Acasa Ford Ford vrea vanzari duble de la EcoSport de Craiova, fata de B-MAX. Ce rol poate juca uzina romaneasca pentru masini electrice. Discutii la varf cu oficialii Ford

Ford vrea vanzari duble de la EcoSport de Craiova, fata de B-MAX. Ce rol poate juca uzina romaneasca pentru masini electrice. Discutii la varf cu oficialii Ford

de Adrian Mitrea

Ford vede fezabila dublarea vanzarilor de Ford EcoSport, fata de volumele inregistrate de Ford B-MAX, odata ce productia lui EcoSport va demara in Craiova, pe 12 octombrie 2017. Asadar este fezabila o tinta de peste 100.000 unitati EcoSport pe an, au declarat inaltii oficiali Ford, la Salonul Auto de la Frankfurt (12-24 septembrie), pentru 0-100.ro. Mai mult, am atins si subiectul masinilor electrice si al potentialului rol pe care l-ar putea juca in acest sens uzina Ford din Romania.

Am vorbit la Frankfurt cu trei executivi Ford de top in incercarea de a afla direct de la sursa care sunt planurile Ford legate de uzina din Craiova, care sunt asteptarile pe care compania le are de la EcoSport si care sunt directiile de dezvoltare ale gamei Ford. Cei trei oameni, intervievati in sesiuni de discutie diferite, sunt:

  • Roelant de Vaard este vicepresedinte in cadrul Ford of Europe, responsabil de vanzari, marketing si service.
  • Gary Boes este directorul gamei de masini de segment B in cadrul Ford of Europe.
  • Amko Leenarts este seful de design al Ford of Europe.

Informatia pe scurt

  • Ford asteapta vanzari anuale de peste 100.000 unitati pentru modelul EcoSport fabricat in Craiova.
  • In 2020 va fi lansat un crossover Ford electric pentru care compania americana se afla in faza de a decide in ce uzina/uzine va fi produs.
  • Clientii de Ford EcoSport cauta cu preponderenta versiunile mai echipate, Titanium.

Acum iata cele mai relevante intrebari si raspunsuri din cadrul acestor interviuri.


Adrian Mitrea, 0-100.ro: Care sunt asteptarile pentru EcoSport, avand in vedere ca 2018 va fi un an complet de vanzari?

Roelant de Vaard, Ford: Cred ca vom avea o crestere usoara in Europa a vanzarilor de masini, iar segmentul din care face parte EcoSport cred ca va creste foarte mult.

Putem dubla vanzarile fata de ce avem in prezent. (…)


Adrian Mitrea, 0-100.ro: Asta ar insemna mai mult de 100.000 unitati pe an (EcoSport – n.r.). Este un plan foarte ambitios!

Roelant de Vaard, Ford: Pentru o masina foarte draguta. (…)

Am fost lipsiti de noroc cand am lansat B-MAX, pentru ca acel segment incepuse sa se restranga. Dar acum introducem in fabricatie EcoSport in Craiova cand segmentul din care face parte creste puternic.


Adrian Mitrea, 0-100.ro: Este tipul de caroserie al lui EcoSport potrivit pentru hibridizare sau propulsie electrica? Vedem diverse marci, cu diverse abordari in acest sens, si se pare ca SUV-urile si electricele sunt pe val ca tendinta.

Roelant de Vaard, Ford: Credem ca tehnologiile despre care vorbiti vor veni in acest segment de la masinile mai mari. Pentru masinile mici tehnologiile acestea nu sunt viabile din punct de vedere economic. Asa ca in acest moment nu avem planuri pentru electrificarea lui EcoSport.

Ma astept ca ponderea motorizarilor diesel sa scada in acest segment, iar noi suntem bine pregatiti cu 1.0 EcoBoost.


Adrian Mitrea, 0-100.ro: Care este abordarea pentru masini electrice?

Roelant de Vaard, Ford: Vom avea in 2020 o masina noua, complet electrica, va fi un SUV-CUV compact, cu o caroserie unica.


Adrian Mitrea, 0-100.ro: Poate juca un rol uzina din Craiova. Macar din perspectiva costurilor este cea mai eficienta pe care o aveti in Europa. Iar pentru masini electrice ar avea sens sa faci o masina mai scumpa intr-o fabrica care nu are costuri de operare prea mari. Ar putea Craiova juca un rol in zona masinilor electrice sau nu?

Roelant de Vaard, Ford: Chiar acum trecem prin faza aceasta a luarii deciziilor. (…)


Adrian Mitrea, 0-100.ro: Dar luati in calcul sa o produceti in Europa sau in alte uzine din lume?

Roelant de Vaard, Ford: Va fi o masina globala si va fi vanduta in mai multe piete, deci…


Adrian Mitrea, 0-100.ro: Deci ar putea fi produsa in mai multe uzine?

Roelant de Vaard, Ford: Da. Va depinde de prognozele noastre pentru electrificare si avem nevoie de un pic de ajutor din partea pietei, pentru ca cu cat va fi mai mare cererea, cu atat are mai mult sens din punct de vedere economic.


Adrian Mitrea, 0-100.ro: La Ford am vazut miscari imortante in segmentul B: noul Fiesta, noul EcoSport. Simtiti ca aceste doua modele va sunt suficiente in acest segment sau ca aveti nevoie de mai mult?

Gary Boes, Ford: Suntem multumiti cu Fiesta si EcoSport, mai ales cand vezi spectrul de versiuni pe care-l avem pentru Fiesta, de la ST la Active, aceasta din urma facand trecerea spre SUV-ul nostru construit in Craiova.

Deci suntem foarte multumiti de gama noastra.


Adrian Mitrea, 0-100.ro: Tocmai ce ati oprit productia MPV-ului B-MAX. Cum a fost sa luati aceasta decizie?

Gary Boes, Ford: Totul s-a bazat pe nevoile clientilor. Tot mai multi se uita la SUV-uri si am vazut o oportunitate sa aducem EcoSport in Craiova.


Adrian Mitrea, 0-100.ro: Sa ne asteptam ca EcoSport sa preia clientela care in mod normal ar fi cumparat B-MAX?

Gary Boes, Ford: Nu as zice ca e vorba de o tranzitie directa, ci de o tendinta generala pe care am observat-o la clientii nostri. Se indeparteaza de MPV-uri si vor mai degraba SUV.


Adrian Mitrea, 0-100.ro: Am observat ca EcoSport are suspensie independenta pe spate, un lucru despre care n-ati prea vorbit. Multe masini din acest segment au suspensii mai simple – punte semi-independenta. Cum de ati decis sa adoptati un sistem de suspensie mai sofisticat si, in definitiv, mai scump?

Gary Boes, Ford: Am explorat care sunt cerintele clientilor, nu numai in Europa, ci peste tot in lume unde vindem acest model, si am ales aceasta varianta.


Adrian Mitrea, 0-100.ro: Ce mix de vanzari va asteptati sa aveti intre versiunile 4×4 si cele cu tractiune fata?

Gary Boes, Ford: Nu credem ca va exista o adoptie ridicata a versiunilor 4×4. Pentru noi este important sa oferim aceasta posibilitate pentru cine si-o doreste. In definitiv vorbim despre un SUV, iar SUV-urile adevarate au disponibila tractiune 4×4.


Adrian Mitrea, 0-100.ro: Ce fel de transmisii oferiti pentru EcoSport? Aveti si automate?

Gary Boes, Ford: Da, avem si automate. Avem o transmisie automata cu sase trepte pentru o motorizare pe benzina si una manuala cu sase trepte pentru toata gama de motorizari.


Adrian Mitrea, 0-100.ro: Deci fara manuala cu cinci trepte…

Gary Boes, Ford: Corect, fara.


Adrian Mitrea, 0-100.ro: Nu va este teama sa fabricati in Craiova o masina mai complexa? Are si 4×4, are suspensii independente pe spate, optiuni mai mari de personalizare, caroserie in doua nuante…

Gary Boes, Ford: Acest nivel de complexitate este ceva ce am ales si am decis. In plus, nu este atat de complex. Toata lumea din Ford este foarte multumita de calitatea muncii oamenilor din Craiova si de nivelul de calitate pe care il poate scoate aceasta fabrica. Putem sa facem acolo chiar si operatiuni mai complexe decat avem acum.


Adrian Mitrea, 0-100.ro: Uzina din Romania va furniza masini Ford EcoSport pentru toata Europa?

Gary Boes, Ford: Da. Modelul comercializat in Europa va avea o singura uzina-sursa si aceasta este fabrica noastra din Craiova. Cu mentiunea ca variantele comercializate in Rusia sunt fabricate acolo.


Adrian Mitrea, 0-100.ro: Sunteti impacati cu ideea de a fabrica un singur model intr-o intreaga fabrica (doar EcoSport in Craiova – n.r.)?

Gary Boes, Ford: Da. Spre exemplu in uzina din Koln facem doar Fiesta. Plus ca noul model va avea volume de productie mai mari decat cel vechi.


Adrian Mitrea, 0-100.ro: Adica vreti sa spuneti ca ati abandonat planurile de a produce doua modele in Craiova sau…?

Gary Boes, Ford: Deocamdata suntem foarte multumiti ca EcoSport intra in productie acolo.


Adrian Mitrea, 0-100.ro: In ceea ce priveste experienta de condus, exista diferente intre EcoSport ST-Line si Titanium? Asa cum se intampla la Fiesta…

Gary Boes, Ford: Da, avem setari diferite.


Adrian Mitrea, 0-100.ro: In vanzari, care va asteptati sa fie mix-ul pe versiuni de echipare?

Gary Boes, Ford: In prezent cam 78% dintre clienti aleg Titanium, deci ma astept sa existe in continuare o pondere mare pentru aceasta echipare, iar noutatea este ca acum avem ST-Line – sa vedem cum va merge aceasta.


Adrian Mitrea, 0-100.ro: Cum ramane cu versiunea Vignale? Nu cred ca am vazut-o pe EcoSport, dar la Fiesta exista.

Gary Boes, Ford: Pentru EcoSport nu am anuntat o versiune Vignale, avem Trend, Titanium si ST-Line.


Adrian Mitrea, 0-100.ro: Cum vedeti acest segment B? Este mai dificil decat inainte sa ai o masina de succes in aceasta categorie?

Gary Boes, Ford: Segmentul B a fost mereu o provocare continua. Asta face munca mai distractiva, nu? Dar categoria din care face parte EcoSport este in crestere si asta cred ca e un lucru foarte important.


Adrian Mitrea, 0-100.ro: Am vazut la Ford EcoSport schimbari majore, in special la interior. Unele marci numesc un asemenea facelift chiar model nou. De ce ati decis sa imbunatatiti masina atat de mult?

Amko Leenarts, Ford: De regula adecem unele imbunatatiri masinilor noastre la doi ani, iar pentru acest model am simtit ca este important facelift-ul si ca masina are nevoie de mai mult ajutor.

Aveam deja directia design-ului interior data de noua Fiesta si ne-am propus sa aducem acest interior si pe EcoSport. Ca si la Fiesta, am redus numarul de butoane cu 50%.


Adrian Mitrea, 0-100.ro: Ce vrea un client de masina de segment B?

Amko Leenarts, Ford: Oh!… Clientul de segment B vrea totul! De aceea avem mai multe masini si versiuni ale acestora. Sa luam de exemplu Fiesta. Avem cinci derivate. Titanium, Vignale, ST-Line, ST si Active. Fiecare are o personalitate aparte.

Clientela de segment B este foarte diversa. Sunt oameni care traiesc in oras si oameni care locuiesc in afara lui, sunt oameni singuri, cupluri sau familii, tineri si batrani, oameni care vor masini de performanta.


Adrian Mitrea, 0-100.ro: Designul interior al Fiesta da tonul si pentru alte modele Ford viitoare, cum ar fi noul Focus, care va fi lansat anul viitor?

Amko Leenarts, Ford: Pentru arhitectura interiorului tema aceasta a simplitatii si intuivitatii este ceea ce ne va duce mai departe.


Adrian Mitrea, 0-100.ro: Cat de important este designul in decizia de cumparare?

Amko Leenarts, Ford: Intotdeauna design-ul este factorul de cumparare numarul unu. Cu siguranta este cel mai important. Totusi, daca ai un design bun, dar iti lipseste conectivitatea, clientul te va sari.

Trebuie sa avem o gama interesanta, variata, ca oamenii sa aiba de unde alege.


Adrian Mitrea, 0-100.ro: Ce le spuneti oamenilor care considera Ford EcoSport o masina urata?

Amko Leenarts, Ford: Eu o numesc o masina plina de caracter. Putem avea discutii nesfarsite despre orice masina, daca este urata sau frumoasa. Este ceva foarte subiectiv. Stim ca masina s-a descurcat foarte bine in cercetarile de piata pe care le-am facut si am primit feedback incurajator.

Este clar ca acum este mai frumoasa decat era inainte. Este si acesta un mod de a privi lucrurile.


Adrian Mitrea, 0-100.ro: Cum se mai numeste design-ul Ford acum? Inainte ii spuneati kinetic design.

Amko Leenarts, Ford: Nu trebuie sa-i spunem cumva. La vremea respectiva cred ca multe marci doreau sa dea un nume design-ului lor.


Adrian Mitrea, 0-100.ro: Unele marci inca fac asta…

Amko Leenarts, Ford: Dati-mi un exemplu.


Adrian Mitrea, 0-100.ro: Kodo. Soul of motion. La Mazda.

Amko Leenarts, Ford: Nu cred ca e notabil. Cred ca ADN-ul design-ului evolueaza, iar reperele pe care le avem ne dau voie sa mergem inainte, pastrand acea parte frontala recognoscibila. Proportiile se pot schimba, diferite elemente de asemenea. Dar exista o flexibilitate estetica care ne permite sa progresam.


Adrian Mitrea, 0-100.ro: Fiesta e acum foarte diferita in gama Ford, din punctul de vedere al semnaturii luminoase a farurilor. Aceasta este directia pe care o vor avea si alte modele?

Amko Leenarts, Ford: Nu neaparat. Daca are sens, are. Daca nu, nu. Preferam sa fim flexibili si preferam sa fie recunoscut modelul. Sa zici “aia este o Fiesta” sau “acela este un Mustang” decat sa avem aceeasi semnatura estetica peste tot.

Suntem in pozitia unica in care putem vinde sub aceeasi sigla Ford si masini de 8-9.000 euro, cum este Ka+, sau masini de jumatate de milion de euro, cum este GT. Si toata lumea accepta asta. Este ceva unic Ford. O diversitate impresionanta pe care nu o mai puteti regasi la alta marca.


Adrian Mitrea, 0-100.ro: Cum vedeti masinile electrice? Unele marci prefera un design conservator, cum este Volkswagen e-Golf, altele ceva mai neconventional, cum este BMW i3.

Amko Leenarts, Ford: In acest moment avem hibridele noastre si Ford Focus electric – toate nefiind foarte diferite de masinile din care deriva. Vom lansa in 2020 o masina electrica, dar n-am sa vorbesc acum despre design-ul acesteia.

1 comentariu

dodoi 22 septembrie 2017 - 16:20

„Adrian Mitrea, 0-100.ro: Este tipul de caroserie al lui EcoSport potrivit pentru hibridizare sau propulsie electrica? Vedem diverse marci, cu diverse abordari in acest sens, si se pare ca SUV-urile si electricele sunt pe val ca tendinta.

Roelant de Vaard, Ford: Credem ca tehnologiile despre care vorbiti vor veni in acest segment de la masinile mai mari. Pentru masinile mici tehnologiile acestea nu sunt viabile din punct de vedere economic.”

Poate nu sunt viabile d.p.d.v al profitului. Producatorii auto castiga bani seriosi la truck-uri, SUV-uri, masini de lux, nu la masini mici. In Canada au vandut Ford Focus electric si au avut atatea comenzi ca dealerii nu au mai acceptat noi comenzi. Dupa rebat-urile de la nivel provincial masina costa vreo 20 de mii de dolari canadieni. Era practic cea mai ieftina masina electrica si foarte avantajoasa pentru naveta. Cum majoritatea populatie in Canada/SUA sta la case nu e o problema sa-ti incarci masina peste noapte la un pret avantajos si asta in conditiile in care costul benzinei e mai mic decat in Romania. Cand stai la bloc lucrurile incep sa se complice.

Mai toata lumea cumpara masinile electrice in lease si dupa 2-3 ani le dau inapoi. Tehnologia se schimba asa de repede incat nimeni nu risca sa ramana cu vreo piesa de muzeu. Citeam pe un forum ca un tip care a prins o promotie la un Smart electric cu $99 de dolari pe luna cand a dat masina inapoi l-au intrebat cei dela dealer daca nu-l intereseaza un nou lease pentru un Smart cu vreo 300 si ceva de dolari luna. Bine inteles ca nu a vrut.

Reply

Lasa un comentariu