In doar un an de la prezentarea primelor concepte de masini electrice, Renault pune in vanzare primul sau automobil electric, Fluence Z.E. (de la Zero Emisii), alaturi de utilitara Kangoo Z.E. La prima impresie, Fluence electric are toate sansele sa se impuna in categoria autoturismelor electrice, fiind cea mai „normala” dintre toate.
Masina pleaca de la 26.300 euro in Franta, fara bonusul de 5.000 de euro acordat de stat si fara pretul bateriilor, acestea urmand sa fie inchiriate, cu plata lunara. Deci astfel este eliminata partea dureroasa pentru buzunar: inlocuirea bateriei la 5-7 ani / 160.000-200.000 km.
Sub capota, Fluence Z.E. are un motor electric ce cantareste 160 de kilograme si dezvolta un maximum de 95 Cai Putere si 226 Newton-metru. Deci performantele sunt apropiate de cele ale motorizarii de turbo diesel de 1,5 litri dCi, cu 105-110 Cai Putere. Viteza maxima e de 135 km/h, iar autonomia de 160 km, spune Renault.
In doar 10 minute si 3-4 kilometri n-am putut sa-mi dau seama de prea multe, cu atat mai putin de unele lucruri ce reprezinta subiecte delicate: cat este autonomia reala, cat dureaza cu adevarat o incarcare, cum se aude la viteze mari…
Totusi, la primul contact, aceasta versiune electrica se simte parca mai lenta decat dieselul de care spuneam mai devreme. Asta poate si pentru ca lipsa zgomotelor creaza impresia de calm si lentoare. Pana la viteze de 50 de kilometri pe ora nu se aud nici macar anvelopele.
Pe de alta parte Fluence Z.E. e foarte placuta la condus, fiind mult mai rafinata si mai directa.
Cuplul motor se simte instant, reactiile acceleratiei sunt foarte promte si gata sa-ti satisfaca pofta de putere, iar sunetele futuriste ale motorului vin sa-ti incante auzul cu note ce par desprinse din filme cu nave spatiale – cu tiuituri electrice pe diverse tonuri.
Masina din test e un prototip, adica e un Fluence normal, adaptat la propulsie electrica, al carui pret e de ordinul sutelor de mii de euro. Masinile Fluence Z.E. care vor intra la vanzare din 2011 sunt cu 13 centimetri mai lungi si au modificari la suspensii, ABS si ESP pentru a corespunde greutatii si cerintelor generale ale noului tip de propulsie.
In zilele noastre, cand vorbim de masini electrice, partea ecologica mult-clamata de producatorii auto e profund discutabila. Daca energia cu care alimentezi masina nu e obtinuta din surse verzi precum hidrocentralele sau statiile eoliene, atunci toata povestea e o gluma.
Renault are si un concept pe trei axe privind reincarcarea:
- la o priza conventionala (6-8 ore);
- la o priza de mare capacitate (32A, 400V), in 30 de minute;
- prin sistemul Quickdrop (soferul duce masina la o statie special amenajata, ca o benzinarie, unde bateria consumata este inlocuita in maximum 3 minute cu una complet incarcata)
Cu bune si rele, simt ca masinile electrice vor castiga teren. Asa cum producatorii auto ne-au facut sa cumparam diesel si nu benzina, tot asa vor investi in electrice si vor lasa in plan secund motorul cu ardere interna sau alte tehnologii.
Si asta nu e un lucru rau. Noi ca soferi suntem in permanenta cautare de senzatii noi si de economie, iar masina electrica pare urmatoara etapa fireasca a vietii noastre de soferi.
2 comentarii
Si eu sunt de aceeasi parere cu tine! In fond si la urma urmei energia electrica este nu este produsa 100 la 100 natural nicaieri in lume,.. mai ales la noi in Romania. Asa ca, de ce sa nu fie taxa si pentru aceste masini? Faptul ca nu polueaza cat timp este in miscare nu e o ipoteza.. in fine.. conspiratie globala, petrolul e pe duca si acum cine are armata mai mare trebuie sa isi faca rezerve serioase.
aveti dreptate, dar din punctul de vedere al utilizatorului mai convenabil e sa mergi cu 500 lei vechi pe km decat cu 4000 lei vechi pe km cat plateste acum pentru mersul in oras… nu? ca nu o sa puna accize si la priza guvernantii astia nenorociti…