Renault a decis sa banalizeze Megane, fiindca noi, cumparatorii, n-am primit prea bine designul indraznet al celei de-a doua generatii. Dar, echipat cu pachetul estetic sport si cu un motor turbo pe benzina, Megane III se transforma intr-un automobil rapid, care intoarce multe capete.
Concept
Linia frontala a acestei masini a fost anticipata de conceptul Renault Megane Coupe din 2008, care in sine trambita versiunea cu trei usi a lui Megane. Aceasta din urma s-a bucurat de o promovare mai agresiva, iar versiunea cu cinci usi a ramas un pic mai departe de lumina reflectoarelor.
click aici pentru galeria foto
Cu toate acestea, Renault si-a stabilit un scop clar inca de la inceput: Megane III trebuie sa fie o masina mai buna decat generatia pe care o inlocuieste si asta sa se reflecte si in vanzari, pe o piata dominata de Golf.
Design
Cu un design mai putin indraznet decat al lui Megane II si cu un raport bun calitate/pret, Megane III se poate numi pana acum un succes, chiar daca nu a reusit sa infranga suveranul Golf (pe piata europeana).
Vei spune poate ca masina din acest test arata mai bine decat restul celor pe care le-ai vazut pe strada pana acum. Ei bine, pachetul estetic de pe acest Megane e de un gust discutabil, dar el vine sa strige in gura mare ca sub capota se ascunde un motor cu valente sportive.
Tehnologie, confort si dotari
Asadar, marea noutatea pentru Romania este motorul de 1,4 litri TCe. Adica turbo. Dezvolta 130 de Cai Putere si un cuplu maxim de 190 Newton-metru, fiind capabil sa duca aceasta masina la prima suta in 9,6 secunde.
Motorul e disponibil de circa doi ani in oferta Renault, dar in Romania a ajuns abia pe la inceput de 2010 si inca nu e foarte cunoscut. Drept vorbind, cand tu citesti aceste randuri, configuratorul Renault din Romania nu-ti permite sa alegi aceasta motorizare. Parca n-ar exista in oferta…
Revenind la masina, am descoperit in acest Megane ideea de automobil ideal pentru romanul de nivel mediu, care vaneaza achizitii bune la toate.
Interiorul imbracat optional in piele (840 euro in Pack Confort) ofera o ambianta sobra, usor sportiva, dar fara sa stirbeasca cu nimic confortul. Scaunele sunt mari, iar pozitia in care stai in masina, indiferent de locul pe care-l ocupi, e comoda si corecta.
Sistemul audio Arkamis suna decent si daca adopti un stil de condus calm masina promite o silentiozitate neasteptata. Cu toate aceste plusuri, ergonomia lui Megane primeste un mare minus pentru butoanele de comanda ale instalatiei audio si climatizarii. Pe langa faptul ca au dimensiuni cam reduse, au o lipsa de feedback teribila. Cu alte cuvinte, nu fac „click” la apasare si n-ai de unde sa stii daca masina a receptionat comanda ta sau nu.
Pe aceeasi linie a lipsei de ergonomie vine si iluminarea slaba, pe timp de zi, a afisajului pentru climatizare si a celui pentru instalatia audio.
Pe sosea
Insa atunci cand ai un Megane tunat din fabrica, cu un motor destul de potent sub capota, e pacat sa nu te distrezi macar un pic. Si Megane iti permite sa faci cam tot ce vrei din el. Acceleratiile sunt surprinzator de placute, in orice treapta de viteza, iar cand schimbi vitezele doar la turatie maxima habitaclul se umple cu un sunet discret de masina cu pretentii sportive.
Schimbatorul de viteze se actioneaza foarte usor, iar rapoartele cutiei sunt scurte, astfel ca poti rula fara probleme in treapa a 6-a la 50-60 de kilometri pe ora.
Suspensia e insa cea mai placuta surpriza pe care ti-o rezerva Megane, fiind reglata optim intre confort si sportivitate.
Luate impreuna, directia, suspensiile si franele fac un tot unitar ce transforma Megane intr-un automobil previzibil si foarte manevrabil, potrivit pentru orice stil de condus.
Printr-o abordare mai sportiva, dar nu extrema, consumul extraurban sta cu greu sub 9-10%, iar caroseria scoate mici sunete specifice torsiunii. Acelasi lucru se intampla si la urcarea sau coborarea bordurilor.
Concurenti
In batalia din clasa compacta, in care Megane concureaza, aproape fiecare marca are un competitor: Opel Astra, Volkswagen Golf, Ford Focus, Hyundai i30, Mitsubishi Lancer Sportback, Subaru Impreza, Citroen C4, Peugeot 308, Fiat Bravo, Honda Civic, Mazda3, Nissan Tiida, Seat Leon, Kia c’eed si Toyota Auris.
Concluzii
In pofida unor neajunsuri clare, cum ar fi ergonomia deficitara, torsiunile caroseriei si consumul cam mare de carburant in extraurban, un Renault Megane TCe 130 echipat ca cel din test costa 19.000 euro, inclusiv TVA de 24%. Astfel, aceasta masina este o alternativa interesanta si mult mai ieftina la Volkswagen Golf si Opel Astra cu motorizari similare, adica de 1,4 litri, turbo.