Difereritele tipuri de baterii existente in prezent pe piata nu intrunesc toate conditiile pe care le cer producatorii auto pentru masini electrice, iar lupta este in continuare deschisa, a declarat pentru 0-100.ro directorul general al Rombat, Ioan Repede.
„E o competitie pentru castigarea locului intai ca tip de baterie pentru automobilele hibride si electrice. Bateria litiu-ion se bucura de performante tehnice foarte bune si probabil din acest motiv este favorita, dar primul lucru pe care vreau sa-l spun este ca, deocamdata, competitia nu este castigata niciun tip de baterie”, a spus Repede.
El crede ca bateriile plumb-acid, tip produs si de Rombat, inca nu si-au spus ultimul cuvant si ca va exista in continuare cerere puternica pentru ele.
„In decada in care am intrat, 2010-2020, se vor dezvolta automobile cu motor cu combustie interna la care se vor face multe imbunatatiri pentru reducerea consumului de motorina, de benzina, printre care si micro hibridizarea, care poate imbunatati consumul cu pana la 8%”, a explicat seful Rombat.
Micro hibridizarea de care vorbeste Repede este deja o lupta castigata de catre Rombat. Compania romaneasca va livra baterii pentru masini hibride grupurilor Renault si PSA Peugeot Citroen, pentru a le monta in doua tipuri de vehicule:
- micro hibrid 1, adica masini echipate cu tehnologie Stop & Start, care opreste automat motorul cand masina sta pe loc la semafor sau in aglomeratie si il reporneste cand soferul intenioneaza sa demareze (la eliberarea pedalei de frana la masinile automate si la apasarea ambreiajului la vehiculele cu transimisii manuale)
- micro hibrid 2, care presupune existenta unui sistem Stop & Start in asociere cu un sistem de recuperare a energiei la franare (pe principiul dinamului de bicicleta)
Din acest motiv Rombat nu a demarat cercetare pentru alte tipuri de baterii, cum ar fi nichel-metal hidrura sau litiu-ion. Cu toate acestea, compania bistriteana ramane deschisa la noile tehnologii in materie de baterii si este gata sa actioneze in functie de cererea de pe piata, spune Repede.
Rombat Bistrita are in portofoliu peste 500 de tipuri de baterii, toate plumb-acid, iar capacitatea de productie anuala a companiei este de aproximativ doua milioane de baterii. Aproximativ 60% din cifra de afaceri a Rombat din 2009 a fost reprezentata de exporturi. Cea mai mare piata de export este Franta, unde Rombat livreaza anual circa 800.000 de baterii, avand o cota de piata de 10-12%.
In Romania, Rombat detine o cota de piata de 51%.
Pe langa Franta, Rombat mai exporta si in Spania, Portugalia, Italia, Grecia si Republica Moldova si este furnizor regional pentru fabricile Renault din Romania, Rusia si Iran, precum si pentru uzina grupului PSA Peugeot Citroen din Slovacia – deci producatorii auto de prim montaj (OEM) pentru care va livra si acumulatori pentru automobile hibride.
Compania estimeaza ca va inregistra in acest an o cifra de afaceri de 264 milioane lei (64,5 milioane euro), mai mare cu 22% comparativ cu 215 milioane lei in 2009, iar exporturile vor urca cu 32%.
La Rombat lucreaza 680 de angajati, iar la nivel national exista o retea de service de formata din circa 100 de reprezentante.
Actionarul majoritar al Rombat este firma Rombat Invest Bistrita (cu 58,15% din titluri). Firma Rombat Invest Bistrita este controlata de mai multe persoane fizice, printre care Dorel Goia (29,7%) si Ioan Repede (cu 8,03% din actiuni), care este si presedintele Consiliului de Administratie al Rombat. Restul de 42,85% din titlurile Rombat sunt detinute de alte alti actionari.