Asociatia Constructorilor Auto Europeni (ACEA) a cazut de acord asupra standardizarii cablurilor de incarcare pentru masinile electrice si a definit specificatiile acestora, pentru ca soferii sa nu intampine dificultati de compatibilitate precum la incarcatoarele pentru telefoane mobile.
Recomandarile reprezentantilor companiilor auto membre ACEA vor permite autoritatilor europene de standardizare sa faca progrese rapide pentru a crea o interfata unica intre retelele de electricitate din Europa si masinile electrice, se arata intr-un comunicat al ACEA.
„Acesta este un pas important in vederea dezvoltarii cu succes a masinilor electrice in Europa. O infrastructura de incarcare uniforma si usor de utilizat este esentiala pentru construirea pietei de vehicule alimentate cu energie electrica. Vrem sa evitam incompatibilitatile si situatiile in care soferii sa fie nevoiti sa poarte dupa ei o multime de cabluri daca trec dintr-o tara in alta sau dintr-un oras in altul, asa cum se intampla cu telefoanele mobile”, a declarat secretarul general al ACEA, Ivan Hodac.
Specificatiile europene ar putea sta la baza unui standard mondial, avand in vedere ca producatorii japonezi si cei sud-coreeni au lucrat in deaproape la stabilirea standardelor pentru piata europeana, noteaza ACEA.
Criteriile asupra carora au cazut de acord membrii ACEA acopera, in prima faza, sistemele de incarcare pentru masini de pasageri si vehicule comerciale usoare, atat acasa, cat si in locuri publice. In timpul perioadei de tranzitie catre standard, soferii vor putea folosi toate tipurile de prize de pe piata.
O solutie unitara va fi adoptata pentru toate masinile noi pana in 2017.
Este de asteptat ca producatorii de vehicule sa vina in curand si cu reglementari pentru incarcare rapida si masini de mare tonaj, mentioneaza ACEA.
Masinile reincarcabile la priza includ trei tipuri de vehicule:
- 1. Masini 100% electrice, denumite si BEV (Battery Electric Vehicle)
- 2. Masini electrice cu autonomie extinsa (EREV), care folosesc un motor electric si energie dintr-o baterie pentru a se deplasa in mod obisnuit, dar sunt dotate si cu un motor cu combustie interna pe post de generator, care sa incarce bateriile si sa furnizeze energia electrica necesara deplasarii dupa ce se termina energia stocata in baterii din reteaua electrica de incarcare
- 3. Masini electrice hibride (PHEV), care au un motor electric si baterii pentru a se deplasa pe distante limitate. La fel ca si celelalte doua categorii, masinile PHEV pot fi incarcate la priza, dar au si un motor cu ardere interna ce actioneaza rotile si incarca bateriile in timpul functionarii. Diferenta intre EREV si PHEV (2 si 3) este aceea ca primele nu folosesc deloc motorul electric pentru a invarti rotile, iar cele din urma au propulsorul clasic pe benzina sau diesel cuplat direct la roti.