Saab incearca sa se regaseasca si pare ca a reusit intr-o oarecare masura. A trecut de la General Motors la Spyker si a evitat la limita trecerea in nefiinta. Intr-un road show maraton de la Bucuresti la Paulesti (judetul Prahova) am putut testa toate versiunile de motorizare disponibile in Romania pe noua generatie 9-5 si concluzia e una singura: singurul Saab adevarat este cel cu motorizarea de top.
In mai multe cuvinte asta inseamna ca pe masura ce puterea motorizarii de sub capota este mai mica, senzatiile pe care le traiesti la volan se apropie tot mai mult de Opel Insignia, masina din care deriva noul Saab 9-5. Si nu e vorba doar de faptul ca un motor mai puternic face mereu impresie buna… Cu cat motorizarea e mai slaba, volanul e mai subtire, rotile pierd mai usor aderenta, directia e mai putin precisa si rafinata, iar suspensia mai putin silentioasa.
2 litri turbo diesel de 160 Cai Putere
Acest motor de baza vine fie cu transmisie automata cu sase trepte, fie cu una manuala tot cu atatea viteze. Am condus versiunea automata. Astfel echipat, Saab 9-5 pare masina de serviciu ideala: arata bine, are costuri mici de intretinere, consuma putin si nu impresioneaza prin nimic. Interiorul agreabil si relativ bine inchegat e „acoperit” de zgomotul pregnant al motorului. Si nu doar zgomotul e problema, e vorba de felul in care suna motorul si suspensia… usor ieftin. Tot ieftin si artificial se simte si directia, care iti permite sa simti in volan „mai mult drum” decat ar fi normal intr-o limuzina premium de cinci metri si cu un pret de pornire de aproape 30.000 euro.
2 litri turbo benzina de 220 Cai Putere
Deja lucrurile se schimba la aceasta motorizare: volanul e mai gros si directia raspunde mai bine la comenzi, iar silentiozitatea si demarajul sunt demne de o masina premium. Versiunea testata are tractiune integrala XWD si cutie manuala cu 6 rapoarte. Propulsorul acesta poate fi cuplat insa si la tractiune fata si transmisie automata. Singurul minus real al acestei masini este acela ca spatele pare cam jucaus in curbe. Ai senzatia ca tractiunea integrala nu exista. E posibil ca aceasta senzatie sa vina si de la faptul ca anvelopele erau de iarna (deci mai carnoase si mai putin aderente), dar totusi…
2,8 litri turbo benzina de 300 Cai Putere
Combinatia dintre 300 de Cai si Saab 9-5 e foarte reusita. Volanul e si mai gros, suspensia lucreaza ca la o masina premium – ferm si silentios, iar acceleratia si sunetul motorului V6 iti zmulg cate un zambet de fiecare data cand faci o depasire cat de mica. Chiar daca aceasta pereche – Saab 9-5 si 300 de Cai – fac o impresie buna, pretul trece binisor de 50.000 de euro cu TVA. La aceasta suma chiar trebuie sa fii pasionat si/sau nebun dupa individualitatea pe care ti-ar acorda-o masina asta, pentru ca la acesti bani e posibil ca rivalii germani sa ofere un raport calitate-pret mai bun.
Interior de avion
Tipic pentru Saab, interiorul e astfel construit incat sa te simti ca un pilot de avion. Toate comenzile si bordul sunt orientate spre sofer. Senzatia de pupitru de comanda e magulitoare. Te simti de parca toata tehnologia existenta in industria auto a momentului s-ar aseza sedusa in bratele tale, asteptand s-o mangai, sa o controlezi.
Noul Saab 9-5 vine pe piata sa inlocuiasca un model vechi de 12 ani, iar odata cu acest prim contact pare evidenta dorinta marcii suedeze de a se reinventa si de a deveni un constructor auto modern. Afisajul HUD (head-up display) pare cel mai avansat de pe piata, fiind mai complex si mai lizibil decat la BMW, asta si datorita iluminarii cu verde aprins (vs. rosu-portocaliu).
0-100.ro va publica in curand un test mai amplu cu noul Saab 9-5, cu fotografii proprii si video, conform traditiei construite la rubrica in garajul nostru.