Câteva curiozități despre anvelope și tendințe din lumea lor vastă ne indică faptul că, odată cu automobilele, și anvelopele se schimbă fundamental și rapid. Clienții de azi pun mai mult accent pe durabilitate, eficiență și confort, iar aceste elemente șlefuiesc modul în care sunt prezentate anvelopele din punct de vedere comercial.
Tendințe
O primă tendință, tot mai evidentă, ține de faptul că anvelopele all-season câștigă tot mai mult teren, pe măsură ce branduri mari, precum Michelin, Continental și Nokian, încep să le promoveze tot mai mult. De asemenea, încălzirea globală a climei face ca achiziția unor anvelope dedicate de iarnă să fie tot mai puțin necesară.
O altă tendință importantă ține de creșterea diametrului anvelopelor. Motivele? O anvelopă cu diametru mai mare asigură un confort mai bun și poate suporta un cuplu motor mai mare. Odată cu creșterea importanței mașinilor electrice, conceptul „tall and narrow” devine tot mai răspândit. El se referă la diametrul mare și calea de rulare îngustă.
Deloc de neglijat este și tendința creșterii eficienței anvelopelor, prin compoziții noi ale cauciucului și printr-un design optimizat al căii de rulare. Pentru mașinile electrice fiecare kilometru parcurs în plus cu un plin de baterie contează foarte mult, astfel că marii producători de anvelope au început să se uite tot mai atent la eficiența produselor care ies din fabricile lor.
Continental AllSeasonContact (foto – Continental)
Curiozități
În funcție de indicele de viteză, o anvelopă este sigură de folosit între 40 km/h (indice A) și peste 300 km/h (indice Z).
Iată lista cu indici de viteză ai anvelopelor:
- A — până la 40 km/h
- B — până la 50 km/h
- C — până la 60 km/h
- D — până la 65 km/h
- E — până la 70 km/h
- F — până la 80 km/h
- G — până la 90 km/h
- J — până la 100 km/h
- K — până la 110 km/h
- L — până la 120 km/h
- M — până la 130 km/h
- N — până la 140 km/h
- P — până la 150 km/h
- Q — până la 160 km/h
- R — până la 170 km/h
- S — până la 180 km/h
- T — până la 190 km/h
- U — până la 200 km/h
- H — până la 210 km/h
- V — până la 240 km/h
- W — până la 270 km/h
- Y — până la 300 km/h
- VR — peste 210 km/h
- ZR — peste 240 km/h
- (W) — peste 270 km/h
- Z — peste 300 km/h
O altă inscripție importantă este cea legată de sezon. Marca M+S indică faptul că acea anvelopă poată fi folosită iarna (vine de la Mud/Noroi + Snow/Zăpadă). Aici există o nuanță sau capcană. Unele anvelope comercializate ca all-season pot avea marca M+S, altele nu. Ceea ce înseamnă că nu toate anvelopele all-seaon pot fi folosite și iarna. Totodată, anvelopele all-season M+S pot fi folosite și vara fără probleme, în timp ce anvelopele de iarnă M+S nu pot fi folosite vara. Legislația din România nu interzice folosirea anvelopelor de iarnă M+S în afara sezonului de iarnă, însă recomandările pentru siguranță și conservare a pneurilor indică folosirea anvelopelor de iarnă M+S doar iarna. Altfel se pot uza prematur și nici nu pot conferi siguranță la frânare și virare.
DOT
Indicele de vechime al anvelopei (DOT) este foarte ușor de citit și înțeles, fiind format din patru cifre, din care primele două indică săptăma fabricației, iar ultimele două indică anul fabricației.
Spre exemplu, o anvelopă care are înscris pe flanc 1121 a fost fabricată în săptămâna 11 din 2021.
Adesea acest cod (DOT) din patru cifre este însoțit de seria anvelopei, putând arăta așa: CKM1121. Prezența seriei anvelopei lângă DOT face mai dificilă identificarea datei fabricației deoare clienții sunt obișnuiți să găsească o inscripție de tipul DOT1121 sau 1121 pur și simplu.
Nokian Hakkapeliitta R5 EV (foto – Nokian)
În funcție de producător și de compoziție, viața considerată sigură a unei anvelope este de la 5 până la 10 ani din momentul fabricației. Astfel, chiar și anvelopele care au fost fabricate în urmă cu 2-3 ani înainte de momentul achiziției pot fi considerate „noi” și utilizate în siguranță. Totul cu condiția să fi fost depozitate corect între momentul fabricației și livrarea către clientul final.
Nu SH!
Când vine vorba despre curiozități despre anvelope și tendințe, unule lucruri nu se demodează niciodată:
Anvelopele second hand sunt de evitat fiindcă au DOT vechi și sunt deja uzate, chiar dacă nu complet. Astfel, primul utilizator a folosit anvelopa când era în cea mai bună stare, iar al doilea utilizator folosește anvelopa pe final de viață, când performanțele și siguranța sunt semnificativ dimininuate.
Din acest motiv sunt de preferat anvelopele noi, de buget, decât unele vechi, dar premium. Anvelopa reprezintă un consumabil al mașinii și recomandarea generală este că produsele noi sunt cele mai bune, tot așa cum și plăcuțele de frână sau curelele de accesorii sau distribuție ar fi de preferat să fie noi. Altfel pot face mai mult rău decât bine, în scurt după montaj, iar economia de bani să fie doar aparentă, nu reală.
Nokian Hakkapeliitta R5 EV 19 (foto – Nokian)
SURSE: autopieseonline24.ro & ralsianvelope.ro