Constructorul auto francez Renault a inceput miercuri, 7 iulie, un “turneu” european cu doua dintre cele patru masini electrice pe care le va scoate pe piata in urmatorii ani, a anuntat compania.
Caravana Renault este formata din modelele Fluence Z.E. si Kangoo Z.E. si va parcurge 16 tari din Europa pana la sfarsitul lunii februarie din 2011. Printre acestea se numara statele nordice si Irlanda, Germania, Elvetia, Austria, Marea Britanie, Belgia, Italia, Spania, Portugalia, Olanda si Turcia.
Renault a strans deja 2.500 de clienti pentru masinile sale 100% electrice, in mai putin de doua luni de la deschiderea comenzilor, iar cel mai cerut model este Fluence Z.E.. Cei mai multi clienti sunt persoane fizice (87%), iar prima masina 100% electrica a Renault ce va fi lansata pe piata (in 2011), Fluence Z.E., a strans 80% din totalul comenzilor, deci 2.000 dintre cele 2.500.
Masina nu are inca un pret oficial. Renault spune ca va costa cat un automobil compact bine echipat, deci intre 20.000 si 30.000 euro.
Fluence Z.E. este si prima masina electrica ce va fi disponibila in Romania, experimental, la sfarsitul acestui an, potrivit declaratiilor anterioare ale directorului comercial al Renault, Dacia si Nissan in Romania, Fabrice Cambolive.
Prototipuri ale Fluence Z.E. circula deja in Israel, parte a proiectului Better Place. Masina va intra in productia de serie la inceputul anului viitor si va fi mai lunga decat prototipul cu 13 centimetri, pentru a oferi un spatiu mai mare pentru bagaje (pachetul de baterii este amplasat in portbagaj, in spatele banchetei din spate). Renault spune ca portbagajul va avea minimum 300 de litri.
Fluence Z.E. va fi produs in uzina Oyak-Renault din Bursa, Turcia.
Motorul electric de pe Renault Fluence Z.E. cantareste 160 de kilograme si dezvolta o putere maxima de 70 kW (95 Cai Putere) la 12.000 de rotatii pe minut, iar cuplul maxim este de 226 Newton-metru.
Energia necesara deplasarii este stocata intr-un pachet de baterii litiu-ion de 20 kW/h, care cantareste 250 de kilograme.
Reincarcarea bateriei se va putea realiza in trei moduri:
- la o priza conventionala (6-8 ore)
- la o priza de mare capacitate (32A, 400V), in 30 de minute
- prin sistemul Quickdrop (soferul duce masina la o statie special amenajata, ca o benzinarie, unde bateria consumata va fi inlocuita in maximum 3 minute cu una complet incarcata).
Alianta Renault-Nissan investe 4 miliarde euro in masini electrice si crede ca acestea vor reprezenta 10% din piata pana in anul 2020.
Resursele cunoscute de litiu ale pamantului, evaluate la 14-17 milioane de tone, ar fi suficiente pentru fabricarea a 4,6-5,6 miliarde de masini electrice, reiese din estimarile constructorului auto Renault si ale companiilor miniere Chemetall si SQM. Acestea evalueaza resursele de litiu mondiale la 14-17 milioane de tone.