cuza Vodă
Așa, și noi, de la site-ul 0-100.ro, cum vă putem ajuta?