Acasa Curiozitati VIDEO: Scandal monstru cu Uber in SUA dupa ce un Volvo XC90 autonom a trecut pe rosu in San Francisco. Testarea a fost suspendata dupa o zi

VIDEO: Scandal monstru cu Uber in SUA dupa ce un Volvo XC90 autonom a trecut pe rosu in San Francisco. Testarea a fost suspendata dupa o zi

de Adrian Mitrea

Uber Volvo XC90 (sursa - Volvo)

Fix in ziua in care Uber a anuntat ca incepe sa testeze o flota de masini Volvo XC90 autonome in San Francisco, un sofer de taxi a surprins o astfel de masina trecand pe rosu, pe o strada in linie dreapta. Uber sustine ca operatorul uman este de fapt de vina, el fiind la comanda in acel moment. Soferul ar fi fost si sanctionat drastic pentru acest incident. Incidentul s-a transformat rapid intr-un dezastru pentru Uber: companiei i-a fost ceruta suspendarea testarii in San Francisco de catre autoritati, Politia nu stia de programul masinilor autonome Uber.

In imagini se vede clar cum masina Uber Volvo XC90 trece pe rosu, cu viteza relativ redusa, la mult timp dupa ce masina din care se filmeaza a oprit la culoarea galbena, apoi rosie, a semaforului. In momentul in care masina autonoma ajunge la trecerea pentru pietoni, un om se afla deja in traversare in dreapta, dar la o distanta care nu l-ar fi pus in pericol.

Imaginile au fost surprinse de un sofer de taxi din San Francisco si publicate pe canalul sau de YouTube. Clipul a fost preluat imediat de SFexaminer.com si de Gizmodo si au inceput sa apara si declaratiile oficiale pe subiect:

  • Initial Uber n-a comentat situatia, apoi a spus ca este vina soferului, care a fost si sanctionat.
  • La intrebarile presei, Politia din San Francisco (SFPD) a spus ca nu avea habar ca Uber testeaza masini autonome in oras.
  • Locuitorii dau vina pe companii precum Uber si Lyft ca sunt responsabile pentru aglomeratia din oras.
  • Autoritatile au cerut Uber sa opreasca programul de testare, la o zi dupa ce a demarat, sustinand ca firma nu are un permis/licenta in acest sens.

Indiferent daca ce sustine Uber este adevarat – ca operatorul uman este de vina – sau nu, pana una, alta, avem o situatie in care un om al Uber, care nu e angajat Uber, se afla la volanul unei masini autonome care nu rula in mod autonom, iar masina ori soferul trateaza semaforul rosu ca si cum n-ar fi semafor rosu.

Aceasta situatie ilustreaza perfect de ce este nevoie ca legislatia sa fie foarte clara in ceea ce priveste astfel de situatii. Atata timp cat in masina se afla un om pe scaunul soferului, iar masina poate fi condusa si de om, este clar ca sanctiunile se pot indrepta cu precadere asupra acestuia: ca n-a intervenit.

Iar cand nu vor mai exista volan si pedale companiile de tehnologie vor fi raspunzatoare pentru ce se intampla. Dar care va fi garantia sistemului? De la 2 la 7 ani, cat dureaza garantia unei masini acum? Va fi “pe viata”? Va functiona garantia unei masini autonome mai bine decat functioneaza garantia unei masini in prezent? Sau garantia unui laptop sau telefon mobil?

Daca ar fi fost un politist in intersectie, pe cine ar fi sanctionat? Probabil pe sofer, ca n-a intervenit, chiar daca masina, sa presupunem, “o luase razna”. Va veni probabil si vremea in care politistii vor scrie procese verbale direct companiilor producatoare – Uber, Volvo, furnizorii lor de echipamente si tehnologie.

Lasa un comentariu