Acasa Alfa Romeo FOTO: Alfa Romeo sarbatoreste cu fast 100 de ani de la infiintare

FOTO: Alfa Romeo sarbatoreste cu fast 100 de ani de la infiintare

de Redactia 0-100.ro

Alfa Romeo Giulia Coupe GT Junior Z din 1969-1975 (sursa - Alfa Romeo)

Producatorul auto italian Alfa Romeo, detinut acum de Fiat, a implinit recent, pe 24 iunie, 100 de ani de la infiintare, iar azi, 1 iulie, isi sarbatoreste cu fast centenarul la Goodwood in Marea Britanie, unde are loc celebrul festival al vitezei. Masinilor Alfa Romeo le merge faima ca sunt frumoase si putin fiabile, insa in spatele acestor mituri se ascund 100 de ani de istorie, care a presupus inclusiv fabricarea de plite electrice, ferestre si usi pentru a trece de vremurile grele.

Alfa Romeo a fost infiintata oficial la Milano in data de 24 iunie 1910. In acel an, un grup de antreprenori si oameni de afaceri au achizitionat filiala italiana de la Portello a producatorului auto Societa Italiana Automobili Darracq, infiintand A.L.F.A. (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili). De atunci, Alfa a luptat si a reusit sa devina o marca apreciata pentru capacitatea sa de a transmite emotii puternice si de oferi o placere unica a condusului.

click aici pentru galeria foto

Sigla Alfa Romeo este compusa din doua simboluri milaneze: sarpele familiei Visconti pe un fundal albastru deschis (ideea i-a venit unui tanar designer din departamentul tehnic in timp ce astepta tramvaiul in Piazza Castello, privind sarpele de pe turnul Filarete) si crucea rosie pe fundal alb, incadrate intr-un inel metalic pe care stau scrise cuvintele ALFA si MILANO, separate intre ele de doua noduri caracteristice dinastiei Savoy.

In 1910, ALFA a produs prima masina care purta noua sigla si se numea 24 HP, denumire provenita de la puterea motorului (24 Cai Putere). Au urmat seriile de automobile ALFA mai puternice, 40 HP si 60 HP. Apoi, compania a intrat in circuitul de curse auto.

In 1911, pilotii Ranzoni si Franchini au condus automobilele ALFA la Targa Florio – celebra cursa de anduranta organizata pe vremuri in Sicilia.

Izbucnirea primului razboi mondial a dus la intreruperea productiei timp de trei ani. La conducerea companiei a venit, pe 2 decembrie 1915, inginerul si omul de afaceri napoletan Nicola Romeo, care a si preluat controlul complet al ALFA la sfarsitul razboiului, cand a fost reluata si constructia de masini.

Nicola Romeo (sursa - Alfa Romeo)Numele companiei a fost si el schimbat in Alfa Romeo. Prima masina produsa sub numele Alfa Romeo a fost Torpedo 20-30 HP.

In perioada de razboi, Romeo a reorganizat fabrica din Portello, unde lucrau 2.500 de angajati, pentru a produce echipamente militare pentru efortul de razboi al Aliatilor si italienilor. In perioada Primului Razboi Mondial, istoria marcilor auto ale vremii a fost aceeasi. Concret, in timpul anilor de razboi, uzina Alfa Romeo a facut motoare si componente de aeronave, compresoare, generatoare, locomotive grele si munitie.  Multe produse din timpul razboiului au fost bazate pe motoare existente pe care ALFA le-a construit inainte de razboi.

Prima victorie Alfa Romeo in motorsport a fost obtinuta la cursa Targa Florio din 1923 cu modelul Alfa Romeo RL TF si apoi cu modelul P2 Gran Premio, care a castigat in 1925 primul Campionat Automobilistic Mondial.

Intre timp, Nicola Romeo l-a inlocuit pe inginerul sef al Alfa, Giuseppe Merosi, care a creat primele modele ale companiei inca din 1910. In locul acestuia a venit, de la Fiat, designerul Vittorio Jano. Prima Alfa Romeo proiectata de Jano a fost P2 Grand Prix, care, asa cum am mentionat deja, a castigat Campionatul Mondial pentru companie.

Modelul P2 Grand Prix a fost urmat de 6C 1500 (1928), 6C 1750 (1930), 8C 2300 (1931) si Gran Premio Tipo B-P3 (1932), care toate au contribuit la cresterea prestigiului tehnic al fabricii de la Portello. Jano a fost, de asemenea, responsabil de crearea legendarului model 8C cu motor in opt cilindri dispusi in linie si compresor de supraalimentare.

Tazio Nuvolari (sursa - Alfa Romeo)Anii ’30 au fost aceia in care legenda Alfa Romeo a luat intr-adevar forma. Fiabilitatea motoarelor si numele pilotilor faimosi care au condus respectivele masini – Antonio Ascari, Gastone Brilli Peri, Giuseppe Campari, Enzo Ferrari, Tazio Nuvolari, Achille Varzi – erau pe buzele tuturor.

Acestia au castigat multe curse, printre care Mille Miglia (11 victorii, un record neintrecut), cursa de 24 de ore de la Le Mans (patru victorii consecutive), competitia Targa Florio, si au obtinut un numar impresionant de victorii in Grand Prix-uri.

Prin urmare, expertiza acumulata a fost transferata modelelor de serie.

Recesiunea globala ce a urmat Marii Crize din Statele Unite ale Americii a avut repercusiuni in ceea ce priveste expansiunea Alfa Romeo, compania fiind preluata in 1933 de stat. Nicola Romeo a parasit fabrica de la Portello.

Director a fost numit Ugo Gobbato. Acesta a rationalizat si reorganizat productia, concentrandu-se pe productia de motoare de avion, vehicule industriale si masini de curse.

Compania s-a retras din motorsport o perioada, iar masinile sale 8C 2300 B au fost predate Scuderiei Ferrari. Rezultatele au fost miraculoase. Alfa Romeo a castigat in 1934 mai multe curse decat oricare alt producator. In paralel, productia de motoare de avion a atins aproape 80% din venitul realizat intr-un an de companie.

La noi ordine din partea lui Mussolini, o noua fabrica a fost deschisa la sfarsitul anilor ’30 la Pomigliano d’Arco.

Cu toate acestea, declansarea celui de-al doilea razboi mondial a zdrobit planurile ambitioase ale Alfa Romeo. Asa cum s-a intamplat in cazul multor afaceri din Italia, Alfa Romeo a fost transformata pentru productia de armament. La scurt timp uzinele au fost bombardate si distruse de Aliati.

Alfa Romeo 158 din 1947-1950 (sursa - Alfa Romeo)Deoarece la reluarea activitatii nu mai existau niciun fel de unelte pentru a construi motoare de avioane, autobuze sau masini, cei 8.000 de lucratori ai Alfa Romeo au fabricat plite electrice, mobila din metal, usi si ferestre – cu alte cuvinte obiectele de care era nevoie pentru reconstructia unei tari invinse in razboi.

Productia de automobile a fost reluata in 1946, prima masina cu caroseria monococa (tip de caroserie folosit de mai toate masinile din ziua de azi – n.r.) iesind pe portile fabricii de la Portello in 1950, locatie unde a fost inaugurata si prima linie de asamblare.

Victoriile in motorsport s-au inmultit si ele. Suprematia modelului Alfa 158 in Grand Prix-uri era de necontestat. Pilotul Nino Farina a castigat Campionatul Mondial de Formula 1 in 1950.

Anul urmator a fost randul legendarului Juan Manuel Fangio, care s-a situat pe prima pozitie in cel de-al doilea Campionat de F1 cu modelul Alfa Romeo 159. Acesta era echipat cu cel mai puternic motor de 1.500 de centrimetri cubi (cmc) construit vreodata, care livra 425 de Cai Putere (CP), propulsand bolidul la o viteza maxima de 300 km/h.

Imediat dupa aceea, Alfa Romeo a luat decizia de a se retrage din competitiile Grand Prix, dar compania a continuat sa fie prezenta in categoria Sport cu modelul 1900 Disco Volante, o masina capabila sa atinga 225 km/h.

Alfa Romeo Giulietta Spider din 1955-1962 (sursa - Alfa Romeo)Intre timp, Alfa Romeo si-a concentrat atentia asupra productiei de automobile de strada, de masini industriale, motoare pentru avioane si nave, precum si motoare diesel destinate aplicatiilor industriale. Urmare a restructurarii din 1948, Alfa Romeo a devenit o subsidiara in cadrul grupului Finmeccanica.

Automobilul Giulietta Sprint a fost apoi introdus pe piata in 1954. Aceasta masina – impreuna cu modelul Spider (1955) si versiunea berlina din acelasi an – reprezinta momente cruciale pentru industria auto in general, nu numai pentru istoria Alfa Romeo.

Giulietta Sprint a stabilit noi parametri: aceasta a fost primul automobil produs in masa cu un motor facut in intregime din aluminiu.

Anii ’60 au fost marcati de succesul modelului Giulia, aparut in 1962. Acest lucru a determinat Alfa Romeo sa-si extinda magazinul de prezentare si sa deschida o noua uzina in Arese, langa Milano, cu o suprafata de 2,5 milioane de metri patrati. A urmat inaugurarea unei piste de teste la Balocco (Vercelli).

La sfarsitul perioadei sale de fabricatie, Giulia si versiunile sale ulterioare – Giulia Sprint GT (1964), 1600 Spider Duetto (1966) si 1750 – au atins numarul de un milion de unitati produse.

Activitatile in motorsport au continuat pe toata durata anilor ’60. A fost infiintata echipa de curse Autodelta, iar Alfa Romeo a repurtat victorii in toata lumea cu ajutorul modelelor Giulia TZ (1963), TZ 2 (1965), Giulia GTA (1965) si 33 (din ’69 pana in ’71).

Urmare a cresterii cererii, inginerul Rudolf Hruska a fost desemnat pentru a realiza designul unei noi Alfa Romeo: modelul Alfasud, o masina echipata cu o serie de solutii mecanice sofisticate. Productia sedanului cu motorul amplasat in fata si tractiune pe spate a inceput un an dupa, in 1972, la uzina din Arese. La aceasta locatie mai erau produse modelele Alfetta GT (1974), urmate de noul sedan Giulietta (1977).

In tot acest timp, Alfa Romeo a mai castigat doua noi titluri mondiale: in 1975 cu modelul 33 TT 12 (Campionatul Constructorilor) si in 1977 cu 33 SC 12 (Campionatul Prototipurilor).

Problemele sociale din Italia anilor ’70 s-au resimtit inclusiv asupra Alfa Romeo. In ciuda acestei situatii, compania a continuat sa pregateasca modele si strategii pentru anii ’80 ce aveau sa vina.

Alfa Romeo Alfetta 2.0 din 1982-1983 (sursa - Alfa Romeo)Astfel, modelul Alfa 33 a inlocuit Alfasud in 1983, remarcabilei Alfetta i-a fost luat locul de catre Alfa 90 (1984), iar Alfa 75 (1985), ultima din familia Alfetta, a fost introdusa pentru a celebra aniversarea a 75 de ani de la infiintarea marcii italiene.

Alfa Romeo si-a schimbat proprietarii, pentru a treia oara in istorie, in 1986, cand grupul Fiat a cumparat compania italiana. Au urmat lansarea modelului 155, ce s-a dovedit o masina competitiva in concursuri, modelul 145, introdus pentru a inlocui modelul 33 in 1994, urmand ca in anul urmator sa fie lansate masinile sport GTV si Spider.

Succesul anilor ’90 s-a numit modelul 156, model lansat in 1997. Sedanul Sport a castigat titlul de Masina Anului in 1998 si s-a clasat pe primele locuri in multe competitii de turisme.

Modelul 166 a inlocuit apoi 164, in 1998, pentru ca in anul 2000 modelul 147 (aleasa, de asemenea Masina Anului) sa ia locul lui 145.

Alfa GT, un coupe de patru locuri, a fost introdus in toamna anului 2003, in timp de 159 a inlocuit modelul 156 in 2005. Coupe-ul Brera a aparut in acelasi an, urmat de noul Spider in 2006.

Doi ani mai tarziu, in 2008, Alfa Romeo a venit cu mult asteptatul 8C Competizione. Fiind produse numai 500 de astfel de exemplare, respectivului model i-a urmat 8C Spider, cu aceleasi caracteristici tehnice si performante ale lui 8C Competizione.

Tot in 2008 a fost lansat si cel mai mic automobil din istoria recenta a marcii, denumit MiTo. Numele masinii provine din unirea numelor oraselor italiene Milano si Torino.

Alfa Romeo Giulietta (sursa - 0-100.ro)Ajungem in zilele noastre, in care modelul Giulietta are un rol deosebit de important in a revigora brand-ul italian Alfa Romeo. In acest an in care compania implineste 100 de ani de la infiintare, numele primului model Giulietta inca trezeste amintiri iubitorilor de masini.

Moderna Alfa Romeo Giulietta a fost lansata la Salonul Auto de la Geneva in martie 2010 si este inlocuitorul automobilului 147. Giulietta poate fi echipata cu doua motorizari turbo pe benzina si cu doua turbo diesel. Ambele motorizari pe benzina vor fi de 1,4 litri si vor dezvolta 120 Cai Putere (1,4 TB), respectiv 170 CP (1,4 TB MultiAir).

Modelul a reusit sa obtina cinci stele la testele de siguranta Euro NCAP si sa inregistreze punctaje foarte bune la capitolele siguranta ocupantilor adulti si copii, la protectia pietonilor si in ceea ce priveste asistenta rutiera in materie de siguranta. Potrivit Euro NCAP, Giulietta este cea mai sigura masina compacta testata vreodata de organizatie.

Intre 1 si 4 iulie, Alfa Romeo isi sarbatoreste centenarul la Festivalul Vitezei de la Goodwood, din West Sussex (Marea Britanie).

Lasa un comentariu