Acasa Citroen INTERVIU: Emil Mavrodin, profesor de matematica, povesteste cum a ajuns sa scrie istoria Citroen

INTERVIU: Emil Mavrodin, profesor de matematica, povesteste cum a ajuns sa scrie istoria Citroen

de Adrian Mitrea

Emil Mavrodin si Horatiu Mavrodin (sursa - 0-100.ro)

Emil Mavrodin, profesor de matematica, ajutat de fratele sau Horatiu, a luptat timp de mai bine de 20 de ani sa stranga informatii despre masini, iar intr-un final s-a decis sa astearna pe hartie o parte din munca sa. A ales sa scrie istoria Citroen, pe banii proprii, fiind fascinat de viata lui Andre Citroen si de istoria marcii franceze.

Emil are 53 de ani si este profesor de matematica la Scoala nr. 85 din Bucuresti, iar fratele sau Horatiu, 55 de ani, preda informatica la Colegiul Economic A.D. Xenopol.

Fiecare dintre ei detine cate un Matiz, iar impreuna au un Citroen C3 (prima generatie). Dincolo de pasiunea pentru marca Citroen, fratii Mavrodin sunt pasionati de automobil si istoria auto, avand cunostinte temeinice despre trecutul mai multor marci de renume mondial precum Peugeot, Ford, Fiat, Renault si altele.

Emil Mavrodin povesteste in interviul de mai jos cum i-a venit ideea sa scrie istoria Citroen si cat de mare trebuie sa fie pasiunea pentru a trece obstacole de neimaginat pentru multi dintre noi.

0-100.ro: Cum v-a venit ideea sa scrieti istoria marcii Citroen?

Emil Mavrodin: Inca din copilarie admiram 2 CV, Dyane si DS. De peste 20 de ani strangem informatii privind acest subiect. Aparitia istoriei BMW (scrisa de romanul Alexandru Dobai – n.r.) ne-a provocat sa redactam o istorie a marcii Citroen, vazand ca niciun specialist roman nu s-a ocupat pana acum de acest subiect.

In plus, comentariile rautacioase ale cunoscutilor privind automobilele Citroen ne-au incitat si ele sa redactam un material care sa le arate ca nu stiu despre ce vorbesc.

La noi nu s-au prea scris carti dedicate istoriei automobilului. Sunt mai putin de cinci titluri: Trasura Fara Cai – acum vreo 30-40 de ani -, cartile lui Dumitru Lazar si recent lansata istorie a marcii BMW.

0-100.ro: De ce Citroen si nu alta marca?

Emil Mavrodin: Trecutul acestei firme este extraordinar. Este poate si un exemplu al spiritului francez, din trecut, al curajului cu care s-au luat la intrecere cu ceilalti, reusind de multe ori sa fie invingatori, chiar daca nu prea aveau sanse.

Pentru viitor, ne propunem sa continuam publicarea unor carti pe aceasta tema, chiar daca nu ne va sprijini nimeni.

Ne gandim la marcile Peugeot, Fiat, Ford, Renault si la o prezentare a marcilor care nu mai sunt: Simca, Rosengart si altele…

0-100.ro: De unde aveti informatiile, fotografiile si care este povestea procurarii lor?

Emil Mavrodin: Informatiile le-am cules din toate sursele posibile. Initial am consultat revistele auto de la Biblioteca Franceza, apoi am scris in Franta la Citroen, apoi am rasfoit internetul in sus si in jos, strangand toate informatiile pe aceasta tema.

A fost o problema selectarea materialelor la care sa renuntam, avand in vedere restrictiile proiectului. Ne-am propus, de la inceput, ca materialul final sa nu depaseasca 80 de pagini, pentru ca pretul cartii sa fie foarte accesibil oricui, chiar in conditiile unui tiraj mic.

Fotografiile provin o parte de la Citroen Communication, care ne-a permis utilizarea lor in carte gratuit, iar restul din wikipedia – poze exclusiv din domeniul public.

Ne-a impresionat promptitudinea cu care ne-a raspuns doamna Anouk van Vliet de la serviciul de presa al Directiei de Comunicare Citroen (din Franta – n.r.).

0-100.ro: Cum ati obtinut finantare pentru scoaterea cartii si cat a costat realizarea ei?

Emil Mavrodin: Cartea este tiparita intr-un tiraj de 100 de exemplare, iar cheltuielile le-am suportat din buzunarul propriu. Ne-a costat o mie de lei (10 lei exemplarul – n.r.). Toate operatiunile tehnice le-am facut singuri, inclusiv designul copertelor.

De la inceput am banuit ca, fiind outsideri, nu o sa ne sprijine nimeni din Romania, lucru care s-a si confirmat.

Credem ca este pacat ca atunci cand cineva da 30.000 – 40.000 de lei (7.000 – 9.500 euro) pe un Citroen sa nu primeasca in dar sau contra cost – dar ar fi rusinoasa a doua varianta – o carte cu istoria marcii, poate si numai pentru a-i furniza cumparatorului argumente in discutiile pe care le va avea ulterior cu prietenii, care vor incerca sa-i demonstreze ce greseala a facut ca nu a cumparat altceva, situatie prin care am trecut si noi.

0-100.ro: Aveti de gand sa scoateti un tiraj mai mare? In ce conditii?

Emil Mavrodin: Noi ne-am fi dorit editarea unui tiraj de 500 de exemplare, situatie in care pretul cartii ar fi coborat la 6 lei, daca am fi fost sprijiniti macar la distributie de importatorul Citroen sau vreun dealer local Citroen.

Din pacate, acestia nu au fost deloc dispusi sa sprijine in vreun fel acest proiect.

Sigur ca am dori editarea unui nou tiraj, costurile suportandu-le tot noi, dar ar trebui sa avem asigurata macar distributia…

0-100.ro: Cum i-ati descrie cartea cuiva care ar trebui convins sa o cumpere?

Emil Mavrodin: I-as sugera sa citeasca pasajul care descrie viata lui Andre Citroen sau pasajul cu croazierele organizate de Citroen.

0-100.ro: Care sunt principalele impedimente pe care le-ati intampinat in realizarea cartii?

Emil Mavrodin: Cel mai mult ne-a deranjat lipsa de interes pentru istoria Citroen si imposibilitatea de a-i contacta pe cei care spun ca se ocupa de afaceri cu masini Citroen in Romania, in contrast cu entuziasmul cu care au primit cartea membrii clubului Citroen si ai clubului C4.

0-100.ro: Cui doriti sa multumiti pentru sprijin?

La documentarea cartii, dorim sa multumim pentru sprijin doamnei van Vliet si atat, iar dupa aparitia cartii, dorim sa multumim pentru aprecieri membrilor clubului Citroen Romania, in special domnului Marian Georgescu, si clubului C4 – domnului Mihai.

Istoria Citroen scrisa si publicata de fratii Mavrodin are 80 de pagini, cu tot cu coperte, si are o prezentare grafica modesta, alb-negru. Lipsa unor fonduri consistente si-a lasat amprenta asupra graficii si calitatii hartiei, insa informational vorbind cartea este bine structurata, iar informatia e bine concentrata si dozata.

Emil Mavrodin cere 10 lei pentru un exemplar (10 lei x 100 carti = 1.000 lei, adica pretul de productie a seriei), dar a dat si gratuit apropiatilor.

Spre deosebire de alte carti in general si de istoria automobilului in special, “Citroen – 90 de ani de istorie” nu se distribuie prin librarii sau chioscuri de ziare. Din cele 100 de exemplare tiparite, fratii Mavrodin au epuizat vreo 70 dandu-le pe forumuri de masini – fara dorinta de a face profit sau afaceri.

comenteaza pe clubcitroen.ro

4 comentarii

Stefan 11 mai 2010 - 12:21

Mare om acest profesor de matematica, D-l Emil Mavrodin. Mi-a fost profesor de matematica in generala si el este persoana care mi-a deschis calea catre informatica. Are un dar deosebit, si anume acela de a te face sa intelegi, oricat de dobitoc ai fi. Este persoana care practic mi-a deschis calea catre meseria pe care o profesez in ziua de astazi, si anume aceea de programator. Este cel care, cu multa rabdare, m-a facut sa inteleg functionarea hardware a calculatorului HC-85 si ulterior, in clasa a VIII-a, Junior 86 (XT). Nu stiam ca este pasionat de masini. La orele lui era o placere, imbina placutul cu utilul, in timpul orelor ne deschidea mintea referitor la subiecte cum ar fi viata de zi cu zi, politica, si totul se reducea la matematica in final. Era o placere (nu ca as fi fost tocilar) sa mergi la olimpiadele de matematica si sa fii rasplatit pentru acest fapt. Tot pe barba lui o facea. Mare om, tot respectul pentru el. Sincer imi este rusine ca astazi traiesc din ceea ce m-a invatat el, locuiesc la 1 statie de tramvai de unde profeseaza el si nu am timpul necesar pentru a trece in timpul zilei pe acolo sa il salut. In cazul in care cititi aici D-l profesor, va transmit toata recunostinta mea pentru ceea ce ati facut pentru mine. Mult respect. Stefan

Reply
Nelu 4 noiembrie 2010 - 12:07

5 ati citit voi, jenanta pozitie aveti, altii au scris carti cand nu exista internetul, cartea voastra nu aduce nimic nou, e o traducerea a unor informatii si cam atat.

Reply
gheorghiu madalina 5 aprilie 2017 - 16:27

Nu am citit cartea , dar l-am avut ca profesor la matematica pe domnul Mavrodin Emil.Nota 10 as zice.Desi tatal meu terminase tot matematica , datorita acestui profesor am reusit sa inteleg mai usor multe notiuni si recunosc ca este si cred ca va fi un om care iubeste si are multa rabdare cu copiii,

Reply

Lasa un comentariu