De cand cu eliminarea timbrului de mediu s-a implinit visul oricarui roman: acces la masini ieftine din Europa de Vest, fara taxe si constrangeri. Atat de multe masini vechi cu numere rosii n-am vazut niciodata. Unele par in stare foarte buna si sunt relativ noi, altele par ca luate de la groapa de gunoi si te intrebi cum de mai pot circula. Bun, dar de ce ne cumparam asa multe masini la mana a doua din Vest?
O explicatie stiintifica ar fi imposibil de gasit. Desigur, exista datele de la DRPCIV prin care monitorizam lunar, la trimestru, semestru sau anual evolutia pietei auto in ansamblu, de la masini noi, automobile la mana a doua aduse din alte tari, pana la schimbarile de proprietari pentru masinile deja existente in parcul auto al Romaniei.
Acestea sunt cifrele si faptele. In acest articol incerc sa explic si ce se intampla dincolo de cifre. Un fel de dat cu parerea cu argumente.
- Suntem saraci. Romanii si bulgarii sunt cei mai saraci europeni, statistic vorbind, astfel ca nu e de mirare ca nu ne permitem masini noi. Pentru ca sunt noi sunt, implicit, si scumpe pentru buzunarul nostru. Asa ca o masina la mana a doua este o considerata de cei mai multi dintre noi o solutie alternativa la orice forme de transport am incercat pana la autombilul second hand mult visat: caruta, bicicleta, scuter, tren, microbuz, autobuz si chiar mersul pe jos. Desigur ca noi, romanii, suntem polarizati destul de tare, astfel ca exista si vanzari de masini noi, si vanzari de masini rulate. Fiindca suntem mai degraba saraci decat bogati, atuci cumparam mai degraba masini vechi decat noi. Logic, nu?
- Parcul auto din Romania e prea mic. Exista tranzactii si cu masini care sunt deja inmatriculate in Romania. Deci exista romani care cumpara masini la mana a doua care au avut prima lor inmatriculare in Romania (ca masini noi), nu le cauta prin tari straine. Dar, se pare, numarul de masini din parcul auto national este in continuare prea mic pentru a satisface cererea, astfel ca avem nevoie si de importuri. E ca la gaze sau electricitate. Exista si in Romania, dar nu suficient pentru cata cerere exista la un moment-dat.
- Configuratiile strainilor sunt mai atragatoare. Masinile la mana a doua care au fost candva masini noi in Romania sunt adesea prost echipate. De cele mai multe ori au fost candva niste masini noi cat mai ieftine cu putinta: n-au geamuri electrice; n-au aer conditionat deloc sau, daca au, cel mai probabil este vorba despre climatizare cu reglare manuala; n-au oglinzi electrice si incalzite; n-au tapiterie colorata; n-au vopsea metalizata; n-au jante din aliaj. In acest sens si-a pus amprenta si Programul Rabla, ani la randul, care a concentrat piata de masini noi din anii trecuti (si inca o face) in zona de 10.000 euro, motiv pentru care orice producator auto sau dealer s-a straduit sa ofere 2-3 modele in aceasta zona de pret. Candva masini noi, cu garantie, aceste autoturisme au ajuns acum uzate, alergate pe drumurile romanesti si intretinute discutabil. Evident ca in ochii unui cumparator de masina la mana a doua vor fi total neatractive, fiind prost echipate si utilizate in Romania.
- Romanii habar n-au sa intretina o masina. Parca-l si vezi. Domn de varsta mijlocie sau pensionar, iarna curata zapada cu matura de pe masina, iar vara o spala cu o carpa inmuiata intr-o galeata care a avut candva vopsea lavabila in ea. Masina vede o curatare la spalatorie rar spre deloc, franele se blocheaza de la atatea depuneri neindepartate niciodata cu un spalator cu presiune, iar in pasajele rotilor sta un strat variabil de pamant vechi de ani de zile, reimprospatat odata cu fiecare vizita la tara. Desigur ca nu toti suntem asa, insa un pic din acest spirit traieste in fiecare dintre noi. Am patat scaunul cu ceva? N-are nimic, iese cu burete si putin detergent. Ori la servicii profesioniste de curatare cu abur sau cu aspiratoare cu injectie-extractie apelam foarte rar ori niciodata. Nu e de mirare ca cei mai buni clienti ai pietei de detailing sunt, de fapt, samsarii. Macar ei au inteles cum trebuie sa fie o masina, din punct de vedere cosmetic, pentru a fi atragatoare si, pana la urma, normala din punct de vedere estetic. Ca umbla ei pe unde nu trebuie, cum ar fi pe la kilometraj si pe la airbag-uri, asta nu e neaparat vina lor, ci a celor care cumpara de la ei si cred ca pot exista chilipiruri. Ori in auto nu exista chilipiruri. Unul o vinde de proasta, altul o cumpara de buna.
- Drumurile sunt mai bune in Vest. Cu siguranta este o afirmatie adevarata. Asa e in Germania, Olanda, Belgia, Franta. Insa drumurile mai bune nu inseamna totul. In definitiv, cand cumperi o masina veche de 5-7 ani din Romania sau adusa din Germania… ii faci o verificare temeinica intr-un service sau la un mecanic/inspector dispus sa o verifice. Ori starea ei de la momentul vanzarii este cea care conteaza cel mai mult. Devine mai putin relevant din ce tara vine masina. Ideea cu drumurile mai bune din Vest tine mai mult de modul general in care sunt ingrijite masinile pe durata vietii lor (vezi punctele anterioare), nu neaparat de starea drumurilor.
72 comentarii
De ce cumparam? Cate putin din toate motivele enumerate in articol si in plus a cumpara masina noua nu e mai niciodata un lucru intelept dpdv financiar. Alte motive:
-de indata ce ai iesit din curtea dealer-ului masina pierde 30% din valoarea ei;
-presiunea de a adauga fel de fel garantii (garantie extinsa, garantie cauciucuri, antifonare, etc) fara mare valoare, dar scumpe este mare si nu toata lume e in stare sa reziste acestei presiuni.
-de cele mai multe ori masina cu optiunile si culoarea pe care o vrei nu e in stoc si trebuie sa astepti (se poate sa astepti si trei luni de zile);
-reviziile periodice care pe langa schimbarea uleiului sunt in cele mai multe cazuri vizuale sunt obligatorii si costa (foarte) mult;
-o masina se devalorizeaza masiv in primii 4-5 ani cu pana la 50%;
-daca masina e model nou ai sanse de 99.99% sa ai parte de defecte inerente primului an de fabricatie.
-durata de viata a unei masini a crescut considerabil si nu mai suntem pe vremea Daciei 1300 cu aripi ruginite dupa 5 ani, planetare care troncaneau dupa un an, etc.
numai bine
Si aici intalnesc aceeasi logica ce ma face sa rad:
„-de indata ce ai iesit din curtea dealer-ului masina pierde 30% din valoarea ei;
-o masina se devalorizeaza masiv in primii 4-5 ani cu pana la 50%;”
Ai de gand sa vinzi masina imediat ce ai iesit pe poarta dealer-ului sau in primii 5 ani ? Daca „da” atunci fie esti plin de bani fie ai o problema la mansarda. Daca „nu” atunci nu vad care este problema.
A cumpara o masina noua este mai intodeauna un lucru intelept dpdv financiar. O spun asta din postura de posesor de masina SH.
si eu zic ca e mai intepelpt sa iei una noua din Romania. Eu asa am facut, si pot sa spun ca minimum 4 ani la Renault si 6 ani la Skoda nu am bagat bani in reparatii, (doar consumabile, RCA, casco si benzina). Mi-am vandut Renault-ul in stare impecabila, dar in sine mea mi-a fost mila de cumparator, pentru ca stiam ca reparam una si cadeau doua. La fel este si cu maisinile la mana a doua din vest: repari una, mergi un timp, si apoi cad doua.
eu am avut si am masini pe care mi le-am adus personal din germania, si care timp de 6-7 ani n-am bagat in ele decat filtre si ulei 🙂
ultimul caz e golful sotiei.. masina din 2004, luata in 2009 cu 88.000km, abea acum la 140.000 i-am schimbat distributia, in rest filtre si ulei
nu contest, insa personal cunosc o gramada de persoane care si-au adus masini la mana a doua, si au luat mari tepe (chiar si masini cu dauna totala, reparate si vandute de bune la export).
La Skoda Octavia, in 7 ani, am schimbat doar pompa de apa…ma cam indoiesc ca, daca o luam la mana a doua din Germania, ma tinea atat.
Sotia este cetatean de categoria 4, de ii dai masina de 16 ani acum ? Probabil ca tu ai masina noua….nu e frumos si nici safe, bine.
„A cumpara o masina noua este mai intodeauna un lucru intelept dpdv financiar”
varza de bruxelles 😀 cel mai prost lucru este sa cumperi masini noi DECAT daca acestea produc bani, adica taxi, transport marfa, persoane.. etc
masina noua ca sa te plimbi tu si sa stai in trafic sa ti`o zgaraie toti, sa ti se strice de la atata uzura.. este cea mai proasta afacere pe care o poate face cineva
depinde ce disconturi ti se ofera….daca prinzi o oferta mare si nu pui multe dotari pe masina, poti lua masina noua mai ieftina decat una second hand,veche de 2-3 ani. Totul e sa nu te grabesti si sa astepti ofertele (Black friday, zilele Ford, un targ auto…)
Insa, intr-adevar, daca cauti una veche de 5 ani, clar o iei mai ieftin.
Daca cauti o masina doar pentru uz practic si nimic mai mult, cel mai indicat ar fi sa-ti achizitionezi o masina noua dar mai ieftina. cu masina noua nu iti iei nici o teapa si nu cum sa bagi bani in reparati in ani de garantie. Dar o alternativa ok este si o masina sh cu o vechime mica (3-5 ani). intradevar, mergi la risc.
Daca cauti o masina pentru confort sporit, eficienta si fiabilitate trebuie neaparat sa mergi pe o masina noua. O sa ai mari probleme la o masina de lux (sau mai scumpa decat media de preturi) sh, unde piesele sunt extrem de scumpe. si risti sa ramai cu ea in parcare.
vezi tu, lumea se complace in starea de ignoranta si gandeste in general superficial. Se stie ca o masina la mana a doua de exemplu polueaza mai putin. – ma explic mai joc. Dar lumea nu vrea sa stie de astea, lor li se spune ca astea vechi, avand o norma de poluare mai mica, emana mai multe „noxe” decat una noua. Ce ignora e ca:
– diferentele dintre o norma de poluare si alta nu sunt asa de mari.
– productia fiecarei masinie e tot ata de poluanta cat toata durata ei de viata (google it!).
E firesc sa reflosesti/reciclezi decat sa faci altele noi. Dar producatorii de automobile nu au nici un interes sa se intamle lucrul asta, nu?
Vorbesc aici de masini SH care sunt apte dpdv mechanic sa circule, alea care trec un ITP pe bune.
„Ai de gand sa vinzi masina imediat ce ai iesit pe poarta dealer-ului sau in primii 5 ani ? ”
Important nu e ce ai tu de gand, ci ceea ce-ti rezerva viata. Gandeste-te:
-cata lume dupa 2008-09 cu masini noi si apartamente de abia cumparate a mai avut veniturile de inainte de criza? Ti-ai pierdut jobul bun si ca sa gasesti altul dureaza. In schimb ratele raman cu tine.
-de abia ti-ai luat masina si gasesti un seviciu mai bun unde nu ai nevoie de masina sau ai masina de la firma, sau te transferi in strainatate cu perspective de a sta cativa ani;
-esti diagnosticat cu nu stiu ce boala si nu mai ai voie sa conduci. Prin alte parti medicul e obligat sa anunte autoritatea ce guverneaza permisele de conducere si permisul tau e suspendat automat.
-de abia ai cumparat masina visurilor tale sau nu ai masina si nici nu-ti trebuie si castigi o masina noua si incerci sa o vinzi.
-ai cumparat o masina scumpa si constati ca nu-ti permiti intretinerea ei, sau situatia familiara se schimba, sau efectiv iti dai seama ca nu-ti mai place masina si ca ai gresit.
Toate situatiile de mai sus plus inca o gramada par ipotetice, dar se pot intampla si se intampla in fiecare zi.
Atunci cand cand cumperi o masina noua sau la mana a doua important e sa-ti faci temele. Fiecare marca are modele mai reusite, mai putin reusite sau dezastre. La multe modele conteaza si anul fabricatiei, unii dintre ani fiind cu (multe) probleme (costisitoare). Daca esti fan neconditionat BMW, Mercedes, VW si in general a tot ce e german iti inteleg frustarea.
Pentru nenorocirile ce ti se pot intampla nu pot sa zic decat atat: – shit happens. N-ai cum sa le prevezi insa…
„Atunci cand cand cumperi o masina noua sau la mana a doua important e sa-ti faci temele.” – total de acord. Regretele ulterioare sunt tardive.
Referitor la „fan neconditionat” deocamdata nu sunt ( al niciunei marci ). Bugetul nu-mi permite :)))
De fapt pierde doar vreo 10% (in mod normal). Dar si eu sunt mare fan masini putin rulate, sunt la a 4-a masina, toate SH. 25.000km i-a avut masina cea mai rulata si 2800km masina cel mai putin rulata. In toate situatiile, preturile platite au fost mult sub valoarea de nou. Actuala masina a avut 22.000km rulati si 18 luni, la un pret de 23k eur fata de 33k eur pretul de nou. Toate luate din RO.
de curios te intreb: ai facut o verificare temeinica a acestor masini, sa vezi ce probleme au?
Singurul caz de masina putin rulata fara probleme pe care il stiu este al unui vicepresedinte de banca, care si-a dat la buy back un audiA5 cu 23000 euro (avea 3 ani si sub 30000km, toti facuti in Buc).
In rest stiu oameni care si-au luat masini putin rulate, in garantie, si apoi au constatat ca erau lovite si reparate pe toate partile. Un prieten si-a luat un Passat B7 de la Weltauto, vechi de 2 ani in momentul achizitiei. A avut un mic incident in trafic, am fost la tinichigerie, si cu aceasta ocazie am aflat ca masina fusese lovita si reparata pe toate partile. Plus ca i-au refuzat schimbul oglinzii pe garantie, pe motiv ca oglinda originala fusese schimbata cu una aftermarket.
Or fi si masini second bune, dar eu unul nu sunt dispus sa imi asum riscul.
Da…stiam istoricul lor. Una dintre ele a avut probleme ulterior, o luasem de la o banca ce isi schimba flota. A fost ghinion…am ales una la intamplare din cateva zeci. Restul n-au avut probleme.
„-de indata ce ai iesit din curtea dealer-ului masina pierde 30% din valoarea ei;
-o masina se devalorizeaza masiv in primii 4-5 ani cu pana la 50%;” -> LOOOOOOOL
Adica cumpar masina de noua cu discount de 30% (lucru normal in vest) si imediat ce o scot de la dealer mai pierd inca 30% ? LOOOOOOOOL
Nu mai cumparati masini NOI de la dealerii din Romania. Mergeti in Austria/Germania si acolo aveti preturi si servicii mult mai bune. Nimeni nu plateste in vest pretul de lista. Ala e pentru fraieri.
Depinde de producator. La BMW si Ford, de exemplu, obtii imediat discount in RO. La grupul VW…mai deloc. La Mazda…la ce marja au dealerii, si sa vrea si n-ar avea de unde sa-ti dea discount.
nu te cred.
In primul rand in vest masinile sunt considerabil mai scumpe decat in Romania; degeaba ai discount mare, daca pretul la ei e si mai mare…in al doilea rand discount de 30% am auzit doar la Opel Insignia (varianta precedenta) si la unele modele de Mercedes, Nu au nici nemtii reduceri asa mari, incat sa ajunga la 30%….
Apoi discount se da si la noi, mai mare la Mercedes, BMW, Ford, Hyundai, mai mic la Mazda, Skoda si Volkswagen.
Problema ta ca nu ma crezi, poti crede la biserica, nu imi pasa. Eu de acolo cumpar si asa cumpar. Dar hai ca iti deschid si tie ochii: http://apl.de/ Hint: Scot de obicei discount-uri mai mari decat pe site.
Nimeni din vest nu cumpara masina, toti si le iau cu leasing cu DAE de 1.2%.Cum suna 500 EUR/luna rata la un A6 nou nout???
In Romania nu iei asa ceva nici in vis.
Cand o sa trecem la euro si dispare acel jeg denumit RoBOR, o sa isi ia toti masini bune.
Pana atunci, votati Dragnea, numai bine o sa va mearga.
bati campii.
Am fost in Germania (Frankfurt) in parcul de masini second hand de la Audi, si am vazut audi A6 la mana a doua…nu era una sub 35000 euro…Hai sa o luam pe cea mai ieftina, si sa inchipuim un leasing de 5 ani (adica 60 luni) ptr un A6 second hand; 35 000:60=583.33 euro/luna ptr principal. Apoi se adauga pretul casco, care este imens de mare in Germania, si tot ajungi la peste 783 euro/luna. Se mai pune si dobanda, si comisionul de administrare al firmei de leasing…
Mie mi se pare scump 800 euro/luna ptr un Audi a6 la mana a doua…
Nu e ROBOR motivul pentru care aia isi iau A6 ieftin si noi nu. Nu mai zic ca la 500 euro pe luna e leasing operational, adica la final predai masina. La noi a prins asta doar la companiile mari care isi reinoiesc constant flotele.
Confirm! Dar nu e pentru romanashi :)))))
Ma intreb de ce nimeni, (nu in spatiul public/presa), nu se intreaba cine ar cumpara aceste masini, cele care azi ajung in Romania? Raspunsul evident, (respectiv descrierea a ceea ce se intampla in realitate), este ca ele nu raman nevandute. In Germania, sau Franta, sau Anglia, piata masinilor second hand este uriasa. Desigur, cand apare un cumparator suplimentar, masina se vinde mai repede, sau pretul tine mai bine. Asta e tot. Dar este GRESIT sa refuzi, in special intr-o tara cu putere de cumparare mai mica, accesul oamenilor la masini ieftine, respectiv second handuri mai vechi, prin bariere comerciale, mascate sau nu. Producatorii de masini stiu, la randul lor, ca nu pot vinde o masina noua decat atunci cand clientul o poate vinde pe cea veche, daca asta doreste. Poate ca Dacia Romania poate profita temporar de o bariera comerciala, insa pe termen lung este o iluzie. Va vinde la fel de mult/sau putin, doar ca vanzarile se vor repartiza diferit. Iar resursele consumate pentru producerea de mai multe masini noi pot avea un impact de mediu poate mai mare decat mentinerea mai multa vreme in circulatie a masinilor mai vechi. Adevarul este ca nu stim, ci cumparam ceea ce ni se vinde prin media.
am fost si eu in Germania dupa masini, am avut ruda in familie care cu asta s-a ocupat. Si am tras niste conlcuzii:
-1)masinile noi sunt mai scumpe in Germania decat in Romania (dar au si dotari mai multe)
-2)masinile second hand si cu kilometrii putini sunt mai scumpe decat in Romania (spre ex eu mi-as vinde masina mai scump in Germania pe mobile.de decat in Romania pe autovit.ro)
-3)masinile rulate, uzate, in stare nu prea buna, sunt mai ieftine decat echivalentul din Romania
Ei bine, romanasii pe acestea le cumpara..(cele de la pct 3).
Asta e marea problema, ca se aduc masini vechi, uzate, hartanite, cu multi kilometri si poluante…
1) compari mere cu pere
2) da, doar ca in Germania ai sansa ca acei KM sa fie reali mult mai mare ca la noi, plus ca mai e si vorba daca a avut sau nu accidente.
3) pe alea le cumpara samsarii, le dau km inapoi, mai cosmetizeaza urme de accident. De aia sunt mai ieftine decat in Germania.
Pentru ca se poate. Legal.
stai ca se va introduce impozitul anual pe gradul de poluare, acum sa ii vad pe cei cu cazane..
Dar daca intra asa multe rable in Romania, oare de ce nu verifica nimeni ce se intampla la RAR/ITP?Imi vine greu sa cred ca daca se prezinta un cetatean roman cu o rabla fara frane, directie, care scoate fum la RAR, acestia il pot lasa sa ‘treaca’, fara o spaga mica!
in primul rand, salariul mediu in Romania este de 3,3 ori mai mic decat salariul mediu calculat pt. cele 28 de tari UE. Deci e normal ca un roman sa isi tina o masina de 3,3 x mai mult decat o foloseste un occidental, ca nu ne dau banii afar din casa. Asta e, daca suntem mai saraci, nu putem cumpara lucruri scumpe.
Si eu mi-am luat masina la mana a doua din Germania, am fost personal acolo si sunt f. multumit, de 4 ani nu am avut nicio problema. Nu mi-as fi petrmis decat cu greu o masina noua si nici nu as fi prapadit banii pe asa ceva. Cum spunea mai sus cineva, o masina noua se devalorizeaza imediat, daca vrei sa o vinci dupa doua luni, sa zicem, cu siguranta pierzi 20% din valoarea ei, macar. Daca o iei in rate, te sparg dobanzile, faptul ca esti obligat sa iti faci CASCO, faptul ca trebuie sa faci reviziile obligatorii, pt. a se pastra garantia la service-uri unde un l de ulei costa de 3 ori mai mult decat acelasi litru, aceeasi marca de la alte serviceuri etc etc. Deci masina aia te va costa enorm, mulgandu-te d ebani bancile, asigurarile, service-urile, e un mecanism f bine pus la punct.
Dar mai e altceva; multitudinea relativa de masini sh cumparate in ultimele luni nu e decat rezultatul faptului ca din 1993, sub o forma sau alta, importul d emasini sh a fost strangulat in Romania cu diferite taxe vamale/de mediu/de timbu etc.
Daca nu era asa, demult romanii renuntau la Daciile vechi, Oltcit, Trabanturi etc si isi luau masini mai noi. Doar un nostalgic si-ar fi pastrat o Dacie veche, de exemplu, restul si-ar fi luat macar masina euro 2, 3 etc care ar fi poluat mai putin si e mai fiabila.
Dupa un timp, inca un an, probabil, lucrurile se vor regla, daca nu va mai fi o alta taxa sau timbru, oamenii isi vor fi terminat de luat masini sh, vor renunta la cele aprox. 1 mil. de masini non-euro si gata, importurile de masini la mana a doua vor fi mai mici. Ce e asa de mirare ca sunt multe masini cu numere rosii, daca de 24 de ani romanii trebuaiu sa plateasca diferite taxe. tin minte ca Vacaroiu zicea ca pe vremea cand era prim-ministru, Stroe, fostul director de la Dacia „se milogea in genunchi sa bage taxa vamala, ca nu se mai vindeau Daciile”.
Suntem cetateni d ecategoria nu a doua, a treia a UE d.p.d.v. al veniturilor, asa ca nu putem avea cu un salariu mediu net lunar de 500 de euro pretentia sa cumparam masini noi, avem si alte cheltuieli, sa platim chirii, sa ducem copii la scoala, sa ne ingrijim de sanatate, sa mai facem si un concediu etc. putini sunt cei care sunt asa de fudului incat isi permit masini noi. Si daca as avea bani multi, tot n-as lua masina noua, as gasi altceva de facut cu ei, de ex., as calatori sau i-as baga in ingrijirea propriei sanatati etc. A da o caciula de bani pe o masina noua care isi pierde imediat din valoare e cea mai praosta facere. Parerea mea, ca sa il parafrazez pe Vacaroiu, dar fiecare face ce crede de cuviinta cu banii lui!
Ai fi uimit sa afli ca aia bogati platesc mai putin pentru masini decat aia saraci.
si care sunt aceia? In nici un caz alde Tiriac sau Tariceanu.
Pentru ca Dacia si surorile acesteia sunt produse de Renault, care e francez. Cine i-a cunoscut indeaproape pe francezi stie ca aia au sufletul uscat. Nu sunt defel „tara inimilor nobile” asa cum Parisul nu e deloc romantic. Treaba e simpla: ne place o casa frumoasa, o femeie frumoasa, o masina frumoasa… si cand zic frumos ma gandesc la ceva ce depaseste granita stricta a utilitatii practice. Iar francezii nu stiu sa cucereasca clientii, n-au fost in stare niciodata sa puna o cutie sau o transmisie sau un motor sau o suspensie mai de soi. Iar masinile electrice sunt o nesperata sansa pentru ei pentru ca se ia totul de la zero: nu conteaza cat de bine stii sa faci un motor (cum fac nemtii), cat de bine stii sa faci o cutie de viteze (cum fac nemtii), cat de bine stii sa faci o transmisie integrala (cum fac nemtii).
De aia cumparam noi masini nemtesti si nu masini frantuzesti.
Vezi VAG ce bine fac motoarele 😉 Ce motoare foloseste Daimler la 1.6 diesel daca le fac asa de bine? Dar Opel? Dar BMW pe mini?
– nu conteaza cat de bine stii sa faci un motor (cum fac nemtii) – vezi problemele cu injectoarele si motoarele 1.2 TSI la care pica lantul de distributie, motoarele FSI nu prea reusite, problemele la arborele cu came de la 1.9 TDI din generatia lui Golf 5 etc. etc.
-cat de bine stii sa faci o cutie de viteze (cum fac nemtii) – vezi nenumaratele probleme cu DSG-urile.
Fanboy masini germane ?
am in familie o Skoda octavia 1.2 TSI si in peste 6 ani nu mi-a sarit lantul (si o folosesc zilnic in Bucuresti, intens). Ba mai mult, am facut o masurare a lantului si se pare ca, judecand dupa alungire, ma mai tine cel putin 3 ani. Lauzi Renault? Pai la renalult la 4 ani schimbam distributia, si tot imi era frica ca mi se rupe cureaua.
Doar motoarele 1.2 TSI produse in 2010 au avut probleme, apoi le-au rezolvat.
Cat despre 1,9 TDI a fost unul dintre cele mai bune si fiabile motoare, practic a fost motorul care a consacrat tehnologia cu turbosuflanta de pe diesel. Doar o serie a avut probleme cu axa cu came, dar nu toate.
FSI au fost motoare cu injectie directa, bune in Germania, dar pretentioase la benzina din Romania….de aceea au fost probleme.
Cat despre DSG, este o cutie cu dublu ambreiaj super ca functionalitate….DSG6 a fost superfiablia (era cu ambreiaj umed), dar DSG7 a creat unele probleme strict ptr cei care au mers mult in regim bara la bara din marile orase (insa acest lucru e comun tuturor cutiilor cu ambriaj uscat care sunt folosite prea mult in trafic bara la bara).
Nu laud Renault, insa ca posesor de unul cu motor 1.9 dCi pot sa-ti spun ca in 230.000 de km am schimbat in afara consumabilelor ( distributie la 4 ani, ulei si filtre ) un EGR si o electrovalva de pilotare a turbinei, adica undeva in jur de 700 de lei. Daca nici asta nu mai este fiabilitate… Nemtii au fost fiabili candva insa intre timp au aflat si ei ca banii multi se fac din piese asa ca proiecteza masinile in consecinta. In testele de fiabilitate doar Mercedes ce mai tine steagul sus insa intretinerea corecta a unui Mercedes, ca desi si a unui BMW, te ustura la buzunar. Oricum, a crede ca vreun producator auto este infailibil, indiferent de tara din care vine, este doar o induiosatoare naivitate.
Nici macar Mercedes nu mai e fiabil. In survey-ul JD Power 2017 Germany, Mercedes este sub medie. Stiu doar doua cazuri de oameni cu Mercedes, patroni de firma care au cumparat masinile noi. Ambele au stat mai mult in service. Dupa care le-au vandut si si-au cumparat masini din grupul VAG, pt. ca vroiau tot masina nemteasca si stiau ca VAG-ul face masini fiabile. Cu alea nu stiu ce s-a mai intamplat, presupun ca tot asa, stau cu ele prin service-uri.
http://www.jdpower.com/press-releases/jd-power-2017-germany-vehicle-dependability-study
Multam de link, nu stiam studiul asta. Surprizele placute ( cel putin pentru mine ) sunt Skoda, care este mult peste VW ( cam de multisor ), Dacia, aproape de media pietei insa si Renault si VW care au sarit peste medie. La cele proaste se numara cele 3 marci premium germane. Masinile alea se vor gasi prin Romania peste vreo cativa ani.
Nu privi global. Eu imi cumpar doar una, nu asa de multe.
Pentru ca nu avem o organizatie guvernamentala care sa impuna legile in vigoare.
Daca am aveam o astfel de organizatie:
1. Ar trebui sa iti repari masina second pentru a fi in concordanta cu specificatiile tehnice de siguranta si poluare..
2 Ar trebui sa te gandesti la cumpararea unei masini second cati bani trebuie sa bagi in ea sa nu te amendeze acea organizatie fictiva.
Pai sa va spun eu de ce am luat. Am avut o Dacie pe injectie la care intr-o zi m-au lasat franele. Pur si simplu cei doi mecanici la care am apelat nu au stiut sa le rezolve decat pe perioade scurte. Din senin se lasau. Desi am inlocuit si pompa de cateva ori. De-abia dupa ce mi-am cumparat o masina second adusa din Germania am gasit si un om priceput care a stiut cum se aerisesc franele la daciile noastre pe injectie (care inteleg ca au dublu circuit).
Pentru ca vrem masini peste posibilitatile noastre. Pentru ca este foarte important cum suntem perceputi de altii, iar o masina scumpa creaza senzatia de bunastare.
Pentru ca suntem ancorati in antichitate si nu vedem masina pentru ceea ce este ci ca pentru un status simbol. Nu ne permitem marcile premium de noi si atunci le cumparam de second. Totul e de mentalitate. Nu suntem saraci, majoritatea sunt masini second ce se invart in jurul sumei de 8-10000 Euro, pe acolo gasesti si masini relativi noi dar branduri desconsiderate de neanderthalu de romania. Am fost la o nunta recent si in parcare erau 99% doar 3 branduri de masini: Audi, BMW si VW. Aici e cauza, nu va uitati in alte parti.
Eu mi-am luat un Audi SH… dar nu pentru ca am fost/sunt sarac, ci pentru ca imi place.
daca iti iti place sa te dai cu un ogan, cu care daca mergi 5 ore pana la mare sa zicem, zici ca te-a calcat trenul…n-ai decat. ia-ti-l nou! ca tot e o afacere
buna.
cum sa ma convinga DACIA sa imi cumpar o masina de la ei? singurul argument e ca e noua? sau trebuie sa ma multumesc cu aer conditionat manual ( „daca e”), si cu buton de blocat usile?
nu poti compara masini mid/prem cu dacia, ford, fiat la fel cum nu poti compara BMW seria 1 cu Citroen C5….
e usor sa etichetezi oameni, dar nu sunt toti la fel.
iar discutia asta se poate extinde la mai multe domenii…
Si totusi, ramane intrebarea: cine tot cumpara Dacia si alte marci asemanatoare? Ma gandesc ca daca n-ar avea cumparatori, n-ar mai produce masini.
Daciile noi le cumpara de obicei firmele.
nu sunt adeptul masinilor secondhand sub nicio forma, dar decat Logan mai bine ceva second din afara..
Aici intram pe taramul lui: masina noua de 10.000 EUR vs. masina SH care a costat 40.000 EUR de noua. N-are sens.
Romanii isi cumpara masini sh nemtesti, pt ca sunt saraci si obsedati de imagine. Pt. romani e foarte important sa para ca au succes si ca au scapat din foame. Sh isi cumpara pt. ca isi permit cat de cat pretul si reparatiile ulterioare, dar nu-si permit o masina noua. Motivele pt. care romanii sunt obsedati de imagine (de parerea celorlati practic) sunt simple: populatie abrutizata, instabila emotional si usor manipulabila prin marketing, grad de cultura scazut.
Din pacate multi nu isi permit intretinerea corecta ca sa nu mai vorbim de reparatiile ulterioare, mai ales la marcile premium.
Intretineara corecta nu se face nu din cauza ca nu isi permit, ci din cauza educatiei. Nu au fost educati corespunzator sa inteleaga cum functioneaza un agregat si de aici si proasta intretinere. La fel e si in china, isi cumpara masina si nu schimba uleiul si filtrele niciodata. Ei considera ca isi cumpara masina si o folosesc la fel ca orice alt produs electrocasnic. Maintainance free. Tine de mentalitate si educatie.
Parerea mea este ca nu merita sa dai mai mult de 10.000 € pe o masina. Avand in vedere ca este un mijloc de transport si atata.
Oamenii schimba masinile nu neaparat penru ca nu mai sunt bune ci pentru ca vor neaparat ultimul model. Drept pentru care gasesti multe masini SH de cativa ani vechime care sunt intr-o stare tehnica foarte buna, doar ca nu mai sunt ”cool si trendy”.
Si atunci merita sa o iei la mana a doua.
Asadar zic eu ca ar fi 2 categorii de cumparatori de masini rulate:
– prima este cea a oamenilor care au limitari financiare si care doresc sau chiar au nevoie de o masina si atunci cumpara in principiu masini aflate intr-o stare tehnica proasta dar foarte ieftine
– a doua este cea a oamenilor care considera ca nu merita sa dai bani pe una noua (am vazut ca s-a mai scris despre asta) si le cumpara pe cele cu rulaje de cateva zeci de mii de km.
Oricum majoritatea romanilor nu iau in considerare ca o masina implica costuri aditionale insemnate:
– intretinere curenta (la noi se prefera la bordura). Aici ar fi de mentionat pericolul creat prin reparatia masinilor in service-uri neautorizate, cu piese SH sau uneori contrafacute
– loc de parcare. Aici romanii considera ca este de datoria statului sa le asigure loc de parcare gratuit la max. 3 metri de intrarea in bloc.
– anvelope bune vara si iarna.
– asigurare
Iar cel mai rau probabil ca va veni, si anume impozitarea mai mare a masinilor vechi adica a celor de care se bucura romanii ca le-au luat aproape de pomana din occident.
Masinile aduse din strainatate sunt cu mult mai bune si dotate decat cele noi din Romania. Pretul este corect si merita luat in considerare aceste aspecte. Suntem saraci? DA ! Cine isi permite o masina noua? Parlamentarii si cei care au castiguri peste 2000 Euro…Cati sunt de acestia? Putini…, cei mai multi suntem oameni saraci si traim in saracie.
Intamplator sau nu, saracia e strans corelata cu educatia. Daca esti saraca sunt sanse mari sa fii si un idiot needucat. In ziua de azi, cu atatea posibilitati de informare si autoeducare, mai ales intr-o tara ca Romania unde internetu e ieftin si rapid (cu putin stres il gasesti chiar gratis), nu ai nici o scuza ca esti sarac.
Saracia e principala vina. Sora mea si-a cumpara din Germania un Citroen C3 din 2006. Cu 56k km reali. A costat 3500 iepuroi. Ca aspect dar si functionalitate impecabila. Eu nu l-as compara cu un Sandero nou. Basca ca ala e de vreo 3 ori mai scump la aceasi echipare. Cu un salariu de 2000 Ron si cu chirie si cu alte cheltuieli cum naiba sa-si permita un Sandero nou? Chiar sa fi un iubitor de Dacia e mult prea scump pentru nivelul de trai din Romania. Ideea este ca RAR sa-si faca treaba corect si ce nu corespunde tehnic (fie nou sau vechi) sa nu fie inscris in circulatie. Nu taxe si forme de protejare pt Dacia sunt solutia. Pe cetatean nu asa il ajuta statul. Toate taxele astea sunt inventate sa vina in sprijinul producatorilor si dealerilor de masini din Ro. Din sectiunea: daca nu cumparati de la noi masini noi cu echiparea aia care este (de obicei proasta) atunci nici second sa nu vi se merite. La fel si cu bancile straine din Romania … astea fac profit mult mai mare decat in tara lor de origine.
Esti tu sigur ca sunt km reali ? A fost masina unei batranici ?
cumparam masini la mana a doua pentru ca nu avem bani si incercam sa facem maximumul cu banii care ii avem. dar cum masina (si telefonul) este ceva ce tine de statutul social atunci de multe ori ne luam mai mult decat ne permitem si nu avem cum intretine. e valabil si in cazul masinilor noi. that being said, eu nu mi-as lua o masina noua niciodata. si in mod sigur nu mi-as lua dacia niciodata, indiferent daca ar fi noua sau second hand.
Titlul articolului e tendentious, se compara mere cu pere „de ce ne luam masini vechi din Vest”… mai corect este „De ce preferam masini confoirtabile vechi decât masini mai putin confortabile noi?”…
Sa mai punem niste elemente tangetiale:
– romanii din generatiile mai vechi isi doreau casa si masina. Si copiii/nepotii lor au crescut cu dorinta de a-si lua casa si masina. Concluzie: romanii vor masina, ca implinire a unui vis
– transport in comun nu prea ai, decent, in nici un oras: cred ca majoritatea merg cu transportul in comun de nevoie, nu pentru ca aleg asta. Concluzie: romanii nu vor transport in comun, daca pot sa isi ia masina, isi vor lua
– romanii sunt saraci. In afara de cateva zecii de mii care castiga peste medie, majoritatea romanilor nu inoata in bani. Concluzie: de unde buget pentru masina noua?
– romanii nu gandesc cu capul cand cumpara o masina: daca deschidem o dezbatere, s-ar putea sa ajungem la concluzia ca japoneze/coreene iti ofera ce iti trebuie de la o masina. Dar romanul isi doreste nu doar masina, ci un premium (tripleta germana). Si cum premiumul e scump de nou…
Dar mai e ceva:
– o masina sunt niste bani dati (ok, nu e o investitie, sunt bani dati pe fiare). Dar cred ca orice om, prost, destept, cum o fi el, isi doreste ca, daca da niste bani pe o masina, sa aiba cat mai multe optiuni pe masina aia. Si atunci, normal ca unul isi ia una SH mai dotata, decat una noua si mai prost dotata
In rest, ca e bine sau nu sa iti iei germana, ca nu sunt bune frantuzoaicele, ca unii nu verifica, ca unii nu intretin – puncte valide, dar astea nu explica de ce cumpara romanii SH, ci doar ca romanii sunt mai buni sau mai prosti cumparatori (de SH).
Lucrurile sunt mai simple decat prezentate mai sus. Daca te pricepi la masini si stii la ce sa te uiti, inclusiv de la cine o cumperi ai o mare sansa ca de acelasi buget sa primesti o calitate mai mare de la o masina second. Sau sa ai acelasi confort dar cu un buget mai mic. Desigur, sunt si exceptii, tepe si asa mai departe dar din astea rar patesc cunoscatori. Sigur, daca vrei sa te incadrezi intr-un buget fix, sa nu iti fie frica de una alta, iti iei una noua cu garantie si 3 ani stii ca nu ai cheltuieli neprevazute. Desigur si aici sunt exceptii…
Din pacate la noi masina noua nu prea isi are rostul ca nu ramane ca noua prea mult timp. Au nesimtitii grija sa iti loveasca usile si sa ti-o stearga prin parcari, pe drumuri sunt pietre care ciobesc vopseaua si multe altele. Asa ca mai bine iti aduci una care are deja urme de uzura la mai putin de jumatate de pret si nu iti mai bati capul cu nesimtitii.
O masina second din DE adevarata, adica primul proprietar, maxim al doilea/km reali/ carte de service reala/ maxim 5 ani, e de o mie de ori altceva vs o dacie noua de 10000e…Si la cei 10000e, o dacie e cheala vs orice alta masina care a costat initial 3-35000e
Alt confort/ alta siguranta/ alt pret la o revanzare rapida sau dupa cativa ani…In Ro unde pericolul unui accident frontal e omniprezent, ce preferati, sa va aflati intr-un volvo de 7ani sau intr-o dacie nou nouta..intrebare retorica..Un Duster full costa 20000e…ba, sunteti nebuni’…la banii astia se cumpara un seria 5 sau A6 de 3-4ani vechime din showroom cu garantie 12luni…exista vreo comparatie…A, ca Dusterul e mai fiabil, ca are garantie, e adevarat si logic, e nou/ are tehnologii vechi/ simple si ultratestate, per total o masina ok, dar foarte scumpa la achizitionare…Ca intretinerea e mult mai ieftina pt consumabilele clasice gume, frane, ulei, filtre, e iarasi adevarat, dar asta e….nu putem compara o guma runflat pe 19-20 toli care costa cat toate 4 ale Daciei…Cel mai poluant motor diesel in toate testele, e produs de alianta Reno-Nissan…Pai pt un motor Euro6 de 3L impozitul e in Ro 500e, iar pt un 1.6L cu Euro 2 de ex e 15e…aici e o hiba uriasa….Daca ar fi un impozit de vreo 10e/luna, sa vedeti cum s-ar rarefia rablele..Problema e bineinteles alta, e vorba de sicriele pe roti de cateva sute de euro, care trec de RAR doar pe baza de bani, de lipsa infrastructurii rutiere si feroviare…transportul public, o vaca buna de muls in toata Robasina…Repet, luati-va masini cat mai mari si inalte, inerent Suvuri..
„Repet, luati-va masini cat mai mari si inalte, inerent Suvuri..” -> Si le parchezi unde?! Mentalitate de cioban! Cumparati tancuri si le parcati unu peste altu, sau de ce nu peste locul de joaca al copiilor vostri sau privati piotonii de trotuare, lasati-i pe calici sa umble pe strada. Ce problema la trafic rezolva un SUV ?
Ma refeream la siguranta personala…
Si cand toti vor avea SUV-uri? Treci la Tir-uri sau cum?
Mașini mai înalte? Ca să fii văzut bine și cât mai sus?
Siguranța pasivă o fi mai bună, dar cea activă nu mai contează? Nu mai zic în cazul unei dezechilibrări inerente la mașini cu centrul de greutate atât de sus.
Știu ăsta e trendul, producătorii profită, că-n loc de o compactă sau una mică cer 50% bani în plus (asta minim) și vând câte o buburuză explodată ca mini-SUV sau câte un monstru de SUV, care consumă mult mai mult, e mai greu de parcat și mai scump de întreținut, dar dă grandomanului iluzia prestanței și a siguranței.
Dusterul este exceptia, il iei ca sa intri pe toate drumurile, sa mergi iarna cand autoritatile „uita sa dezapezeasca”, sa intrii prin „lacurile” care apar dupa fiecare ploaie mai teapana, sa treci peste „macadamul” omniprezent pe soselele noastre fara sa mergi cu 15 km/h!
Si eu mi-am cumparat personal din Germania un Audi A3 din 2012. Nu consider ca sunt cumparator de masina premium. Daca eram, imi permiteam sa platesc peste 30 de mii de euro pe ea, noua. Masina in prezent valoreaza 8500 euro,cat un Logan mediu ca si dotari. Legat de devalorizarea masinilor noi, faceti un calcul sa vedeti cat a pierdut ca si valoare aceasta masina in 5 ani si 180 de mii de km. La banii acestia e drept ca iti poti cumpara un Logan nou. Prefer oricand o masina cu vechime de 5 ani, ingrijita corect, fara daune, care este izolata fonic, care imi ofera un grad de confort si siguranta, anumite dotari care le consider esentiale pentru mine fata de una noua care in afara de faptul ca e noua, pentru mine nu prezinta niciun avantaj. Da, sunt de acord ca RAR-ul sa imi verifice masina la sange si in cazul in care are probleme sa nu il trec, sunt de acord ca multe masini vechi nu au de ce sa fie aduse in tara. Am vazut masini aduse la care costa mai mult transportul decat pretul platit pe ele in Germania.
De ce ne luam mașina second-hand ???? Simplu ptr. căa nu avem bani cash fără rate bancare pe ani de zile de una nouă fie ea si Dacia si atunci decât să tragi de la gura 7-8 ani ptr o mașină nouă cu bani luați împrumut de la bancă preferăm una second-hand asta-i motivul micile salarii din RO si enormele efort financiar ptr.una nouă
Suntem a 2-a cea mai saraca tara din EU si asta spune tot.
Salariul minim este execrabil .
Toate celelalte probleme descrise in aritcol pleaca de la problema saraciei. Da, suntem prea saraci ca sa ne permitem masini noi. Bugetul pentru o masina sh este undeva la 3500 Euro pentru orasele mici si zonele rulale si 5000-6000 Euro pentru Bucuresti si cateva orase mari.
Astfel ca masina noua, chiar daca unora le surade ideea, implica un credit pe mai multi ani cu costuri foarte mari de finantare.
Cu foarte mici exceptii daca faci o analiza obiectiva, o masina rulata este mult mai avantajoasa decat una noua.
Toate lumea scoate in fata ca maisnile rulate au probleme grave si vei baga foarte multi bani in ele iar la cele noi ai garantie. Cred ca daca facem un calcul pe costul de intretiunere al unei masini noi vs sh in care includem si devalorizarea masinii noi + costuri de finantare + casco etc., vom ajunge la concluzia ca este mai ieftin sa detii o masina rulata chiar si cu eventualele probleme care pot aparea.
Dar, daca iti setezi asteptari realiste atunci cand o cumperi si sa iti aloci suficient timp pentru procesul de cautare si verificare a masinii, poti elimina foarte multe posibile probleme din start.
Un mare ajutor in procesul de filtrare a masinilor rulate gasite este https://inspectorauto.ro pe care poti verifica atat istoricul masinii online cat si starea ei tehnica prin serviciul Inspector pe Teren.
Pai, de aia:
eu conduc demult masini romanesti (de la firma):Logan, Duster, de aceea mi-am luat personal Passat…
1. aerul conditionat nu te bate in frunte , ci bate unde trebui si se racoreste masina;
masina se raceste in cateva minute vara la 40 C; in Duster, pana la mare tot nu se racoreste…
2. scaunele! ah! scaunele… probleme grave cu coloana, si numai de la scaunele de masini romnâesti (nu muncesc cu cârca…)
3 cutia automata: românestile nu prea au oferit asa ceva, doar ultimul model de Duster…
4 sa vorbim de pozitia la volan, cu toate butoanel pe centru si schimbatorul de aer in/out asezat jos? incerca sa mânuiesti chestia aia cand te doare spatele…
Fiabilitatea este doar o chestie subiectiva: toate modelele pot si si proaste si foarte bune in acelasi timp, depinde de noroc si modul de utlizare…
Problema este ca de obicei pusa incorrect: „De ce cumparam masini la mana a doua din Vest?” correct este „De ce cumparam masini la mana a doua?” (evident ca din Vest unde sunt mult mai multe masini cu dotari peste medie)
Iar raspunsul este : pentru ca dorim mai multe dotari si/sau mai mult confort la preturi mai mici