Acasa Curiozitati O singura pedala pentru acceleratie si frana, inventata de un japonez

O singura pedala pentru acceleratie si frana, inventata de un japonez

de Costea Arsene

Pedala de acceleratie si frana (sursa - captura The New York Times)

Masuyuki Naruse, un inventantor japonez de 74 de ani, a inventat o pedala care indeplineste functiile a doua pedale, acceleratie si frana, evitand astfel situatiile in care soferii incurca cele doua comenzi. Desi conceptul pedalei e vechi de 20 de ani, inventia se bucura de o atentie mai mare dupa recall-urile Toyota, scrie cotidianul american The New York Times.

Atunci cand soferul vrea sa accelereze, pedala trebuie apasata din lateral, iar pentru a pune frana, aceeasi pedala se apasa frontal. In acest caz acceleratia se dconecteaza automat.

Naruse, care detine o mica fabrica in sud-vestul Japoniei, a realizat pedala cu functie dubla de acceleratie-frana cu scopul de a preveni acidente provocate de accelerarea neintentionata a masinii, asa cum s-a intamplat in cazul Toyota. Producatorul auto japonez a rechemat in service peste 8,5 milioane de masini in intreaga lume pentru probleme la pedala de acceleratie, generate atat de presul de cauciuc care bloca pedala la podea, cat si de faptul ca uzura mecanismului putea face ca pedala sa ramana partial apasata sau sa revina mai greu la pozitia de repaus.

Potrivit unei investigatii derulate ulterior de Toyota, aproximativ 2.000 de soferi care au declarat initial ca masinile lor au accelerat de la sine, s-a dovedit ca acestia au apasat pedala de acceleratie in locul celei de frana. O pedala unica, care sa indeplineasca ambele functii ar putea deci sa previna eventualele accidente la baza corara sta eroarea umana.

In lumina defectiunilor inregistrate de masinile Toyota la pedala de acceleratie, administratia Obama a anuntat ca ar putea solicita constructorilor auto sa doteze masinile cu asa numita „pedala inteligenta”, folosita deja pe unele modele. Acest sistem dezactiveaza acceleratia atunci cand pedala de frana este apasata, dar nu impiedica in niciun caz soferii sa apese din greseala pedala de acceleratie in locul celei de frana.

In Japonia, solutia lui Naruse a fost declarata legala, la fel si automobilul acestuia, un Mitsubishi Diamante sedan modificat, in timp ce autoritatile din Suedia testeaza un alt prototip inventat de Sven Gustafsson.

Pe strazile din Tara Soarelui Rasare ruleaza aproximativ 130 de automobile dotate cu astfel de pedale duble, cele mai multe detinute de prietenii si cunostintele lui Naruse.
Acesta si-a inregistrat oficial inventia in Japonia, Statele Unite si in alte sase tari.

Purtatorul de cuvant al Toyota, Ririko Takeuchi a spus ca producatorul auto nu poate comenta in ceea ce priveste designul pedalei inventate de Naruse, dar ca „Toyota asculta ideile primite de la publicul larg”.

In 2009, aproape 6.700 de accidente, care au cauzat 37 de decese si ranirea a peste 9.500 de raniti, au fost provocate de apasarea gresita a pedalei de acceleratie in loc de frana, arata datele Institutului pentru Cercetarea Accidentelor Rutiere si Analiza a Datelor, grup afiliat guvernului japonez.

Inlocuirea modului de franare conventional cu cel al lui Naruse nu necesita schimbari importante ale sistemului de franare, sustine inventatorul, costurile implicate ridicandu-se la aproximativ 1.156 de dolari.

Cea mai mare provocare la adresa producerii in masa a unei asemenea pedale duble nu este costul respectivei tehnologii, ci schimbarea pe care milioane de soferi vor trebui sa o faca vizavi de modul in care conduc, afirma specialistii.

In anul 1991, Naruse a terminat primul prototip al unei astfel de pedale duble, dar inginerii Toyota nu au fost multumiti atunci de designul modelului.

Naruse a mai spus ca in luna mai a anului in curs l-a invitat pe presedintele Toyota Akio Toyoda sa testeze un Lexus sedan pe care a fost montat ultima varianta a respectivei pedale duble, dar nu a primit niciun raspuns.

Un scurt clip cu pedala inventata de Naruse poate fi vazut aici.

Lasa un comentariu