Acasa Anvelope Ninge in aprilie si n-ai anvelope de iarna. Da, esti pasibil de amenda

Ninge in aprilie si n-ai anvelope de iarna. Da, esti pasibil de amenda

de Adrian Mitrea

Vremea neobisnuit de rece din luna aprilie a facut ca in multe zone din Romania sa ninga razlet, fapt ce a dat nastere unei noi-vechi dileme a soferilor: Ce fac daca mi-am pus deja anvelopele de vara si ma surprinde iarna in aprilie? Iau amendau sau nu? Legea nu spune ca sunt obligat sa am anvelope de iarna pe masina doar pana la 31 martie? Pentru toti cei care va aflati intr-o asemenea dilema raspunsul este scurt: Sunteti pasibili de amenda. Punct. Mai mult decat atat, deplasarea in asemenea conditii de iarna, cu anvelope de vara, este si periculoasa, iar firmele voastre de asigurari s-ar putea sa strambe din nas in cazul unui nefericit accident. Iata, pe larg, cum sta treaba.

Legislatia privind echiparea cu anvelope de iarna (inscriptia M+S) a autovehiculelor prevede ca atata timp cat drumul pe care circuli este acoperit cu zapada, gheata sau polei esti obligat sa ai masina echipata cu aceste anvelope specifice sezonului rece.

Uitati prevederea cu 1 noiembrie-31 martie pentru ca ea a fost doar o idee din dezbaterea publica a acestei legi. Idee la care s-a renuntat tocmai pentru ca pot fi conditii de iarna si in afara intervalului acela. E posibil sa ninga in octombrie, dar si in aprilie.

Desigur, daca ai anvelope de vara in aprilie, te-a surprins zapada si ai o confruntare cu un politist, discutia poate sa devina interesanta:

  • Ce inseamna “m-a surprins iarna”?, ai putea fi intrebat. Mai toata lumea are smartphone, un aparat de radio sau televizor. Accesul la informatie este mai simplu si mai ieftin ca niciodata. Deci nu prea ai cum sa fii „surprins”.
  • Apoi, la randul tau, poti intreba “ce inseamna acoperit cu zapada, gheata sau polei?”. Este vorba despre un drum acoperit integral sau partial? Cum se masoara treaba asta si cine decide daca drumul este “acoperit”, in sensul specificat de lege?

Pentru toate aceste dileme si eventuale dispute nu exista alta solutie decat bunul-simt. Daca ai aflat ca vremea de iarna a venit primavara, in aprilie, si nu trebuie neaparat sa pleci cu masina, nu o face! Indiferent ce fel de anvelope ai. Este posibil ca starea drumurilor sa fie mai proasta decat iarna in ceea ce priveste aderenta pentru ca utilajele de deszapezit si materialul antiderapant au plecat deja in vacanta.

Deci, mai intai de toate, pune siguranta ta pe primul loc! Si tine cont si de faptul ca anvelopele de vara au performante slabe in conditii de temperaturi sub 10 grade Celsius.

Probabil ca e mai sigur si mai sanatos sa-ti tii anvelopele de iarna pe masina pana spre 1 mai si sa le montezi undeva la inceput de octombrie. Riscul sa fii surprins de iarna scade mult.

Apoi, daca pleci totusi cu masina si ai anvelope de vara montate, dar ninge, asuma-ti eventualele consecinte legale, adica amenda. Sau, macar un avertisment sau o tragere pe dreapta de catre Politie si interzicerea deplasarii pe sectorul de drum cu probleme de aderenta.

Plus eventuala nedespagubire a ta de catre RCA sau CASCO in cazul in care esti implicat intr-un accident. Pentru asta fiecare trebuie sa-si studieze propriile documente de asigurare obligatorie sau facultativa si sa vada exact care sunt stelutele din contract. Pana la urma si asiguratorul are dreptatea lui: “Cine te-a pus sa iesi pe zapada cu anvelope de vara, cand stii ca e ilegal si incalca termenii din contractul nostru, contract pe care l-ai semnat?”.

Asadar, daca te surprinde iarna si ai anvelope de vara mai bine fa cale intoarsa sau trage pe dreapta pana se indreapta vremea. E mai sigur, mai sanatos si mai ieftin!

S-ar putea sa te mai intereseze si aceste stiri:

24 comentarii

George_P 21 aprilie 2017 - 11:37

Nu vad o problema cu asta…cata vreme pui in pericol cu buna stiinta siguranta altor participanti la trafic, e normal sa fii sanctionat.

In plus, circulatul cu masina nu e obligatoriu…exista avion sau tren….nu e ca si cum ar ninge in fiecare zi in Aprilie. Si daca totusi nu te-ai uitat la meteo si te-a prins zapada in deplasare….circuli prudent si iti asumi riscul de a lua amenda.

Apoi, mai e si varianta anvelopelor All Season.

Reply
Alin 21 aprilie 2017 - 13:11

Plecat din timisoare la 22 de grade. -1 la vatra dornei si zapada. Intors la timisoara la 22 de grade. Crossclimate rezista 🙂

Reply
Mircica 21 aprilie 2017 - 13:27

Evident, un comentariu total idiot :
– anvelopele All Season n-au M+s pe ele, deci iei amenda oricum
– exista avion sau tren… sigur, eu ma duc cu avionul la serviciu la 25 de km de casa…

din pacate , idioti din astia fac toate legile în Romania: interpretabile si fara legatura cu realitatea…

Reply
Kavarnap 21 aprilie 2017 - 15:24

Anvelopele all season au marcajul M+S și sunt perfect legale și recomandabile în orice situație.
Să nu le confundăm cu anvelope fără marcaj M+S, posibil contrafăcute, pe care scrie ”All weather” și care evident nu sunt de dorit, fiind de obicei anvelope ieftine de vară.

Reply
George_P 21 aprilie 2017 - 15:29

Iar tu prin acest comentariu intentionai sa pari inteligent?

Sa stii ca la 25km poti ajunge cu trenul, cu microbuzul….doar ca astea probabil n-au statie la pestera in care traiesti.

Reply
George_B 21 aprilie 2017 - 16:04

Este o tendinta absolut normala ca idiotii sa se multiplice exponential pe astfel de forumuri.

Reply
ciombe 21 aprilie 2017 - 14:35

Du-te tu la Deva, Constanta sau Focsani cu avionul!

Reply
George_P 21 aprilie 2017 - 15:30

Si tu esti printre cei care citesc selectiv ca sa nu-i doara capul? Ai tren catre orasele alea.

Reply
Glinka 21 aprilie 2017 - 16:05

Asa este, exista tren. Unul la doua zile.

Reply
ciombe 22 aprilie 2017 - 15:00

PROSTOVANE! Nu ma duc sa ma plimb! Asa ca vezi-ti de treaba.
Nu te mai baga ca musca in partea dorsala a calului.

Reply
andi 21 aprilie 2017 - 12:27

usor de spus, amenda, dar sunt si alte situatii. Dau exemplul meu: am plecat din orasul de bastina pentru o vacanta de o saptamina. Mi-am pus cauciucurile de vara, pentru ca nu e indicat sa rulez cu 100 km/h sau peste la 22 de grade, cit erau cind am plecat, totusi sunt efecte negative asupra masinii. Acum sunt deci la 400 km de cauciucurile mele de iarna, frumos stocate in boxa! Ce sa fac, sa imi cumpar un set nou pentru cele 2 zile de iarna? In plus, pe drumul spre casa as avea drum doar partial acoperit cu zapada! Cum interpretam? Eu unul am stat si am asteptat o zi, dar ce te faci cu urgentele? Deci… usor de zi, nu la fel de usor de aplicat. In plus, acum chiar avem o situatie de o data la 20/30 de ani, asa ca nu strica putina intelegere si atentie. Acum chiar am apreciat mesajul ministrului de interne.

Reply
grongobar 21 aprilie 2017 - 19:05

Ce inseamna urgenta ? Daca e serviciul si nu poti lipsi,exista tren sau autobuz.Stiu e neplacut, trebuie sa te intorci dupa masina,dar asa e normal,civilizat si sigur pentru toata lumea.Daca urgenta inseamna boala,exista ambulanta,daca e orice altceva si nu esti la distanta mare exista taxiul.Si da,stiu toti am vrea sa mergem cu masina dar in clipa in care un sofer care incalcand legea ne accidenteaza pe noi sau pe cineva drag il infieram cu manie,asa ca hai sa respectam toti normele de civilizatie spre binele tuturor.

Reply
MeSSeR 21 aprilie 2017 - 12:40

Eu n-am voie sa fiu surprins de iarna din aprilie, dar ei (deszapezirea si materialele antiderapante) au voie sa plece in vacanta… Tipic.

Reply
Adi 21 aprilie 2017 - 12:51

Eu am fost in situatia de a nu putea renunta la deplasare ieri.
Drum programat de saptamana trecuta, nu puteam ajunge cu trenul in acel loc, anvelopele de iarna schimbate si lasate in alt oras.
Am mers pe dn 2 Bucuresti – Bacau si retur.
Temperatura exterioara de la 3 grade pana la 1 si inapoi la 3. Ploaie, lapovita, ninsoare si vant. Carosabil ud dar fara zapada.
Anvelope de vara.
Risc asumat, ceea ce fac foarte rar. Condus foarte atent si preventiv. Am incercat sa nu fac manevre bruste si sa am un "mers" cat mai "liniar", fara accelerari puternice si fara franari bruste. A fost ok, masina s-a comportat bine. A fost insa un drum stresant si solicitant.

Reply
Gabu 21 aprilie 2017 - 13:07

Pana la legea asta data din cine stie ce motive "economice" de catre cine stie ce ministru / parlamentar "destept", s-a circulat cam de cand s-au inventat masinile fara anveleope de iarna. Atentia in condus, experienta, adaptarea vitezei, etc au fost suficiente pentru a trece iarna fara evenimente. Sunt alte tari precum Marea Britanie unde si acolo ninge dar pneurile de iarna nu-s obligatorii. Dar ce voiam sa spun de fapt: cat de periculos este sa mergi vara cu pneuri de iarna. Despre acest lucru nu vorbeste nimeni…

Reply
Dinu Stamate 21 aprilie 2017 - 21:57

Cit de periculos? Nu am apucat sa schimb cauciucurile intr-o vara si am mers in concediu la mare in Turcia cu anvelope de iarna……si nu a fost nici o problema…

Reply
Dan 21 aprilie 2017 - 13:34

Asa ar fi normal, sa se respecte legea. Chiar daca este o situatie neplacuta. Orice exceptie duce la abuzuri.

Reply
Raz 21 aprilie 2017 - 13:40

diferenta de aderenta e vreo 5-10% din cite am citit,
sigur poate conta enorm daca opresti in 10 metri sau in 9

dar depinde si daca ai experienta 10 ani si esti cu un Tico
sau incepator pe Q7 de 6.000 cmc si iti place viteza

e mai mult o afacere cu avelope decit grija pentru iobagime

Reply
Geo 21 aprilie 2017 - 14:05

Nu sunt sigur ca All Season sunt acceptate in caz de ninsoare/gheata/polei.
Dar pentru cei care nu merg mult si nu prin afara localitatilor si cu viteze mari (sa zicem nu depasesc niciodata 90km/h) exista si posibilitatea unor anvelope de iarna tot anul.
De ex daca faci <4000 km pe an si nu depasesti 90 km/h niciodata cred ca e posibil sa circuli cu anvelope de iarna tot anul timp de ~5 ani cat tin anvelopele. Stiu ca nu e cea mai buna solutie anvelope de iarna vara dar nu cred ca-i asa rau la putini km si viteze mici si un stil de condus neagresiv (frane si accelerari bruste).
Cine are experienta cu asta sa ma contrazica sau sa confirme.
Multumesc.

Reply
Max 21 aprilie 2017 - 17:21

Cauciucurile trebuie sa aiba marcaj M+S sau fulg de nea. Majoritatea cauciucurilor numite "all season" au acel marcaj.
Eu folosesc doar cauciucuri "all season" de 23 ani pe cele 2 masini din familie fara nici o problema, nu am facut niciodata vreun accident si nu am ramas niciodata inzapezit, si nu am fost in situatia sa nu pot ajunge undeva cu masina.
Am cumparat lanturi de zapada de vreo 15 ani, dar nu le-am folosit niciodata.

Reply
Claus 21 aprilie 2017 - 15:25

Legea spune ca trebuie sa ai intotdeauna cauciucuri de iarna (si NU all season), indiferent de sezon, daca pe drum este zapada/gheata/polei. "Alesii nostri" ar fi putut desigur sa stabileasca aceasta obligativitate numai pentru o anumita perioada a anului, sa zicem din 01 octombrie pana la 01 aprilie. Insa, pentru ca politicienii ne trateaza drept prostime si nu cetateni, au prevazut ca noi avem obligatia tot anul sa avem cauciucuri de iarna daca pe drum este zapada. Care e ideea? Foarte simplu< fiind o obligatie legala, daca nu respecti legea si se intampla ceva, tu esti legal vinovat si nu autoritatea publica care nu a asigurat prompt deszapezirea. Ceea ce convine la o adica si firmelor de asigurari…

Reply
Goe 21 aprilie 2017 - 16:06

De parca cauciucurile se pot schimba ca sosetele: cand incep sa puta le dai jos…
Astia ne sunt guverantii.
Cei drept, nici cu forumistii nu mi-e rusine.

Reply
Klaus_CT 21 aprilie 2017 - 18:21

Nu am înlocuit cauciucurile de iarna cu cele de vara pentru că nu am avut timp sa fac asta. După vremea din ultima săptămână mă felicit pentru că nu le-am înlocuit. Probabil voi face acest lucru în curând, dar pentru moment le mai țin o scurta perioadă.

Reply
Adrian Mitrea 21 aprilie 2017 - 18:23

Si eu la fel. Au fost Floriile, apoi Pastele, am zis ca nu e problema daca le mai tin o saptamana si bine am facut.

Reply

Lasa un comentariu