In urma cu fix doi ani, in vara anului 2008, grupul german Daimler, fabricantul Mercedes-Benz, a ales Ungaria pentru a construi o noua fabrica auto, in detrimentul Romaniei si Poloniei. In mintea tuturor, principalul motiv pentru pierderea acestei investitii a fost infrastructura deficitara, insa au mai fost si altele.
Intr-un interviu acordat Adevarul, Constantin Stroe, vicepresedinte Dacia si presedinte al Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania (ACAROM), spune ca statul roman a reactionat greoi. Este pentru prima data cand Stroe, implicat atunci in negocieri, spune ca guvernul Tariceanu, atunci in functie, a reactionat nepotrivit.
„Am fost implicat in proiectul Mercedes (…) de a se instala in vestul tarii. Va spun ca gasisem patru amplasamente, intr-un bazin de forta de munca care colecta forta de munca din Romania, din Serbia si din Ungaria. (…) S-a pierdut aceasta oportunitate si din cauza unei reactii la nivel inalt mai intarziate”, a declarat Stroe.
Tot el este omul care a spus, in repetate randuri, ca (si) infrastructura de transport din Romania (rutier, feroviar) a jucat un rol foarte important in decizia Daimler de a alege Ungaria. Reprezentantii statului roman de la acea vreme n-au venit cu explicatii clare, ascunzadu-se practic in spatele paravanului ca Romania era un nume pe o lista cu mai multe variante luate in calcul.
De asemenea, este pentru prima data cand cineva implicat in negocierile cu Daimler spune oficial ca au existat patru amplasamente luate in calcul. Avand in vedere ca Stroe vorbeste „de bazinul de forta de munca” cu lucratori din trei tari diferite, se intelege ca Mercedes-Benz a avut in vedere doar vestul tarii si in special regiunea Banatului, nicidecum amplasari precum Campulung Muscel, Brasov sau estul tarii, asa cum a scris adesea presa vremii.
Daimler are un plan de investitii de 800 milioane euro in noua uzina din Ungaria, plasata la Kecskemet, intre granita cu Romania si capitala Budapesta.