Trei companii – BigBrother, TSG și ETU – au pus umărul la crearea, respectiv implementarea unui sistem de monitorizare unic în benzinăriile din România. Tehnologia folosește camere video performante și intelingență artificială pentru a urmări întreg lanțul vânzării de carburant și de alte produse din magazinele benzinăriei. Astfel, greșelile sau furturile tind spre zero, iar clienții fideli pot fi recompensați.
Tehnologia BigBrother își are originile în Olanda, însă expansiunea companiei a ajuns și la noi în țară, în Cluj-Napoca.
Ceea ce a pornit inițial ca un birou mic de reprezentare a BigBrother pe piața locală a ajuns acum un HUB de dezvoltare în care specialiști din România lucrează cu cei din Olanda pentru a dezvolta și mai mult tehnologia BigBrother, a explicat, pentru 0-100.ro, Andreea de Graaf, șefa activităților BigBrother din țară.
Primele sisteme BigBrother din benzinării au fost instalate de TSG în două benzinării ETU. Ele sunt cunoscute mai ales celor care circulă pe DN 1, în secțiunea Ploiești – Câmpina.
Rolul TSG a fost de a instala fizic sistemele BigBrother și de a le integra cu sistemele existente deja în benzinărie, a explicat, pentru 0-100.ro, Adrian Bârle, responsabil de acest proiect din partea TSG România.
Astfel, camerele pot face mult mai mult decât să monitorizeze ce se întâmplă în magazin sau la pompe.
ETU au vrut să aibă această tehnologie în premieră în România, dat fiind pionieratul lanțului acesta de benzinării în mai multe domenii.
Au cea mai mare benzinărie din țară și au fost printre primii care au introdus stații de încărcare pentru mașini electrice.
BigBrother + TSG + ETU = AI
Tehnologia BigBrother instalată de TSG la ETU se bazează pe inteligență artificială (AI) pentru a duce mult mai departe ce pot face niște camere video.
Un scenariu este acesta: un client intră cu mașina în benzinărie, alimentează, ia de pe raft și un pachet de gumă de mestecat, plătește și pleacă.
Să zicem că la inventar va ieși pe plus sau pe minus stocul pentru acea gumă de mestecat.
Asta ne poate duce cu gândul la mai multe scenarii:
- Cineva (client sau angajat) a furat un pachet cu gumă.
- Casierul a uitat să scaneze pachetul cu gumă.
- Casierul a uitat să scaneze unul dintre produse
- Casierul a uitat să-i dea produsul scanat clientului.
Căutând în calculator după marca acelui pachet cu gumă, după codul de produs sau după valoarea lui, sistemul BigBrother poate identifica toate tranzacțiile în care a fost plătit acel pachet cu gumă și poate arăta doar secțiunea respectivă a înregistării, ceea ce face căutarea în arhiva video mult mai ușoară.
De asemenea, camerele pot monitoriza stocul de la raft. Concret, pot detecta momentul când un anumit produs a fost luat de pe raft. Toate acestea fără ca un operator uman să caute manual acel moment prin zeci de ore de înregistrări.
BigBrother cu White List sau Black List
Un alt scenariu de utilizare este în cazul clienților fideli, clienților agresivi sau al celor care nu plătesc.
Sistemul BigBrother instalat și operaționalizat de TSG în cele două benzinării ETU funcționează după cum urmează.
În momentul în care o mașină oprește la o pompă și o persoană ia pistolul de alimentare, camera face zoom pe numărul de înmatriculare al mașinii și-i face o poză.
Sunt stocate atât numărul mașinii, cât și botul mașinii cu totul, pentru recunoașterea mărcii și a modelului. Inclusiv culoarea mașinii este memorată.
Apoi sistemul asociază toată activitatea relevantă pe acel număr de înmatriculare.
La o căutare în baza de date după un număr precum B 127 TSG vor fi afișate toate evenimentele asociate. Este vorba despre operațiuni și tranzacții sau evenimente speciale.
Dacă acest client este unul fidel, operatorul de la stație poate introduce numărul de înmatriculare în baza de date într-un White List.
Pe baza unor criterii, acel client poate primi ceva, ca fidelizare. Spre exemplu, la fiecare a treia a alimentare primește o cafea și o apă din partea casei. Criteriile și stimulentele pentru clienții fideli pot fi alese și personalizate de către fiecare benzinărie.
Pe de altă parte, dacă B 127 TSG este un client introdus anterior pe Black List, operatorul de la casă primește o alertă pe ecran.
Astfel, tot personalul stației poate deveni mai alert decât de obicei. Poate este un client care alimentează și fuge. Sau un client scandalagiu. Sau unul care, din neatenție, stângăcie sau rea-voință a deteriorat în trecut bunuri din benzinărie. Personalul va fi alertat.
Uz intern
Tehnologia poate fi utilizată și intern, pentru formarea personalului. Pot fi stocate anumite situații speciale și prezentate angajaților la cursuri de formare.
De asemenea, sistemul permite detectarea mișcării ori a lipsei de mișcare și poate genera alerte. Spre exemplu, poate genera o alertă dacă există mișcare într-o anumită zonă din parcarea benzinăriei. Sau poate genera o alertă către supervizori dacă lipsește mișcarea (spre exemplu, angajatul doarme în timpul programului de lucru).
Alimentare simplă
O altă funcție a tehnologiei BigBrother instalată de TSG la ETU, incă inactivă, dar folosită pe piețele vestice, ține de alimentare.
Pe baza numărului de înmatriculare, un utilizator poate alimenta și să plece, urmând ca factura să fie trimisă automat firmei. Sau banii pot fi retrași automat din contul personal după alimentare.
Practic, sistemul BigBrother poate lucra cu sistemele de plată bancare pentru a simplifica procesul de alimentare și plată.