Decizia surprinzatoare a General Motors (GM) de a pastra Opel, desi negocia vanzarea producatorului auto german de sapte luni, a pus pe jar angajatii si a starnit tensiuni diplomatice in lume, inducand un sentiment de amaraciune, furie, neincredere si chiar tradare intre partile implicate.
Angajatii Opel sunt mahniti si spun ca atat credibilitatea, cat si increderea dintre ei si GM a fost puternic zguduita.
„Cum poate o companie insolventa sa decida sa nu vanda? Nu cred ca GM poate pastra Opel. Este vorba doar de un joc pentru a castiga timp”, a declarat pentru Reuters Anke Rezac, o muncitoare de 35 de ani, care lucreaza la Opel de 20 de ani.
Un alt angajat Opel a declarat pentru un post de radio german ca in birourile GM „stau cei mai mari mincinosi pe care i-a intalnit lumea”, omul fiind vadit suparat pe situatie.
„Daca eu as fi fost in locul GM, si eu as fi ales sa pastrez Opel. Dar toata povestea asta a lovit direct in increderea pe care o avem in partenerii americani. Este foarte important ca GM sa i-a masuri pentru a recladi increderea, pentru ca in caz contrar cei mai buni muncitori vor pleca”, a declarat Wolfgang Kruemmel, un muncitor Opel in varsta de 64 de ani, scrie Automotive News Europe.
Pe de alta parte, seful sindicatului muncitorilor Opel din Germania, Klaus Franz, a spus ca angajatii nu se vor resemna cu faptul ca GM „a santajat” guvernele europene si personalul si ca joi (5 noiembrie) vor avea loc proteste de strada in Europa.
Probleme diplomatice
Relatia diplomatica dintre partile implicate in negocieri este sifonata, deoarece cancelarul german Angela Merkel si seful sindicatului muncitorilor de la Opel, Klaus Franz, care au sustinut vanzarea Opel catre Magna si au facut eforturi in acest sens, au acum credibilitatea distrusa de razgandirea General Motors.
„Guvernul regreta decizia grupului General Motors de a restructura de unul singur Opel si de pastra marca in grup”, a spus, intr-o declaratie de presa, purtatorul de cuvant al executivului german, Ulrich Wilhelm.
Razgandirea GM este o lovitura puternica pentru Rusia, care a spus in repetate randuri ca vanzarea unei companii germane (Opel) de catre una americana (GM) unui partener rus (banca Sberbank, asociatul canadienilor de la Magna in tranzactie) reprezinta un semnal politico-economic pozitiv in relatia dintre SUA si Rusia.
Premierul Rusiei, Vladimir Putin, a sugerat ca lupta pentru preluarea Opel nu s-a incheiat, invocand legalitatea deciziei conducerii GM de a pastra constructorul german. Putin a spus ca activitatile de conducere a Opel nu mai apartineau GM si ca acestea erau delegate, astfel ca nu GM ar fi avut putere de decizie cand a hotarat sa pastreze Opel.
Purtatorul de cuvant al Executivului rus, Dmitry Peskov, a spus ca Sberbank si Magna vor face „o analiza legala” a situatiei, desi conducerea Magna a avut o reactie foarte pasnica.
„Vom continua sa sustinem Opel si GM in provocarile care urmeaza si vrem sa multumim tuturor partilor implicate in restructurarea Opel pentru eforturile lor sustinute si pentru dedicatia de care au dat dovada in ultimele luni”, a declarat directorul general executiv al Magna, Siegfried Wolf.
Indiferent de conducere, aceeasi soarta
Cine este sau cine va fi pana la urma proprietarul Opel conteaza mai putin, deoarece constructorul auto german va trece oricum printr-o restructurare.
Presa internationala scrie ca uzinele Bochum, Eisenach si chiar Kaiserslautern ar putea fi inchise de catre GM, insa nici planurile Magna nu erau mai favorabile pentru angajati.
Potrivit relatarilor din presa, restructurarea Opel sub Magna-Sberbank viza oricum inchiderea a trei fabrici si disponibilizarea a 11.000 de oameni (din cei 50.000 de oameni pe care ii are Opel, dintre care mai mult de jumatate in Germania). Singura diferenta era legata de nume, deoarece prin martie 2009 erau vizate pentru inchidere, potrivit presei, uzinele Bochum, Eisenach (ambele din Germania) si Anvers (in nordul Belgiei).
Opel ar economisi, prin inchiderea a trei fabrici, circa 950 de milioane de euro din cheltuielile cu personalul. O alternativa luata in calcul in martie era concedierea a doar 3.500 de angajati si reducerea salariilor pentru restul. Pana acum nu s-a intamplat nimic.
Faptul ca nu conteaza culoarea proprietarului este intarita si de declaratia unui inalt oficial GM, care a spus ca planul de restructurare pe care grupul american il are pentru Opel este similar cu cel al Magna.
Fiecare cu ce-l doare
„Sunt dornic sa vorbesc cat mai repede cu GM despre planurile lor de afaceri si despre cum vor afecta acestea fabricile si muncitorii britanici. Intotdeauna am spus ca daca va fi gasita solutia potrivita pe termen lung, atunci guvernul este dispus sa o sustina”, a spus secretarul britanic pentru afaceri, Peter Mandelson, ingrijorat de soarta Vauxhall.
Partea germana este preocupata de returnarea imprumuturilor acordate Opel.
„Vom lua inapoi banii contribuabililor”, a spus ministrul Economiei din Germania, Rainer Bruederle, care a calificat gestul GM ca „inacceptabil”.
GM mai are de returnat 900 de milioane de euro autoritatilor germane. Acestea au spus initial ca sunt dispuse sa acorde Opel imprumuturi totale de 1,5 miliarde de euro, insa producatorul auto a luat 1,1 miliarde, suma din care GM a returnat deja 200 de milioane de euro.
Chiar si in conditiile in care banii vor fi returnati, situatia va continua sa ramana delicata pentru ca GM nu poate duce singur povara restructurarii, motiv pentru care a si anuntat ca va conta pe sprijinul guvernelor pentru a securiza Opel pe termen lung.
De teama concedierilor, pe care atat guvernele, cat si GM le vrea cat mai mici, este posibil ca orgoliile sa mai dispara si am putea asista la o buna conlucrare intre GM si statele in care Opel are activitati.
Fiat, belgienii de la RHJ si chinezii de la BAIC dorm linistiti
Cele trei companii au intrat in cursa pentru preluarea Opel, dar au iesit prematur din competitie, poate spre binele lor.
In cursa pentru Opel a fost si fondul belgian de investitii RHJ, care era preferat de GM. Cu toate acestea, executivul german si sindicatele Opel isi doreau ca noul proprietar sa fie consortiul format de Magna si Sberbank, care a si ramas pe frontul de lupta pana la final.
Avand in vedere relatiile pe care oricum Fiat le are cu Opel la nivel de platforme (Fiat Grande Punto si Opel Corsa) si motorizari (aproape toate propulsoarele diesel de pe Opel sunt de provenienta Fiat), seful grupului Fiat, Sergio Marchionne a dus compania italiana in cursa pentru Opel, insa s-a retras pentru ca nu a vrut sa pluseze pentru a ramane in cursa pentru Opel.
Potrivit presei, si chinezii de la Beijing Automotive Industry Corporation (BAIC) au facut o oferta pentru Opel. BAIC ar fi oferit 660 milioane dolari pentru un numar de actiuni, care nu a fost precizat.
Gama Opel, mai buna decat oricand
Desi atentia tuturor a fost atintita asupra procesului de restructurare si critica nu a slabit nicio secunda partile implicate, Opel si-a vazut de treaba si a facut ceea ce era esential sa faca in vremuri de criza, adica sa vina cu produse noi si competitive.
Opel Insignia, model lansat la sfarsitul anului trecut, a castigat trofeul „Masina anului 2009” in Europa, iar noua generatie Astra este un produs la fel de bun, calificat de data asta in finala pentru „Masina anului 2010” in Europa.
Piata auto europeana nu s-a prabusit, desi estimarile initiale prevedeau un asemenea scenariu, iar vanzarile de masini Insignia vor totaliza circa 150.000 de unitati in acest an, cu 30.000 mai multe decat s-ar fi asteptat Opel.
Ce urmeaza? Vom vedea!