Opel Hydrogen4 e o masina demna de filmul „Inapoi in viitor”. E cat se poate de „normala” in utilizare, dar ascunde tehnologii pe care nu stiu daca le vom putea vedea vreodata raspandite la scara larga, asa cum este motorul pe benzina in zilele noastre.
Cu totii am auzit de masinile pe hidrogen… de cat sunt de scumpe si de faptul ca buteliile in care este stocat hidrogenul sunt mult mai periculoase decat instalatiile de GPL.
Dar ce te faci cand ai ocazia sa conduci asa ceva? Eu accept!
Sunt confuz si suparat ca aproape era sa ratez testul cu Chevrolet Volt, o alta masina a viitorului. Dintr-un accident fericit dau peste un tip plictisit de la Opel care sta langa un Hydrogen4, intr-un cort, in parcarea Salonului Auto de la Geneva.
Il intreb ce trebuie sa fac sa pot merge cu masina si imi spune ca „nimic”. Semnez o foaie tipica de test drive si gata.
Ma urc si reglez scaunul, volanul si oglinzile. Hydrogen4 e un fel de crossover de dimensiunile lui Nissan Qashqai si multe comenzi sunt la fel ca in alte masini Opel.
Bag cheia in contact si pornesc. Pentru un moment se aude ceva sofisticat pe sub masina. E o combinatie dintre un suflu ascutit-discret si pornirea unui motor electric. Totul dureaza mai putin de jumatate de secunda.
In urmatoarea clipa masina e gata de plecare. N-am de unde sa stiu asta, dar ma asigura din spate un tip de la Opel care ma insoteste in acest test. In stanga vitezometrului se afla un martor cu o masina verde si o sageata cu doua capete. E becul care-ti spune ca masina e in regula si ca poti incepe deplasarea. In rest nu se aude nimic si nu se simte nicio vibratie.
Cutia de viteze are o singura treapta si deci promite o calatorie lina si fara suturi.
De la prima apasare pe acceleratie bag seama ca va fi un deliciu masina asta. La turatii ridicate suiera ca un avion cu reactie!
E insapaimantator intr-un fel, mai ales cand ma gandesc ca sub bancheta spate stau trei butelii, cu 4,2 kilograme de hidrogen, la o presiune de 700 de bari! Senzatia e mai ciudata la gandul ca masina asta e totusi un prototip si e mai scumpa decat un Ferrari.
Cei de la Opel au totusi incredere. M-au urcat la volan fara sa le arat vreun document in afara de legitimatia de presa si stiu pe deasupra ca sunt si roman. Ce mai incredere!…
Teoretic pot sa ma plimb cat vreau, dar mai am si altele de facut si nu pot piede vremea. Mi-as dori sa merg cat ma tin cele 4,2 kilograme de hidrogen… adica circa 350 de kilometri…
Pe autostrada am posibilitatea sa apas pentru prima data pedala la fund. Acceleratia de la 0 la 100 de kilometri pe ora se realizeaza in 12 secunde, deci un timp modest. Cu toate acestea, cuplul de 320 Newton-metru disponibil instant iti da senzatia ca masina de doua tone se misca mult mai repede.
Pentru senzatia unica trebuie sa-i multumesc sistemului de functionare al acestei masini, care consta in combinarea oxigenului din aer cu hidrogenul din rezervor pentru a obtine electricitate. Curentul electric astfel obtinut alimeneteaza motorul electric de baza al masinii, care dezvolta pana la 126 de Cai Putere.
In caz de nevoie, cum ar fi depasirile, acesta este ajutat de un alt motor electric, mai mic, care scoate pana la 47 de Cai Putere si e responsabil si de recuperarea energiei la franare (ca un dinam). Tot ce iese pe conducta de esapament este apa.
Viteza maxima e de 160 de kilometri pe ora, dar n-apuc decat sa ajung pe la 140.
Ceea ce pare un turometru este de fapt un indicator pentru consumul de energie in kilowati, iar mai jos de punctul 0 iti arata cat de multa energie recuperezi la franare. E frumos sa vezi cum se joaca acel indicator in fata ta. Face experienta mai dinamica.
La fel de interesant este si CD-Player-ul Pioneer care iti arata cum functioneaza sistemele masinii.
Tot timpul m-am intrebat de ce e asa de scumpa si aparent imposibil de fabricat la scara larga o astfel de masina.
Tipul de la Opel imi marturiseste ca un kilogram de hidrogen costa opt euro. Ei il iau de la un institut chimic. Nu mi se pare chiar mult, avand in vedere ca poti merge circa 100 de kilometri cu acel kilogram.
Daca faci comparatia cu motorina sau benzina iti dai seama insa ca pretul este totusi un pic mai mare, la care se adauga si pretul ridicat al automobilului. Chiar si produse in scara larga, masinile pe hidrogen n-ar putea fi mai ieftine decat automobilele din showroom-urile vremurilor noastre.
Mai e un aspect… Hidrogenul nu e taxat ca restul combustibililor, deci pretul lui ar putea creste brusc daca Guvernul X ar decide sa-l accizeze.
Se mai adauga si problema statiilor de incarcare si a transportului. O cisterna cu benzina rasturnata pe marginea drumului e chiar inofensiva pe langa dezastrul pe care l-ar putea produce hidrogenul.
Oricum, daca masina pe hidrogen va deveni realitate peste ani, pot sa te asigur ca nu stirbeste cu nimic placerea condusului si chiar suna mai frumos. Eu abia o astept in showroom-uri!
0-100.ro este singura publicatie din Romania care a testat toate cele trei sisteme de propulsie ale viitorului:
- masina electrica cu generator – Chevrolet Volt
- masina 100% electrica – Tesla Roadster
- masina pe hidrogen – Opel Hydrogen4
1 comentariu
Felicitari autorului! E intr-adevar un privilegiu sa testezi o "masina a viitorului".
Mult succest in continuare!