Piata auto romaneasca incepe in 2017 cu cifre curioase deoarece este pentru prima data in multi ani cand piata de masini noi este aproape de egalitate cu piata masinilor rulate de import, pana acum aceasta din urma fiind de circa 3 ori mai mare. Vanzarile de masini noi au crescut cu 21% in ianuarie, fata de aceeasi luna din 2016, iar inmatricularile de masini la mana a doua aduse din alte tari au scazut cu 53%. Iata cifrele detaliate si cum s-a ajuns aici.
Concret, in ianuarie 2017 au intrat in circulatie 7.059 masini noi (+21%) si 7.708 masini rulate provenite din import (-53%). Aceasta situatie este generata de eliminarea timbrului de mediu de la 1 februarie, fapt care a condus catre un fenomen de asteptare in randul celor care vor sa inmatriculeze o masina la mana a doua provenita din alta tara.
In mod traditional raportul dintre masini noi vs. masini rulate provenite din import este de 1:3, insa, iata, in ianuarie, suntem aproape de un raport 1:1. Primele semnale arata ca inmtricularile de masini rulate de import s-au „mutat” in februarie, pentru a evita plata timbrului de mediu, ceea ce inseamna ca cifrele isi vor reveni la „valorile consacrate” in urmatoarele luni. Deloc surprinzator, in februarie numarul de masini rulate inmatriculate pentru prima data in Romania va exploda, date fiind toate cele de mai sus.
Piata de reinmatriculari (schimbari de proprietar) pentru masinile care sunt deja inmatriculate in Romania a ramas relativ stabila in ianuarie: 17.353 unitati (+7,6%).
Eliminarea timbrului de mediu de la 1 februarie 2017 a inceput sa genereze cozi semnificative la Registrul Auto Roman (RAR) si la inmatriculari (DRPCIV) si este de asteptat ca situatia sa se mentina astfel si in martie si aprilie – pana cand toti cei care au asteptat eliminarea timbrului de mediu isi vor putea desfasura tranzactiile auto.
Despre cum a mers piata auto in Romania in 2016 poti citi AICI, iar despre situatia parcului auto national pana la nivelul anului 2016, inclusiv, poti citi AICI.