Waymo, parte a holding-ului Alphabet, a depus o plangere impotriva Uber pe care o acuza ca a pus la cale un „furt calculat” al tehnologiei LiDAR care le permite masinilor sa „vada” ce se intampla in jurul lor. Punctul de pornire tine de faptul ca un fost director de la Google a ajuns apoi la Uber, dar inainte a luat cu el cantitati uriase de date tehnice, scrie The Guardian.
Cei de la Waymo, compania recent creata de Alphabet (Google) pentru a dezvolta tehnologii comerciale care sa permita masinilor sa se conduca singure, spun ca exista mai multe dovezi ca Uber a furat in mod sistematic informatii legate de sistemul LiDAR care permite masinii sa masoare distanta fata de masinile din jur si fata de diverse obstacole si de pietoni.
Sistemul LiDAR a fost dezvoltat prima oara in anii 60′ si folosit in meteorologie, devenind cunoscut intregii lumii in misiunile NASA in anii 70′ unde a fost folosit pentru a face masuratori pe suprafata Lunii. Google a imbunatatit in ultimii noua ani LiDAR, adaptandu-l pentru ca masinile autonome sa „vada” ce se intampla in jurul lor. Waymo spunea ca a redus semnificativ costul tehnologiei si spera sa o vanda catre diversi constructori auto. Uber a inceput testele de masini autonome in 2016.
Waymo a depus o plangere la un tribunal din San Francisco si sustine ca Anthony Levandowski, fost director pe masini autonome la Google, ar fi descarcat 9,7 GB de date chiar inainte de a pleca de la companie. Levandowski a parasit Google in ianuarie 2016 si imediat a fondat un startup numit Otto care-si propunea sa dezvolte tehnologie care sa permita camioanelor sa se conduca singure. In iunie 2016 Otto a fost cumparat de Uber pentru 680 milioane dolari, iar Levandowski a ajuns la Uber.
Acum, Waymo spune ca Uber a furat tehnologia LiDAR la care Google a lucrat aproape un deceniu, investind sume uriase. Configuratia si specificatiile senzorilor sistemului LiDAR sunt dezvoltate special de Waymo, compania comparand cele facute de Uber cu cazul in care un producator de bautura fura o reteta secreta de la o alta companie.
Ca reactie la acuzatiile Waymo, Uber spune ca va analiza in detaliu acuzatiile aduse unor angajati Otto si Uber.
Cei de la Waymo spun ca mai multi angajati au plecat la Otto, dar inainte au luat cu ei date confidentiale despre tehnologiile la care au lucrat. Compania mai spune ca si documente depuse de Uber la agentiile de reglementare arata ca aceasta compania si-a insusit elemente tehnice dezvoltate mai intai de Google.
The Guardian il citeaza pe Mark Terry, un avocat specializat in drepturi de proprietate intelectuala care spune ca e greu de inteles cum de cei de la Otto au crezut ca furtul va trece neobservat cand absolut totul este inregistrat. El a lasat de inteles ca ar fi posibil ca cei de la Uber sa fi facut o analiza de beneficii si costuri si sa fi ajuns la concluzia ca este rentabil sa foloseasca metode ilegale, chiar daca Uber va fi obligata sa plateasca despagubiri mari.