Comisia Europeana a amendat cu 68 milioane euro trei companii care au intretinut un cartel al reciclarii bateriilor auto, fiind vorba despre un cartel neobisnuit fiindca acele companii s-au inteles sa tina preturrile cat se poate de jos, nu foarte ridicate. Din 2009 trei companii s-au inteles sa cumpere baterii folosite la preturi cat mai mici posibile, pentru a-si maximiza profitul. Cele trei companii sanctionate sunt Campine (Belgia), Eco-Bat Technologies (UK) si Recylex (Franta). Johnson Controls a scapat de amenda fiindca a dezvaluit existenta cartelului.
Comisia Europeana spune ca bateriile auto reprezinta cel mai reciclat produs de consum in UE, in fiecare an fiind reciclate 50 milioane unitati.
Companiile de reciclare, precum cele trei amendate acum, cumpara baterii auto uzate de la dealeri sau companii de colectare si apoi proceseaza si trateaza aceste baterii si vand diverse materiale din ele, de exemplu plumb reciclat catre producatorii de baterii care folosesc aceste materiale in construirea bateriilor noi.
Datorita acestui traseu bateriile reprezinta un exemplu perfect pentru conceptul de „economie circulara” promovat intens de UE, concept care se refera la faptul ca deseurile de la un produs pot fi folosite pe post de materie prima pentru a se construi un produs nou, iar resursele sunt folosite intr-un mod judicios.
Cartelul se refera in acest caz la faptul ca, din 2009, cele patru companii s-au inteles sa cumpere baterii uzate la preturi cat mai mici posibile in Franta, Germania, Belgia si Olanda. Componentii cartelului s-au inteles ce preturi maxime sa plateasca si cat de mari sa fie volumele cumparate, limitand mult si puterea de negociere a furnizorilor.
Prin aceste tactici efectele au fost grave asupra companiilor care au cumparat bateriile uzate fiindca cei din cartel s-au inteles asupra preturilor nu prin concurenta corecta, ci conspirand. Profiturile acestor companii au fost mai mari din cauza cartelului, iar cele de la care au cumparat au avut venituri mai mici.