Ford Mondeo restilizat (facelift) e o dovada ca masinile de clasa mare ale asa-ziselor marci populare (de volum) pot rivaliza lejer cu limuzine premium de pe piata, mai ales prin prisma performantelor rutiere.
Cea mai noua generatie a Ford Mondeo a fost lansata in 2007, iar acum, in 2010, a venit vremea introducerii unei versiuni restilizate, cum este cea din acest test, realizat in Germania, la Munchen.
click aici pentru galeria foto
Masina a suferit schimbari substantiale estetice si tehnice. Bara de protectie din fata inglobeaza acum lumini de zi cu tehnologie LED, obligatorii pe toate masinile noi de la 1 ianuarie 2011 incolo.
Partea mai interesanta vine de sub capota, unde Ford a fost „cu dare de mana”. Daca pana acum motorizarile pe benzina de pe Mondeo consumau mult si ofereau putine in schimb, aceasta versiune restilizata vine cu ceea ce as numi crema propulsoarelor pe benzina ale momentului. Si nu doar la Ford, ci luand in calcul toti rivalii lui Mondeo (Volkswagen Passat, Opel Insignia, Renault Laguna, Skoda Superb, Mazda6, Seat Exeo, Citroen C5, Honda Accord, Peugeot 407).
Motorul de pe masina din test e turbo pe benzina, de 2 litri,si scoate 240 de Cai Putere (CP) si un cuplu maxim de 340 Newton-metru (360 Newton-metru cu acceleratia la podea). Propulsorul face parte din familia EcoBoost, la care va contribui si uzina Ford de la Craiova, Romania, din 2012. La noi va fi fabricata o unitate turbo de mic litraj, cu trei cilindri, ale carei specificatii detaliate nu au fost dezvaluite.
Propulsorul EcoBoost de pe Mondeo face ca masina sa devina o limuzina foarte rapida, cu reale veleitati sportive. Acceleratia de la 0-100 km/h se face in 8,1 secunde, iar de la 0 km/h si pana la 200 km/h Mondeo se duce constant si rapid. Sa faci asta in repetate randuri e un deliciu, pe celebrele autostrazi nemtesti fara limite de viteza. Esapamentul motorului EcoBoost de 2 litri cu 240 CP are tehnologia Ford Sound Symposer, care face ca sunetul pe care-l auzi din compartimentul motor sa fie placut, usor nervos la turatii ridicate. In rest, rularea normala pana la 140 km/h este foarte silentioasa.
Consumul e oarecum irelevant, pentru ca n-am rulat normal decat 30 de kilometri, iar viteza de 200 km/h pe Autobahn are costurile ei. De curiozitate, pe aproape 200 de kilometri, media a fost 12 litri / 100 km.
Senzatia de sportivitate e accentuata de suspensiile ferme si de directia precisa. Confortul e la cote maxime datorita cutiei de viteze robotizate Powershift, cu sase trepte, si ea o noutate in gama Ford. In esenta, Powershift e o cutie de viteze manuala, cu dublu ambreiaj, comandata electronic, astfel ca perceptia utilizatorului este ca struneste o transmisie automata (nu trebuie sa schimbe manual treptele).
Reactiile cutiei pot deveni mai sensibile la talpa soferului prin activarea modului sport, prin impingerea levierului spre dreapta.
In plus, raspunsul suspensiilor poate fi reglat de sofer prin actionarea a trei butoane aflate in fata schimbatorului de viteze: Comfort, Normal si Sport. Diferentele dintre aceste moduri nu sunt foarte evidente, dar sunt indeajuns de sesizabile incat sa sporeasca placerea de a conduce, in functie de dispozitia ta.
In acelasi registru, al sofisticarilor tehnologice, versiunile de top au camera de luat vederi pentru marsarier si un sistem ce avertizeaza soferul la parasirea nedorita a benzii de circulatie, prin vibratii transmise in volan. Sistemul intra in functiune doar cand masina paraseste banda de circulatie la viteze mai mari de 60km/h si daca soferul n-a actionat semnalizarea. Interesant e ca sistemul are un rol proactiv, dezvatandu-te sa tai benzile (adica sa conduci incorect si, poate, periculos). In limba engleza sistemul se numeste Lane Departure Warning si este disponibil de cativa ani pe limuzinele premium de top.
Mondeo restilizat are si functie de alertare a soferului cand se afla masini in unghiurile moarte (denumita BLIS, ca la Volvo), prin aprinderea unor LED-uri in oglinzile retrovizoare laterale. Sistemul reprezinta o noutate in gama Ford si chiar in segmentul limuzinelor adresate maselor.
Totusi, Mondeo restilizat are si partile lui mai putin placute si tin in principiu de designul interior. Desi e sobru si acum poate fi echipat cu noi tipuri de tapiterii mai atragatoare, farmecul e stricat de levierul schimbatorului de viteze. Pare prea lung si disproportionat cu restul. E drept ca in schimb se actioneaza usor.
De asemenea, interiorul lui Mondeo nu reuseste sa-ti ia ochii precum o fac rivalii germani si japonezi, iar acesta ar putea fi un dezavantaj pentru Ford, intr-o lume tot mai nebuna dupa stil si sofisticare.
Stiu ca poate vei spune ca masina din test avea o echipare de top, si de aceea criticile sunt putine, insa Mondeo e genul de masina care-ti transmite soliditate si constructie de calitate, astfel ca sunt de parere ca versiunile de echipare inferioare nu vor dezamagi. Desigur, nu ma gandesc aici la echiparile de baza, care sunt nesatisfacatoare la aproape toate marcile.
De retinut pentru versiunea restilizata ar fi:
- capota motorului e complet noua, fiind mai bombata acum
- barele de protectie au fost redesenate
- grila radiatorului are mai nou aspect lucios (gloss)
- materialele plastice din interior au crescut serios la capitolul calitate, iar plasticele netede din masina sunt date cu o vopsea speciala ce da o nota de catifelare materialului
- partea superioara a usilor a fost complet redesenata
- motorizari complet noi si motorizari revizuite (cele diesel)
- tehnologiile ECOnetic (grila radiatorului activa, de exemplu), pot reduce consumul de carburant cu pana la 20-30%, in conditii ideale
- sisteme rar intalnite in acest segment, cum sunt Lane Departure Warning si BLIS (monitorizarea unghiurilor moarte)
- faruri cu control automat al fazei lungi la intalnirea unei masini de pe contrasens sau pe aceeasi directie de mers
- lumini de zi cu LED si stopuri cu LED (inclusiv pentru frane), standard, pe toate versiunile