Acasa Piata Auto Piața auto din România în lunile Martie ale ultimilor 10 ani. Cât de jos ne-a tras COVID-19

Piața auto din România în lunile Martie ale ultimilor 10 ani. Cât de jos ne-a tras COVID-19

de Adrian Mitrea

Industria auto este puternic lovită de COVID-19: multe fabrici sunt închise temporar, iar clienții au intrat într-o oarecare stare de așteptare. Efectele s-au simțit imediat, încă din luna Martie 2020. Dar cât de puternic a lovit, oare, COVID-19? A fost Martie o lună chiar atât de proastă pentru piața auto? Răspunsul scurt este „nu”. Doar că în curând vom avea datele pentru Aprilie și abia acolo se va vedea adevărata dramă.

În Martie 2020 s-au înmatriculat 6.654 automobile noi în România, cu 32,2% mai puține decât în luna Martie din 2019. Doar o parte din această scădere poate fi pusă pe seama noului coronavirus. Piața ar fi scăzut oricum, doar că nu atât de mult, după cum reiese din datele ACEA.

Înmatriculări în jurul valorii de 6.500 unități s-au mai înregistrat și în alte luni Martie ale ultimilor zece ani, în țara noastră. Spre exemplu în 2016. Pe de altă parte, au fost și multe luni Martie chiar mai proaste (în 2011, 2012, 2013, 2014, 2015) pentru piața auto locală, dar și unele mai bune (în 2010, 2017, 2018, 2019) – după cum se poate vedea și în grafic.

Per total România n-a fost încă puternic lovită pe segmentul autoturismelor noi. Chiar și scăderea de 32,2% din Martie 2020 vs. Martie 2019, în România, este mai mică față de scăderea înregistrată la nivelul UE (-55,1%) sau față de situațiile punctuale dezastruoase din Italia (-85,4%), Franța (-72,2%) sau Austria (-66,7).

Frână sau creștere în 2020?

Este clar pentru toată lumea că lunile Aprilie și Mai din 2020 vor fi pe minus în ceea ce privește vânzările de mașini noi, atât în România, cât și în UE. Dar trei luni proaste consecutive (Martie, Aprilie, Mai) pot duce oare vânzările de automobile noi într-o criză severă pentru tot anul acesta? Semnalele sunt amestecate.

Pe de-o parte se simte o reticență a clienților în a-și cheltui banii pe un automobil nou, dată fiind tot mai iminenta criză economică. Această reticență este încă necuantificată ori măsurată precis. Totodată, industria auto se chinuie să aducă mașinile pe combustie internă la normele legale de emisii impuse de legislația europeană și nu numai. De aici termene de livrare întârziate, motorizări care apar și dispar din ofertă, cazuri ici și colo de mașini „cu specificații vechi” rămase în vreun stoc, etc…

Pe de altă parte, cerința de mobilitate individuală are mari șanse să decoleze, date fiind temerile de infectare comunitară cu COVID-19. Din perspectiva contactării unor boli comunitare, mașina personală a fost mereu o soluție mai sigură față de orice mijloc de transport în comun. De asemenea, scăderea abruptă a prețului petrolului se va vedea în curând și în prețurile carburanților, iar carburantul mai ieftin i-ar putea stimula pe unii să-și cumpere o mașină.


Citește și…

Lasa un comentariu