Masinile 100% electrice aflate in productia de serie se pot numara pe degetele de la o mana, au preturi de peste 50.000 de euro si inca nu pot oferi o autonomie comparabila cu cea a unei masini conventionale. Cat timp va mai dura asta si de ce?
Aparent, toti marii constructori auto si-au dezvaluit „viziunea electrica” in ceea ce priveste masinile lor de maine: Audi e-tron, BMW Concept ActivE, Renault Fluence Z.E., Opel Ampera (sau Chevrolet Volt), Citroen C-Zero, smart fortwo electric si Nissan Leaf sunt cateva dintre masinile cu propulsie electrica pe care le vom putea gasi in showroom-uri in urmatorii ani.
Deci oferta va exista din plin, dar costurile se anunta ridicate. Si probabil asa vor ramane un timp… Mult timp!
Se pare ca acest lucru se intampla din cauza lipsei infrastructurii de reincarcare si a costurilor ridicate pentru baterii. S-a mai spus asta.
Mai aproape de adevar pare sa fie a doua varianta. Costul!
Cei mai optimisti constructori auto, cum este Renault, prevad un pret al masinilor lor electrice comparabil cu cel al unui automobil compact, diesel, bine echipat. Deci undeva pana in 20.000 de euro.
Dar costul este si va fi dictat de cerere…
Dupa cum am spus, oferta marcilor auto va fi mare, deci cererea de baterii va fi la fel de mare. Dar in conditiile in care producatorii de acumulatori pentru masini electrice exista mai mult pe hartie decat in realitate si tinand cont de faptul ca ei vor avea o capacitate de productie limitata, oferta variata si crescuta de masini incarcabile la priza va continua sa fie scumpa.
„Nu cererea pare sa fie problema producatorilor de acumulatori, ci capacitatea de a furniza”, a declarat directorul general executiv al furnizorului de baterii Ener1, Charles Gassenheimer, scrie Automotive News Europe (ANE).
Ener1 este una dintre companiile americane care chiar exista si produce, dar tinta este de a scoate de pe linia de fabricatie 120.000 de pachete de baterii pentru masini electrice, pana in 2015. Spre comparatie, piata auto americana absoarbe anual peste zece milioane de automobile, chiar si in cei mai slabi ani…
Se pare ca seful Ener1 a pus punctul pe i.
Magna, unul dintre cei mai importanti producatori de componente auto din lume, cauta un partener pentru a fabrica acumulatori, potrivit ANE.
In acelasi timp, NEC si Toshiba deja au pus bazele unor colaborari cu marci de renume mondial, dar fabricile de baterii nu pot aparea peste noapte. In plus, rezervele de materiale rare folosite la acesti acumulatori sunt si ele limitate.
Iata deci ca un tablou (totusi) incomplet al situatiei globale indica un singur lucru: Masina electrica nu va fi un lucru comun pe strazile noastre in urmatorii zece ani…
2 comentarii
"Masina electrica nu va fi un lucru comun pe strazile noastre in urmatorii zece ani…"
In Romania nu va fi nici in urmatorii 20 de ani. Pai astia n-au reusit sa construiasca decat vreo 42 de km de (micro)autostrada care si aia nu e finalizata inca. Ce ne-ar face sa credem ca vor fi in stare sa construiasca infrastructura necesara masinilor electrice? Dar daca sa zicem ca print-o minune ar reusi, fiti siguri ca in loc sa ne acorde prime ca vom cumpara masini cu emisii zero asa cum fac alte guverne, ne vor pune sa platim in plus pe motiv ca anumite componente ale bateriilor sunt foarte periculoase pt. mediu atunci cand sunt reciclate dupa N folosiri, sau cine stie ce motiv mai gasesc ei, ca doar marii smecheri ce au afaceri cu petrol nu-si permit sa piarda o parte din clienti, nu?!
masinile electrice nu sunt accesibile deoarece nu polueaza, nu necesita combustibili pe baza de explozie => curentul electric il poti obtine din mai multe surse… poti sa iti construiesti o chestie eoliana si nu mai depinzi de cei care detin puterea cu ajutorul petrolului, defectiunile pot aparea mai greu => consum mai mic de piese de schimb. Pe scurt nu se lasa la indemana oricui aceste tehnologii mai avansate si mai verzi deoarece marile puteri ar pierde o parte din puterea care o au asupra populatiei prin intermediul consumului de petrol si vanzarii de masini/piese si asa nu mai pot influenta la fel de mult piata.
Ce spun ei cu distributia de energie si toate balariile este o bazaconie… sursele de curent electric sunt mai dese decat benzinariile.