„Multi automobilisti germani, vad aceasta ramura nu numai ca un mijloc de transport al pasagerilor dar si ca un sport in sine. Acestia sunt oamenii care atunci cand vad corpul aerodinamic al unei masini si motorul bine asezat precum si vitezometrul care alearga spre 150km/h simt o nevoie covarsitoare a drumurilor largi, perfecte pentru condus, a trecatorilor alpine ce asteapta sa fie cucerite si a altor soferi atat de usor de depasit”, cu aceste cuvinte si-a anuntat BMW primul roadster, conceput in 1934.
Pentru a explica un pic mai pe larg aceasta frumoasa istorie acestui va vom descrie cum a inceput totul.
Punctul de plecare a fost Salonul Auto de la Berlin din mai 1934. Acolo a aparut pentru prima oara prototipul Sport Roadster-ului descris mai sus. Avea doua locuri in fata, protejate de un geam dreptunghiular specific a ceea ce numim acum masini de epoca.
Grila radiatorului era inclinata mult mai in spate decat la varianta standard, iar spatele masinii era si el arcuit pentru o aerodinamica cat mai buna.
Aceasta masina pe numele ei BMW 315 Sport Roadster avea 40 de Cai Putere. Ea atingea 125 km/h, o viteza formidabila la aceea vreme.
Eficienta in termeni de combustibil consumat era superioara unor masini mult mai incete de pe piata, asa incat germanii au ajuns sa indrageasca foarte repede roadster-ul BMW.
Prima victorie care a facut cunoscuta aceasta masina a fost titlul castigat in Raliul Alpin International din 1934. A urmat apoi cursa de la Nisa unde creatia BMW a reusit sa termine pe primul loc in clasa sa, dupa 2.867 kilometri parcursi fara nici un punct de penalizare acumulat.
Doar 230 de masini 315 au fost produse.
A urmat apogeul perioadei interbelice de la BMW, prin 328 Roadster.
In acele vremuri, ca si acum de altfel, una dintre cele mai bune metode de a demonstra fiabilitatea si anduranta unei masini erau cursele. Producatorii se luptau pentru a demonstra ca masinile produse de ei sunt cele mai bune, lucru care se traducea direct in masini de oras vandute multimilor de fani ai sportului cu motor si nu numai.
Problema cu care erau confruntati inginerii germani era cum sa maresca capacitatea motorului fara sa foloseasca un motor mai mare.
Solutia a venit odata cu modelul 328, care a ramas in istorie ca o masina de curse de succes si in acelasi timp o raritate cu doar 464 de unitati produse.
A urmat BMW 507, care a fost mai mult un simbol de eleganta si rafinament decat o masina de curse. La debutul sau, in 1955, modelul a lasat publicul si jurnalistii prezenti cu gura cascata. Acest model a avut doar 261 de fericiti posesori, unul dintre acestia, Hans Stuck, modificandu-l pe al sau pentru a concura in cursele vremii.
Au urmat ani grei pentru roadstere. In anii ’60 si ’70 ele au fost sever criticate in ceea ce priveste siguranta si confortul si a fost nevoie de 29 de ani pentru ca BMW sa mai scoata unul pe piata.
Este vorba de legendarul Z1, care beneficia de un motor de 2,5 litri capabil sa dezvolte 170 Cai Putere. Acceleratia de la 0 la 100km/h se facea in 8 secunde, iar viteza maxima a masinii era 225km/h. Toate astea in conditiile in care masina catarea doar 1.250kg, avand multe elemente fabricate din materiale plastice. Au fost produse 8.000 de unitati din acest model.
Urmatoarea masina din serie, BMW Z3, este ceva ce tuturor ne este mult mai familiar, vazand destule si in Romania. Modelul a intrat pe piata cu doua variante de motorizare, cea mai puternica avand 140 CP. Acceleratie de la 0 la 100 de kilometri pe ora se atingea in 9,5 secunde, iar viteza maxima era de 205km/h.
Mai aproape de zilele noastra a urmat BMW-ul Z8. Puterea dezvoltata de motorul sau era de nici mai mult nici mai putin de 400 CP.
Roadster-ul modern al BMW, modelul Z4 a fost prezentat pentru prima data la Salonul Auto de la Paris in anul 2002.
Asa se incheie 75 de ani de istorie roadster la BMW.