Acasa Honda INTERVIU: Honda crede ca roboti ca Asimo vor costa cat un Civic, in 15 ani, si vor conta mult in crearea masinilor viitorului

INTERVIU: Honda crede ca roboti ca Asimo vor costa cat un Civic, in 15 ani, si vor conta mult in crearea masinilor viitorului

de Adrian Mitrea

Honda Asimo (sursa - Honda)

Honda acorda Inteligentei Artificiale (IA) o atentie deosebita si crede ca in viitor roboti precum umanoidul Asimo vor ajuta oamenii la treburi periculoase, iar tehnologia de pe ei se va ieftini in 15-20 de ani, ajutand constructorul auto japonez sa creeze masini mai “umane” in viitor, potrivit lui William De Braekeller, responsabil de relatii publice in cadrul Honda Europa.

Oficialul constructorului auto japonez mai spune ca robotii nu vor inlocui oamenii, dar ca viata noastra va fi mai legata de cea a robotilor si invers.

William De Braekeller a vorbit pe larg despre viziunea Honda in materie de robotica si tehnologie cu un grup restrans de jurnalisti romani, in cadrul unui eveniment organizat de Honda Trading Romania.

0-100.ro: Ce fel de tehnologii de pe Asimo vor putea fi transferate pe automobile in viitor?

William De Braekeller: E o intrebare foarte buna pentru ca noi dezvoltam Asimo din doua motive principale. Primul este desigur acela de a crea un robot care sa ajute oamenii, in viitor. Desigur, aceasta este o scoala formidabila pentru ingineri, pentru ca sunt obligati sa gaseasca solutii noi la lucruri care n-au mai fost cercetate pana atunci.

Pe aceasta cale vom dobandi tehnologii care vor putea fi transferate pe masini.

Un exemplu foarte bun este tehnologia de recunoastere a Asimo care este capabila sa recunoasca si distinga diverse lucruri. Poate face diferenta intre un obiect si o persoana.

In mod cert masina viitorului va putea recunoaste pietonii si va fi mult mai constienta despre mediul sau.

0-100.ro: Unele marci auto au deja sisteme ca cele despre care vorbiti. De ce Honda, care iata dispune de resurse dupa cum spuneti, nu face pasi in acest sens?

William De Braekeller: Facem. Am introdus asistenta la pastrarea benzii de circulatie (in cazul in care soferul nu reactioneaza, volanul vireaza singur pentru ca masina sa nu paraseasca banda de circulatie intr-o curba, de exemplu – n.r.). Paradoxal, acest sistem nu vine de pe Asimo. Cred ca tehnologiile pe care le vom prelua de pe el vor fi mult mai avansate.

De exemplu, Asimo poate face diferenta intre un obiect in miscare si altul static, lucru de care masini de azi nu sunt capabile.

0-100.ro: Cand vom vedea sisteme de pe Asimo pe masini?

William De Braekeller: Nu va pot spune cand, din pacate. Trebuie sa facem o serie de teste pentru a ne asigura ca totul functioneaza normal si asa cum ne-am propus.

0-100.ro: Cat costa un robot Asimo?

William De Braekeller: Nu as putea sa va spun. Nu comunicam niciodata despre proiecte individuale. Tot ce pot sa va spun este ca Honda investeste cam 5% din cifra de afaceri pentru cercetare si dezvoltare (5% este media la toti constructorii auto de calibru mondial – n.r.).

HotNews.ro: Cati Asimo exista? Cate unitati?

William De Braekeller: In total avem intre 40 si 50. Exemplare mai vechi, din prima generatie, sunt inca in uz in laboratoare pentru a dezvolta noi aplicatii. Avem trei centre in lume dedicate Inteligentei Artificiale. Unul este in Japonia, altul un SUA si altul in Europa.

HotNews.ro: Nu v-ati gandit sa folositi acesti roboti in mod comercial? De exemplu sa ajute batranii in Japonia…

William De Braekeller: Desigur ca acesta este telul, de a avea un robot care sa ajute omul acasa sau in institutii precum aziluri sau spitale. Poate ca nu e cazul Romaniei, dar in Japonia ducem lipsa de asistente medicale. Nu spun ca Asimo va lua locul asistentelor, dar le va putea ajuta. El poate sa curete camera, in timp ce asistenta se ocupa de relatia sociala cu pacientul.

Totul va tine de dezvoltarea Inteligentei Artificiale. Din punct de vedere fizic, Asimo a atins nivelul pe care nu l-am propus. Acum trebuie sa-l facem capabil sa poata profita de acest fizic.

HotNews.ro: Probabil ca asteptati sa se mai ieftineasca si tehnologia, nu? Care va fi urmatorul pas in dezvoltare?

William De Braekeller: Acum ne concentram pe interactiunea cu oamenii. Vrem ca Asimo sa recunoasca starile umane, mediul, si sa reactioneze la ceea ce percepe.

E foarte greu sa faci un robot asemenea unui om, dar facem progrese. Spre exemplu am reusit sa-l facem pe Asimo sa recunoasca un scaun. Erau probleme atunci cand ii aratai alt scaun. Acum insa el analizeaza obiectul, vede ca intruneste elementele unui scaun si-l numeste ca atare, indiferent de designul sau.

HotNews.ro: Canda va putea sa simta emotii? Ca oamenii sunt tristi sau veseli?

William De Braekeller: Lucram la asta. Facem eforturi la nivel de industrie. E greu ca o singura companie sa faca totul. Oricum, in relatia dintre oameni si roboti e foarte important aspectul. E important ca robotul sa arate ca un om si sa fie previzibil. De exemplu, un robot cu picioare, ca Asimo, este previzibil atunci can vrea sa inainteze si e bine sa fie asa. Un robot cu roti poate fi imprevizibil. Te intrebi “in ce directie o va lua? Poate ma va calca pe picior?!?”

0-100.ro: Sa ne uitam la masinile hibride si electrice. Sunt mult mai simple decat Asimo si costa mult mai mult decat un automobil conventional. Privind pretul, credeti ca robotii ar putea inlocui oamenii?

William De Braekeller: Singurele locuri in care vrem sa avem roboti sunt acelea periculoase pentru oameni. E vorba de mediu foarte toxic, de incendii…

Nu va inlocui omul, va adauga valoare muncii oamenilor.

0-100.ro: Nu va fi prea scump? Un pompier robot ar putea costa cat salariul unui om-pompier pe 100 de ani…

William De Braekeller: Nu cred. Acest Asimo da, dar nu pe acesta il vindem (rade). In 15-20 de ani credem ca vom avea roboti pe piata si vrem ca pretul lor sa fie aproximativ la fel cu al unei masini de dimensiuni medii, cum ar fi Civic.

Un Asimo al viitorului ar trebui sa coste cat un Civic.

U3-X este derivat din Asimo. Foloseste tehnologia de echilibru a lui Asimo si poate calcula foarte repede ce trebuie sa faca.

Honda crede roboti ca Asimo vor costa cat un Civic, 15 ani, si vor conta mult in dezvoltarea masinilor viitorului

Honda acorda Inteligentei Artificiale (IA) o atentie deosebita si crede ca in viitor roboti precum umanoidul Asimo vor ajuta oamenii la treburi periculoase, iar tehnologia de pe ei va ajuta constructorul auto japonez sa creeze masini mai “umane” in viitor, potrivit lui William De Braekeller, responsabil de relatii publice in cadrul Honda Europa.

Oficialul constructorului auto japonez mai spune ca robotii nu vor inlocui oamenii, dar ca viata noastra va fi mai legata de cea a robotilor si invers.

William De Braekeller a vorbit pe larg despre viziunea Honda in materie de robotica si tehnologie cu un grup restrans de jurnalisti romani, in cadrul unui eveniment organizat de Honda Trading Romania.

Lasa un comentariu